Bouw en test van een LiFePO4 accu
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ja op dezelfde massa aansluiting.
Dat lijkt me zelfs de enige zinvolle toepassing van die load aansluiting. Leuk dat je op tijdsinstelling kunt schakelen, maar verder is het de minst gebruikte aansluiting lijkt me zo.
Met een stabiele uitgang heb je er tenminste nog iets aan.
Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Dat lijkt me zelfs de enige zinvolle toepassing van die load aansluiting. Leuk dat je op tijdsinstelling kunt schakelen, maar verder is het de minst gebruikte aansluiting lijkt me zo.
Met een stabiele uitgang heb je er tenminste nog iets aan.
Ik kon hooguit load gebruik tegen in relatie met een relais dat bij te weinig spanning de zaak laat afschakelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik denk het niet, dat is allemaal wel gemaakt voor in auto's/boten/campers met draaiende motor op 14 volt.
Die ebay/action lampjes zijn gemaakt voor 12V voedingen thuis in je keuken, niet voor in auto's.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
De uitdaging zit in het onderscheid te vinden...
'Vroeger' kocht je het goedkoop op DealExtreme enz, en als je zeker wou zijn dan kocht je het in NL tegen een veel hogere prijs, maar dan was het snel geleverd en had je goed spul.
Tegenwoordig worden ook bij de partijen als Bol gewoon Chinese meuk verkocht. En veel andere handelaren gaan ook mee met het goedkopere importspul. (Logisch, want veel consumenten kijken alleen naar de prijs, niet naar de kwaliteit)
Probleem is alleen: Hoe onderscheid je een 3 euro LED van Ali van een 10euro kostende LED die gewoon hetzelfde is, maar dan via 'een NL winkel' verkocht wordt (iemand plakt er zijn stickertje op), tov een 10 euro duurdere, kwalitatief beter ding....
Maar idd, een speciaal voor campers/caravans bedoeld ledje zal een ruimer bereik hebben dan een 12-V huisledje die op een eigen 12V voeding hangt.
Ik zou eerder bij een bootspeciaalzaak kijken, daar is dat toch (naar mijn mening) al veel beter in het assortiment ontwikkeld dan de kampeerwinkels (Daar zijn dingen als led, elektra enz vaak toch 'nieuw' en margeproducten, terwijl een goede scheepswinkel betere producten en kennis heeft van dat soort spul)
'Vroeger' kocht je het goedkoop op DealExtreme enz, en als je zeker wou zijn dan kocht je het in NL tegen een veel hogere prijs, maar dan was het snel geleverd en had je goed spul.
Tegenwoordig worden ook bij de partijen als Bol gewoon Chinese meuk verkocht. En veel andere handelaren gaan ook mee met het goedkopere importspul. (Logisch, want veel consumenten kijken alleen naar de prijs, niet naar de kwaliteit)
Probleem is alleen: Hoe onderscheid je een 3 euro LED van Ali van een 10euro kostende LED die gewoon hetzelfde is, maar dan via 'een NL winkel' verkocht wordt (iemand plakt er zijn stickertje op), tov een 10 euro duurdere, kwalitatief beter ding....
Maar idd, een speciaal voor campers/caravans bedoeld ledje zal een ruimer bereik hebben dan een 12-V huisledje die op een eigen 12V voeding hangt.
Ik zou eerder bij een bootspeciaalzaak kijken, daar is dat toch (naar mijn mening) al veel beter in het assortiment ontwikkeld dan de kampeerwinkels (Daar zijn dingen als led, elektra enz vaak toch 'nieuw' en margeproducten, terwijl een goede scheepswinkel betere producten en kennis heeft van dat soort spul)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Denk je? Ja, het vermogen blijft nagenoeg gelijk. Maar omwille van de hogere spanning van de LFP tov de loodaccu, toch een verschil van ca 10%, is het stroomverbruik evenredig lager.albertrietjens schreef: ↑vr 23 okt 2020, 14:39Dat is jezelf rijk rekenen. Het opgenomen vermogen blijft, nagenoeg, gelijk.
En laat je accu nu een capaciteit hebben die uitgedrukt wordt in Ah .... ?
Met minder stroom gaat je koelkast gewoon langer draaien eer dezelfde hoeveelheid Ah's zijn opgebruikt.
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
In de volksmond wel, maar eigenlijk moet je over Wh praten wanneer je het exact wil beschrijven. Een accu van 24 V en 100 Ah heeft een veel hogere capaciteit dn een 12V accu van 100 Ah. 2400 Wh resp. 1200 Wh.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Er is maar één goede fundamentele maat (ISO) voor energie en dat is de eenheid J (Joule).
