Motor uit: geen remmen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Optafel
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 10 jun 2020, 14:54
Locatie: Amsterdam

Motor uit: geen remmen?



Bericht door Optafel »

Beste camperaars.
Dethleff Globetrotter 2.5D 1994
Wanneer ik de motorstart wordt de rembekrachtiger geactiveerd.
Maar laat ik de motor langzaam een helling afzakken met de motor uit remt ie niet.
Vorige camper had dat ook.
Herkent iemand dit?
Groetjes
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door veetee »

Is dat niet logisch dan? Motor uit - geen vacuum - geen rembekrachtiging... :wtf:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door Kroppie »

dat is heel logisch,en zal bij elk voertuig met rembekrachtiging zo zijn, als de motor niet draaid dan is er geen vacuum voor de rembekrachtiger , en dan doen de remmen Heeeeel weinig bij Heeeeel hard trappen, dus?, NOOIT tijdens het rijden, of afdalen van een helling de motor uit, stationair laten draaien is al genoeg meestal

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door jheeck »

Bij mijn beste weten doen die remmen bij dezelfde pedaaldruk zelfs minder dan de remmen van een voertuig zonder rembekrachtiging. Ik heb ooit een Golf diesel gehad waarvan de vacuumpomp heel langzaam overleed en dat werd op een gegeven moment echt hard trappen maar omdat het geleidelijk erger werd viel het me niet eens meer op. Tot mijn buurman de auto heel even leende en best bleekjes terugkwam. Toen ben ik gelijk naar de garage gegaan.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door Kroppie »

zeker weten, bij een voertuig zonder rembekrachtiging (meestal trommelremmen) zijn de remmen berekend op het feit dat met een gewone pedaaldruk toch de berekende vertraging bereikt word, bij een voertuig met bekrachtiging is het hele remsysteem berekend op het remmen met rembekrachtiging, bij de auto,s met schijfremmen hoofdzakelijk, want die missen het zelfbekrachtigende effekt van trommelremmen.
maar dat is al een paar jaar terug dat die nog gemonteerd werden, tegenwoordig nog enkel op achterremmen, en dan nog bij hoofdzakelijk de langzamere auto,s.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door Zonneke »

Dat herinnert me aan een trip met vrienden door de Ardennen , begin jaren '90.
5 man in Opel kadett , bergaf .
Onnozel doen en bij wijze van grap motor af om zogezegd brandstof sparen.
Net voor de bocht : Verdomme dat remt hier moeilijk.
Dadelijk weer die sleutel om en starten .
Paniekmomentje en een herinnering voor het leven . :mrgreen: :mrgreen:
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door Arie55 »

Daarom is het zo belangrijk dat de handrem goed functioneerd. En er komen weer de nare herinneringen boven uit 2015 over het toendertijd opdracht geven hiervoor en niet/slecht uitvoeren door de garagist

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door TestCase »

Motor uit bij helling af? Sorry, wil TS zeker niet kwetsen, maar hoe komt iemand op zo'n idee? Zéér onverstandig.
(Maar misschien maak ik weer andere foutjes?)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door hathi »

Als je de motor start word de rembekrachtiger geactiveerd,klopt,maar niet zoals jij denkt? De motor creëert vacuüm,waardoor de rembekrachtiger word geactiveerd zie foto
6C18C170-D744-4371-8286-7268B06F608A.png
6C18C170-D744-4371-8286-7268B06F608A.png (176.17 KiB) 654 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door FrankJC »

Optafel schreef:
ma 26 okt 2020, 10:16
Wanneer ik de motorstart wordt de rembekrachtiger geactiveerd.
Maar laat ik de motor langzaam een helling afzakken met de motor uit remt ie niet.
Dat hij dan niet remt is logisch zoals eerder aangeven maar ook met de tengels van het stuur afblijven, hij zit zo in het stuurslot :mrgreen:
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door ducati 900 »

Slim.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door henk en lila »

Ik neem aan dat Optafel (TS) hem de garage uit liet rollen. Ik heb dat thuis ook hoor op het hellende parkeerplaatsje achter het huis.
Koppeling intrappen en hij rolt al naar beneden tijdens het starten. Komt er net een fietser aan en dan is het rempedaal heel hard. :silent:
Contactsleutel in de bergen omdraaien heeft nog een ander nadeel: als je te ver doordraait staat ie op het stuurslot. :bang:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Moror uit geen remmen



Bericht door dedruivenplukker »

Dat hij dan niet remt is logisch zoals eerder aangeven maar ook met de tengels van het stuur afblijven, hij zit zo in het stuurslot :mrgreen:
Dat gebeurt alleen als je de sleutel uit het slot haalt, zoals Ina deed met haar fiat 127.
Wij zaten met drie in de auto tijdens een afdaling in de Pyreneeën.
Mijn vriend vertelde aan Ina dat een andere vriend zonder motor de berg af reed, waarop Ina de sleutel uit het slot trok net voor een scherpe bocht.
Gelukkig had ik toen nog sterke armen en zat ik naast de handrem anders waren we Wim van Est achterna gegaan......
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor uit: geen remmen?



Bericht door Peter LMC »

Een benzine motor creëert vacuüm in het inlaatspruitstuk wat gebruikt wordt voor de rembekrachtiger.
Een dieselmotor heeft geen vacuüm in het spruitstuk en daarom zit er hiervoor een aparte vacuümpomp op voor de rembekrachtiger.
Plaats reactie