Bouw en test van een LiFePO4 accu
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Tot vervelens toe heeft een bepaald forumlid hier al verteld dat je de stroom tussen dynamo en LFP moet beperken tot 1/3 van de maximale stroom die de dynamo kan leveren.
hier omschrijft Kampo het
Wat Liontron betreft, zij adviseren om 1 op 1 te doen. Kan allemaal wel soms kunnen, maar als het bij jou niet goed komt, dan ben jij de pineut.
En ja op het Belgische forum lees je dat dat kan, maar of iedereen dat zo maar mag heb ik al meermaals proberen te ontkrachten.
Soms geef ik het dan gewoon op. Ja PUNT
Als ik in mijn camper, zie onderaan, een Liontron 200 Ah zet en deze aan de dynamo koppel zonder die booster EN de LFP accu is leeg, dan vrees ik heb ergste.
Tenzij ik het geluk zou hebben om met voldoende DUNNE kabels te werken. Rare manier van werken.
hier omschrijft Kampo het
Wat Liontron betreft, zij adviseren om 1 op 1 te doen. Kan allemaal wel soms kunnen, maar als het bij jou niet goed komt, dan ben jij de pineut.
En ja op het Belgische forum lees je dat dat kan, maar of iedereen dat zo maar mag heb ik al meermaals proberen te ontkrachten.
Soms geef ik het dan gewoon op. Ja PUNT
Als ik in mijn camper, zie onderaan, een Liontron 200 Ah zet en deze aan de dynamo koppel zonder die booster EN de LFP accu is leeg, dan vrees ik heb ergste.
Tenzij ik het geluk zou hebben om met voldoende DUNNE kabels te werken. Rare manier van werken.
Laatst gewijzigd door Atoz op ma 26 okt 2020, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@gsm, goed dat je hel filmpje linkt. dat maakt het wat duidelijker. Wel een dure oplossing. Die Battery Protect (BP) kost ca 140 euro.
Dan kun je ook gaan voor een zwaardere BMS die wel de load aankan en een betere bescherming aan de batterij geeft onafhankelijk van de Bottom balancing.
Dan kun je ook gaan voor een zwaardere BMS die wel de load aankan en een betere bescherming aan de batterij geeft onafhankelijk van de Bottom balancing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik heb niet gekeken naar prijzen omdat ik nog niet zover ben, eerst leren en weten hoe ik het zou moeten maken en installeren.
Ik dacht dat het een 220A was en die zie ik staan voor onder de €100
Ik denk dat je best met een lichtere af kan maar dat is ieder zijn keuze, een 100A kost onder de €75 al zou ik voor €25 meer die 220A nemen
Maar als ik dit topic zo lees dan geeft het nog al wat werk en consequenties, denk aan de dynamo, de cyrix en de begrenzing van de accu.
Ik krijg die indruk niet van de filmpjes van Will en die heeft best wat testen gedaan begrijp ik.
Maar ik blijft het volgen
Ik dacht dat het een 220A was en die zie ik staan voor onder de €100
Ik denk dat je best met een lichtere af kan maar dat is ieder zijn keuze, een 100A kost onder de €75 al zou ik voor €25 meer die 220A nemen
Maar als ik dit topic zo lees dan geeft het nog al wat werk en consequenties, denk aan de dynamo, de cyrix en de begrenzing van de accu.
Ik krijg die indruk niet van de filmpjes van Will en die heeft best wat testen gedaan begrijp ik.
Maar ik blijft het volgen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Lees vooral ook de toelichting bij het filmpje.. Wil trekt daar zijn advies in.
victron made an update saying not to use with inverter
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
klopt nadat die de duurdere nieuwere BMS melde maar hoe dan ook je kan de accu beschermen tegen leeg trekken door een BP of met de duurdere BMS
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Dat is precies waar een BMS ook voor dient
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Kijk hier eens, een oplossing zonder BP en eigenlijk heel simpel : https://www.youtube.com/post/UgyJSiGzHzZQFJI54f94AaABCQ
Relais die via de BMS loopt en de inverter schakelt
In het schema heeft die de gewone BMS gebruikt en de MPPT direct aan de accu gekoppeld.
Relais die via de BMS loopt en de inverter schakelt
In het schema heeft die de gewone BMS gebruikt en de MPPT direct aan de accu gekoppeld.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Er bestaan veel onvolledig beveiligde LFP systemen.