Watt=J/sec is dus een maat voor energie per tijdseenheid. Wh wordt dan J/tijdseenheid vermenigvuldigd met een tijdseenheid. Resultaat is weer energie.
Zoals Albert al aangaf, mis je bij Ah de parameter spanning (V)
Trouwens het bekende stokpaardje van @Myway
Watt=J/sec is dus een maat voor energie per tijdseenheid. Wh wordt dan J/tijdseenheid vermenigvuldigd met een tijdseenheid. Resultaat is weer energie.
Zoals Albert al aangaf, mis je bij Ah de parameter spanning (V)
Trouwens het bekende stokpaardje van @Myway
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Lees het eens opnieuw, ik heb de spanning niet gemist.
Tuurlijk kan je de capaciteit uitdrukken in Wh, maar dat is een secundaire parameter.
Wat hier fundamenteel is is de spanning van de cellen, want die is bepaald door de chemie, en de capaciteit die deze cellen kunnen opslaan. Hieruit volgt dan het getal voor Wh.
Simpel gezegd, de 100Ah LFP accu zal ca 10% meer energie inhoud hebben tov de 100Ah loodaccu.
Tuurlijk verbruikt die compressor koelkast evenveel vermogen (op een fractie na, zijnde de schakelverliezen) op 12v als op 13 volt.
Maar ze zal langer draaien op de 13 volt LFP accu omdat ze dan minder stroom verbruikt. Dus met je nominale 100Ah LFP kom je gewoon langer toe, het is gewoon een andere benadering van dezelfde berekening.
Ik stel voor dat je zelf de metingen eens doet . Da's altijd verhelderend
Tuurlijk kan je de capaciteit uitdrukken in Wh, maar dat is een secundaire parameter.
Wat hier fundamenteel is is de spanning van de cellen, want die is bepaald door de chemie, en de capaciteit die deze cellen kunnen opslaan. Hieruit volgt dan het getal voor Wh.
Simpel gezegd, de 100Ah LFP accu zal ca 10% meer energie inhoud hebben tov de 100Ah loodaccu.
Tuurlijk verbruikt die compressor koelkast evenveel vermogen (op een fractie na, zijnde de schakelverliezen) op 12v als op 13 volt.
Maar ze zal langer draaien op de 13 volt LFP accu omdat ze dan minder stroom verbruikt. Dus met je nominale 100Ah LFP kom je gewoon langer toe, het is gewoon een andere benadering van dezelfde berekening.
Ik stel voor dat je zelf de metingen eens doet . Da's altijd verhelderend
Beste groeten,
Peter :)
Peter :)
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
in de praktijk zal ws het niet eens merkbaar zijn , misschien enkel maar meetbaar, maar daar heeft in de praktijk niemand wat aan.
is op papier leuk maar verder?
jos
is op papier leuk maar verder?
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Ik denk dat het in praktijk wel uitmaakt Jos.
Deze compressor koelkast zal langer doorgaan omdat de spanning niet zo snel daalt.
De spanning blijft hoger en ook voor langere tijd.
Hierdoor zal de koelkast dus niet zo snel op de onderspannnings beveiliging vallen.
Deze compressor koelkast zal langer doorgaan omdat de spanning niet zo snel daalt.
De spanning blijft hoger en ook voor langere tijd.
Hierdoor zal de koelkast dus niet zo snel op de onderspannnings beveiliging vallen.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op za 24 okt 2020, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Meten? Peter, denk dat je hier juist 2 personen treft, die niet anders gedaan hebben in hun "elektra bestaan"
Albert heeft wel gelijk, je beweert wel degelijk dat Ah notatie voldoet. Maar zoals Jos al aangeeft. Marginaal geleuter.
Oorzaak zit hem gewoon in dat we een 12V systeem hebben, terwijl het slingert tussen de 11.x en 14.y
Ik moest er wel even aan wennen, dat mijn BMS Wh notatie gebruikt. Dit is net zoiets als het verschil tussen pk en kW bij automotoren.
Albert heeft wel gelijk, je beweert wel degelijk dat Ah notatie voldoet. Maar zoals Jos al aangeeft. Marginaal geleuter.
Oorzaak zit hem gewoon in dat we een 12V systeem hebben, terwijl het slingert tussen de 11.x en 14.y
Ik moest er wel even aan wennen, dat mijn BMS Wh notatie gebruikt. Dit is net zoiets als het verschil tussen pk en kW bij automotoren.
Laatst gewijzigd door 309T16 op za 24 okt 2020, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu
Als de spanning hoger wordt, neemt de stroom evenredig toe.
De weerstand van de compr blijft immers gelijk.
De weerstand van de compr blijft immers gelijk.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/