Dakspant weghalen voor dakraam?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
arier1
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 16:14

Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door arier1 »

Beste medeklussers,

ik ben van plan om een groot dakraam in mijn al reeds in getimmerde Fiat Ducato uit 2008 te zetten. Hierbij zit een dakspant ter hoogte midden schuifdeur in de weg. Nu kan ik deze weghalen en er een soort van metalen frame omheen zetten en vastlassen cq kitten.
Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft en/of tips. Heb me suf gezocht, maar kan hier niks over vinden.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door travelscout »

Iets dat ik zelf niet snel zou doen, omdat dit soort spanten weloverwogen juist daar geplaatst zijn.
Maar ik kan me ook voorstellen dat ik ze zou vervangen door twee andere spanten op een iets andere plaats.
Ik denk dat ik die uit een sloper zou zagen en dan weer terug plaats en vast laat lassen, op een plek die mij beter uitkomt.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door kampo »

Welkom.
In de opbouwrichtlijnen van de meeste bestelwagens staat dat dit uitdrukkelijk verboden is.
Behalve...
Als je deze spanten/togen vervangt door een vergelijkbare versterking waarvoor je op voorhand een goedkeuring/toestemming moet aanvragen bij de fabrikant van het voertuig. Je zal een dossier moeten voorleggen met een oa een sterkte berekening.
Dus niet aan beginnen als particulier.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door Atoz »

Tussen droom en werkelijkheid
Staan wetten en praktische bezwaren

Niet doen dus...
Plannen aanpassen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door hathi »

Dat dakspant,zit er enkel voor de stevigheid van de dakplaat,......dus wat je aangeeft in je aanhef,is een prima oplossing,het spant hoeft er ook niet verder uit dan de breedte v.h gat zodat je het vast kan maken aan het houten frame,lijm dit rondom het dakgat en maak daar het spant (eventueel met een extra dwarse hoek strip ?..weer aan vast,....je hoeft zodoende niets te lassen, maar alles te lijmen,en schroeven
Hans
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door AadenAnke »

Heeft zo'n dakspant geen functie in de kooiconstructie?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door marjasjaak »

Bij onze Ducato L4H2 is de C stijl ( de staande balk bij de achter schuifdeur) en tegenover aan de linkerzijde zwaarder uitgevoerd.
T's al een oude Ducato :lol3: , gewoon proberen met doorzagen van die spant. Achteraf merk je wel of de bus zijn stevigheid nog heeft.
Het dak zelf is maar 3 mm plaatwerk, is misschien stevig zat om die steunbalk te vervangen. (Denk 't niet)
Een raamwerk van hout en lijm? Je zal eerder iets van metaal moeten maken om die krachten op te vangen.

Zou persoonlijk een carrosserie bouwer om advies vragen, of bij Fiat.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 4:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door Vertrokken2 »

Vroeger .... die maken ze nog steeds hoor. En het dak is ervoor verstevigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door henk en lila »

Een stalen kokerprofiel rondom net zo als destijds bij het vaste hoge dak van onze Toyota Hiace.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door kampo »

janmetdoka schreef:
ma 26 okt 2020, 22:23
Het dakspant ter hoogte van het midden van een schuifdeuropening zal zelden tot nooit een voor de kooiconstructie relevante functie hebben. Er zit een gat ter grootte van een schuifdeuropening onder in tenminste één zijwand. ...
Opletten met dit soort veronderstellingen...
Geef een telefoontje naar de dienst sales engineering en opbouwersassistentie van Fiat Nederland en vraag of dit toegelaten is.
Dit betreft een ingrijpende wijziging.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door pwhooftman »

Ik ben het helemaal eens met janmetdoka, ikzelf zou geen moment twijfelen om het spantje te verwijderen. Om het dakraam goed vast te kunnen klemmen zul je een houten kader moeten maken waarvan de bovenkant iets rond loopt zodat het meeloopt met de bolling van het dak. Dat vastlijmen met polymax aan het dak brengt weer stevigheid terug, mocht die al sterk gereduceerd zijn. Als je het formeel gaat vragen krijg je natuurlijk het antwoord dat het niet kan 'want het zit er niet voor niks'. Het heeft natuurlijk ook een reden, het maakt onderdeel uit van de kooiconstructie, maar er blijven nog vele spanten over. Ook belaad je je camper minder zwaar dan een werkbus. En er zit marge in het ontwerp.
Kijk, als je het spantje kan sparen door het raam iets naar voren of achteren te plaatsen, tja, dan is dat natuurlijk makkelijker.

Edit: een mooi (beeld)verslag: https://ducatodreams.com/2019/05/30/ins ... atos-roof/
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door AadenAnke »

Je camper minder beladen dan een werkbus? Denk het niet! Bijna alle buscampers zitten dicht tegen het maximum aan of er over heen. Werkbussen blijven er in het algemeen wat ruimer onder!

T.S. kan natuurlijk gewoon de zaag er in zetten maar om hem dat advies te geven vindt ik nogal wat! Als het niet blijkt te kunnen is de bus dus rijp voor de sloper. Ik zou kijken of er niet een mogelijkheid is om het te verplaatsen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Dakspant weghalen voor dakraam?



Bericht door hathi »

Voor sommigen is het nog niet duidelijk, dat er tegenwoordig ook hele Campers en auto carosserien in elkaar gelijmd worden,verder hebben ze een te hoge pet op over de sterkte van hun bus,.....waar zich personen bevinden,gaat nogwel maar al wat er achter zit stelt eigenlijk weinig voor,het is niet meer dan laadruimte :-B
Hans
Plaats reactie