Je komt zelfs “drop in” oplossingen tegen waar men zo goed als geen aanpassingen doet.
Ik kan ook wel samenvatten waaruit een mooi en compleet LFP systeem bestaat:
- LFP accu met balancing op celniveau en inwendige temperatuurvoeler
- Extern BMS stuur en meet systeem
- DC/DC booster op de dynamostroom met instelling voor LFP
- MPPT met instelling voor LFP
- Battery Protect 1 op voeding MPPT en Booster (gecombineerd) en aangestuurd door BMS systeem.
- LFP acculader voorzien van AC detect naar BMS
- Battery Protect 2 op de verbruikers, aangestuurd door BMS systeem.
De inverter zet je altijd rechtstreeks op de LFP en nooit op de Battery Protect van de verbruikers.
- De inverter hoort uitgeschakeld te worden door het BMS systeem.
Je komt zelfs “drop in” oplossingen tegen waar men zo goed als geen aanpassingen doet.
Ik kan ook wel samenvatten waaruit een mooi en compleet LFP systeem bestaat:
- LFP accu met balancing op celniveau en inwendige temperatuurvoeler
- Extern BMS stuur en meet systeem
- DC/DC booster op de dynamostroom met instelling voor LFP
- MPPT met instelling voor LFP
- Battery Protect 1 op voeding MPPT en Booster (gecombineerd) en aangestuurd door BMS systeem.
- LFP acculader voorzien van AC detect naar BMS
- Battery Protect 2 op de verbruikers, aangestuurd door BMS systeem.
De inverter zet je altijd rechtstreeks op de LFP en nooit op de Battery Protect van de verbruikers.
- De inverter hoort uitgeschakeld te worden door het BMS systeem.
Groeten Kampo
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk
Het BMS is dus NIET voldoende om de stroom te begrenzen op een gewenste waarde. Voor iedere laadbron moet je dus evalueren of je in de gevarenzone komt en maatregelen moet nemen.
Het BMS is dus NIET voldoende om de stroom te begrenzen op een gewenste waarde. Voor iedere laadbron moet je dus evalueren of je in de gevarenzone komt en maatregelen moet nemen.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Meeste omvormers hebben toch een "remote" aansluiting? Ik zou die gebruiken, heb je maar een heel klein (goedkoop/zuinig) relais nodig.gsm schreef: ↑di 27 okt 2020, 0:09Kijk hier eens, een oplossing zonder BP en eigenlijk heel simpel : https://www.youtube.com/post/UgyJSiGzHzZQFJI54f94AaABCQ
Relais die via de BMS loopt en de inverter schakelt
In het schema heeft die de gewone BMS gebruikt en de MPPT direct aan de accu gekoppeld.
Sorry, maar ik had ook niet anders verwacht, een BMS is echt een beveiligingssysteem.albertrietjens schreef: ↑di 27 okt 2020, 9:28@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Sorry, maar ik had ook niet anders verwacht, een BMS is echt een beveiligingssysteem.albertrietjens schreef: ↑di 27 okt 2020, 9:28@ MaartenH ik heb het nagevraagd bij Daly, en helaas heb je gelijk
[/quote]
Dan rest nog de vraag wanneer de BMS het laadproces weer start als die afgeschakeld is vanwege een te hoge laadstroom? Zou die dan gaan pingelen?
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Bij mijn BMS (de DYKB / LTT / OverkillSolar) is dat te configureren
https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
https://github.com/FurTrader/OverkillSo ... Manual.pdf
3.1.5 Charge over current
Cuts off charging current if the current exceeds the trigger value, for [delay] seconds.
Reconnects after [release value] seconds.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Is logisch, want die Fet's moeten tijd krijgen om weer wat af te koelen. Vandaar dat een duty cycle noodzakelijk is.
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Mss begrijp je nu dat ik 2 1/2 jaar geleden een compleet systeem heb gekocht ?, ( al heb ik me ook moeten verdedigen)... ten eerste om bovenvermelde uit te sluiten,...maar ook omdat toen ,( en nog steeds) de kennis , en de ins en outs ,me niet zo veel interesseerden...het enige wat ik nu heb,is de ervaring, en die is geweldig,en ik denk dat dit voor veel Camperaars geld ?,al begrijp ik best dat sommigen,al die ins en outs wel willen doorgronden
Hans