Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

Nou Jeroen,

Waarom ik hier voor gekozen heb dat is eigenlijk om een redenen:
* Makkelijker monteren dan nieuwe bladveren. (mijn ervaring is dat dit altijd vast zit en vaak uitkomt op slijptol/snijbrander)
* Hoogte verstelbaar (ook handig op de camping)
* Als mijn belading veranderd kan de hoogte weer aanpassen. (zoals aanhanger er wel of niet achter)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

Even een klein projectie tussendoor.
Afbeelding
Aluminium frame met Euronorm bakken t.b.v. de garage van de camper van mijn schoonvader.
Orde in de chaos 8-)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

PECH !!!

Afbeelding
Daar sta je dan met je goede gedrag 10KM van huis met je camper op de vluchtstrook.
Temperatuur vol in het rood en accu lampje aan. Het eerste wat ik dacht, De multiriem is stuk.
ANWB Gebeld, Die stuurt een bergingsbedrijf, deze wou me afzetten bij de eerste de beste carpoolparkeerplaats. (Ik moest terug bellen als ik veilg stond)
Ik vroeg of hij me thuis wou brengen en na overleg met zijn werkgever mocht dit tegen betaling.
(De snelweg af naar een veilig plek wordt door de staat betaald, laatste stukje koste me 100,-)
Thuis kwam ik erachter dat de multiriem niet stuk was maar dat de waterpomp helemaal kapot was, daardoor was de riem eraf gelopen.

Afbeelding
Het was echt een lastige klus om de waterpomp te vervangen. (De motorsteun zit hier aan vast)
Nieuwe pomp erin, En natuurlijk een nieuwe multiriem en spanrol.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door Peter12 »

Wat een pech! Hopelijk heb je geen onderdelen verloren in het koelwatersysteem.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door DucatoDolf »

En de oorzaak? Geen expert, dus geen idee of dit er 'normaal' uitziet? Mij lijkt het een rare breuk, maw hoe komt het dat op deze manier gebroken is gegaan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door Kroppie »

ws lager uitgelopen dan loopt de rotor tegen het huis en breekt kapot, of een onbalans in de rotor en dan duurt het lang voor ie breekt, of een vreemd voorwerp in de rotor gekomen, of gewoon een fabricage fout, wie zal het zeggen.
maar wel koelsysteem goed inspecteren en doorspoelen!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PDJ

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door PDJ »

Zo, das ff balen zeg!
Hopelijk nu een waterpomp met stalen schoepen gemonteerd? Dit ben ik al vaker tegengekomen namelijk met kunstof schoepen...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door Peter LMC »

Op de bovenste foto en dan r onder zie je dat de as helemaal schuin in de pomp staat.
Dit duid op lager schade van de pomp as.
Je zier ook dat het schoepenwiel aan de onderkant heeft aangelopen.
Die roest aan de bovenkant, aan de binnenzijde, kan duiden op een slechte kwaliteit koelvloeistof.
Een goed koelvloeistof houd een motor oa vrij van roestvorming.
Dat een kunststof schoepenwiel er af loopt, zonder dat er lager schade is, heb ik ook al een paar maal meegemaakt.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

Het Lager was inderdaad de oorzaak van dit verhaal. (echter niets van gemerkt, normaal hoor ik zulke dingen wel)
Helaas lees ik nu pas dat er andere waterpompen zijn met metalen rad. :wtf: maar goed, ik ga nu niet weer alles uitbouwen.
Kwaliteit van koelvloeistof die er in zat kan ik niet over oordelen.
wel weet ik dat deze gewoon nog schoon roze eruit zag.
Nu zit deze koelvloeistof erin: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/ ... sp-12/105/
Het engste wat nog moet gebeuren is de multiriem van de Airco. dit is een stretchriem, hier heb je een speciale tool voor nodig.
(deze moet ik nog aanschaffen)

Ik ben wel benieuwd naar het originele onderhoudsplan, heeft iemand deze ? (wat bij welke KMstand/leeftijd vervangen moet worden)

Nadat ik onlangs achter luchtbalgen heb geplaatst was ik nog niet helemaal tevreden over het gedrag van de achteras.
Afbeelding
Met nieuwe schokbrekers achter is dit ook opgelost. 8-)
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
KingBilly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 15:04

Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door KingBilly »

Mooi project, ik heb even al je berichten gelezen, heb net een bus gekocht die ik ook om wil bouwen naar een camper. Ben mij dus aan het oriënteren en je hebt mij al redelijk in de goede richting weten te duwen, over de elektrische gedeelte maak ik mij wel een beetje zorgen. Vooral het berekenen van de verschillende kabel diktes en zekeringen......maar goed zo ver ben ik nog lang niet, eerst maar beginnen met strippen en schoonmaken. Wel fijn dat je zelf kunt lassen want zo'n bedframe zou ik ook wel willen, kijken of er ergens een maatwerk fabriek in de buurt zit voor mij, denk ik.
Dank je wel voor je blog.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door DucatoDolf »

Tip, niet van mijzelf: koop twee Skorva midden balken bij Ikea. Vraag bij de servicebalie om 4 bevestigingsplaatjes (die zitten normaal bij het bed) en popnagel of schroef deze plaatjes in de kokers van je wanden en je kunt je bed zwevend plaatsen.

(ik ben ook geen held met een lasapparaat, dus zo ben ik veel gepiel bespaard gebleven. Kun je onder je bed ook lekker modulair blijven.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door Kroppie »

KingBilly schreef:
di 16 feb 2021, 9:09
Mooi project, ik heb even al je berichten gelezen, heb net een bus gekocht die ik ook om wil bouwen naar een camper. Ben mij dus aan het oriënteren en je hebt mij al redelijk in de goede richting weten te duwen, over de elektrische gedeelte maak ik mij wel een beetje zorgen. Vooral het berekenen van de verschillende kabel diktes en zekeringen......maar goed zo ver ben ik nog lang niet, eerst maar beginnen met strippen en schoonmaken. Wel fijn dat je zelf kunt lassen want zo'n bedframe zou ik ook wel willen, kijken of er ergens een maatwerk fabriek in de buurt zit voor mij, denk ik.
Dank je wel voor je blog.
voor de kabeldiktes.

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
KingBilly
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 15 jan 2021, 15:04

Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door KingBilly »

Danke Schön, aber mein duits ist nigt zo good.......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project



Bericht door Kroppie »

mein deuts, ach njet maar ten 1e ,volt, 2e, ampere, en3e , lengte invullen zal toch wel lukken hoop ik, en dan in het groene gedeelte een dikte kiezen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie