Bouw en test van een LiFePO4 accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door DJSmiley »

Ik heb een stabilisator voor alle lampen, 8-40V in, 12V uit.
Mijn LiFePO4 cellen zijn nog niet binnen en met mn huidige loodaccu is de piek toch iets van 14.7V tijdens absorbtie. Straks met Lithium wel wat lager, maar nog (procentueel gezien) ver boven de 12V
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door MaartenH »

Stond ook al op mijn todo lijstje ja. Een 12v regelaar bij de grote knop waarmee alle lampen aan en uit kunnen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Zou je niet beter geschikte LED's plaatsen in plaats van allerlei omvormers?
Stel je neemt een stabilisator van 14,6V naar 12V, je sluit die aan op je dure LFP.
Na die stabilisator de schakelaar , eentje per LED of LED groep.

Werkt fantastisch!
Alleen.... Slurpt die stabilisator jouw accu leeg. 24/24 & 7/7.

Beetje jammer dat iedereen hier zo maar wat mag schrijven, zonder technische controle, in een topic dat noemt: bouw en test van een LiFePo4 accu.
Want buiten de info van de TS verschijnen hier dan allerlei ''handigheidjes'' die misschien zelfs niet eens technisch correct zijn.
Een verwittigde LFP gebruiker is bij deze gewaarschuwd.
Lees en herlees, kijk en herbekijk, kijk bij de informatie die fabrikanten je geven.

En dan is het nu afwachten wat deze accu binnen bv 3 of 5 jaar nog aan capaciteit heeft.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Prima spreken we nu af dit topic over 5 jaar weer op te pakken :)

Die stabilisator zet je toch gewoon achter de schakelaar :crazy:
Geen sluipverbruik zo!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

MaartenH schreef:
wo 21 okt 2020, 14:52
Daar zit ook een nadeel aan, bij mij zijn er sinds de overstap naar LFP al 2 goedkope 12V led spots overleden.
Die krijgen nu 13,2 de hele avond ipv 12 en een beetje.
Bij mij ook gebeurd. Eigenlijk direct na installatie een LED lamp, die er al plusminus 3 jaren in zat, gesneuveld; 2 van de 4 LED's gaan na een tijdje knipperen.

Direct twee power diodes in serie met de voedingsdraad van het licht geplaatst, zoals 309T16 voorstelde. Hier kleeft een klein probleempje aan want bij lage stromen is de doorlaatspanning nog laag en de correctie dus gering; 1V tegen 2V bij voldoende stroom. Voor de beschadigde LED-lamp was het te laat daarvan gaan nu na een tijdje steeds twee LED's knipperen.

@atoz goed te zien dat ik van je blacklist verwijderd ben :-B
Atoz schreef:
wo 21 okt 2020, 17:47
Zou je niet beter geschikte LED's plaatsen in plaats van allerlei omvormers?
De vraag is dan natuurlijk waar ik die aan herken..........?

Bij terugkomst uit Italië een DC-DC buck/boost omvormer besteld (8-40V > 12V) zoals DJSmilely ook al aangeeft. Die had ik al lang als optie in mijn schema opgenomen maar nog geen noodzaak voor gehad bij de lood-accu. Afgelopen maandag binnen gekregen en gelijk getest. Dat is het mooie van die instelbare belasting; ik heb nu meer mogelijkheden om belastingstesten te doen. Al vaker de behoefte daaraan gehad: een vermogensweerstand is daarvoor maar beperkt bruikbaar.

Het is een 6A type dat vanaf 6A de spanning terug regelt bij toenemende stroom. Het geleverde vermogen blijft daarbij circa 70 W. Ik had liever een stroombegrenzing op 6A gezien in plaats van een vermogensbegrenzing, maar dat maakt hem niet minder bruikbaar. Wanneer ik alle lichtbronnen (14) in de camper aanzet heb ik een stroomverbruik tegen de 3 A. Dat zit dus mooi midden in het bereik van de omvormer.

De temperatuur van de behuizing is bij maximale belasting (70 W) dan 30 á 40 graden. De uitgangsspanning varieert van 12.1V onbelast tot 11,9V belast (bij 6A, tot 5,5A nog steeds 12V)

Edit: Bij verder opvoeren van de belastings-stroom neemt het geleverde vermogen weer af: 16A bij 1.16V. Kortsluiting geeft een stroom van 18A. Primair slechts 2A. En een temperatuur die oploopt tot 50 graden. Misschien toch een zekering op nemen in het uitgangscircuit. Aan de ingang helpt dat alleen wanneer er langzaam een fout ontstaat. Een plotselinge kortsluiting zal met 2A ingangsstroom in stand blijven. Met 18A is dat misschien een probleem voor de bedrading aan de belastingkant.
Atoz schreef:
wo 21 okt 2020, 17:47
Alleen.... Slurpt die stabilisator jouw accu leeg. 24/24 & 7/7.
En met 7 mA nullaststroom hoef je je echt geen zorgen te maken. Iets wat je natuurlijk wel moet verifiëren. Bij voorkeur voor de inbouw in de camper.

Ook heel fijn dat de massa van in- naar uitgang doorverbonden is en niet gescheiden zoals bij de meeste dimmers. Ik heb namelijk alleen een plus draad (foei Albert :P ) naar mijn verlichting. De massa's gaan alle over het chassis terug. Ik heb, voor de verlichting, een ringleiding door de camper lopen zodat ik overal gemakkelijk een extra lamp, met lokaal zijn eigen schakelaar aan het chassis. aan kan sluiten. Met dergelijk kleine stroom is een beetje extra weerstand niet zo'n probleem en blijkbaar zijn bij een Master alle metaaldelen elektrisch met elkaar verbonden.

Al met al erg tevreden met deze meetresultaten. @maartenH gewoon doen dus.
DJSmiley schreef:
wo 21 okt 2020, 15:36
Straks met Lithium wel wat lager, maar nog (procentueel gezien) ver boven de 12V
De spanning is zelfs continu 13 á 13.3V, is mijn ervaring tot nu toe. En die geeft geen krimp wanneer ik alle lampen in schakel.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door kampo »

En waarom niet meteen na iedere LED verlichtings schakelaar een kleine spannings stabilisator plaatsen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door 309T16 »

Heeft ook mijn voorkeur. Los van het feit, dat de door mij gebruikte leds er geen last van hebben.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

kampo schreef:
vr 23 okt 2020, 8:04
En waarom niet meteen na iedere LED verlichtings schakelaar een kleine spannings stabilisator plaatsen ?
Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom ik dat, in mijn geval, niet wil:
  • omdat de lampen al zijn geplaatst
  • vanwege de beperkte ruimte bij de lampen
  • omdat het dan voor altijd is opgelost
  • omdat een omvormer plaatsen sneller is dan 14 x een spanningsstabilisator plaatsen
  • omdat een spanningsstabilisator een minimale positieve verschil spanning tussen in- en uitgang nodig heeft om te kunnen werken in de orde van 1V, zelfs bij low-drop. Bij lood-accu geen optie bij LiFePO4 beperkt toepasbaar
  • ik ooit begonnen ben met 6 lampen en nu dus al op 14 zit
  • omdat dit overzichtelijk is
  • omdat dit een eenvoudige oplossing is
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Waarom niet de load connector van je solar regulator gebruiken voor je verlichting. Ik meen toch dat het (altijd, meestal?) een gestabiliseerde uitgang betreft.
Daarnaast heb je meteen wat extra instelmogelijkheden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Atoz »

Dat kan, ik kan het alleen maar aan mijn steca4040 meten, waarvan ik altijd de load gebruik, en daar staat momenteel 14,1 volt op de load uitgang.
Momenteel komt er 20,3A binnen via de panelen.

Het is toch een puntje om over na te denken, die hogere spanning. Want ook een compressorkoelkast heeft zijn spanningsgrens.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door Peter A7 »

Voor een compressorkoelkast is dit net een voordeel. Die heeft inwendig een geschakelde voeding. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. M.a.w. ze wordt nog eens zuiniger ook :!: .

Wat die LED's betreft; koop gewoon de juiste, met een spanningsregulator op de achterkant van het printje. Meestal herken je die omdat ze zowel voor 12 als 24 volt geschikt zijn. Ik gebruik die al jaren, totaal probleemloos. Heb er ca 15 in de camper schat ik :D.
Bovendien, in de realiteit zit de spanning van de LFP accu rond de 13,3 à 13,5 volt. Boven de 14 volt kom je enkel wanneer er geladen wordt, en dan brandt er zelden licht, toch ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door seth_space »

Ben eigenlijk wel benieuwd of regulators inderdaad een stabiele load hebben.
Ik meet 12,4V aan de loadzijde van mijn epever en 13,3 aan accuzijde. Ik ging er op basis daarvan vanuit dat het een stabiele voeding betrof. Leek me ook logisch gezien de functionaliteit van de aansluiting. Maar mogelijk blijkt dat niet zo "normaal" te zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 11:56
Waarom niet de load connector van je solar regulator gebruiken voor je verlichting. Ik meen toch dat het (altijd, meestal?) een gestabiliseerde uitgang betreft.
Op mijn load uitgang zit ALLES aangesloten BEHALVE de omvormer. En ik moet je teleurstellen; dit is slechts een doorgeefluik en geen geregelde uitgang. Lijkt me ook niet zo zinvol op die plek en functie.
Atoz schreef:
vr 23 okt 2020, 13:15
Want ook een compressorkoelkast heeft zijn spanningsgrens.
Meestal is dat een ondergrens om de accu te beschermen. Tenslotte is de compressor koelkast gemaakt om in een automotive omgeving te werken, zodat die hogere spanningen ingecalculeert zijn.
Peter A7 schreef:
vr 23 okt 2020, 14:08
M.a.w. ze wordt nog eens zuiniger ook
Dat is jezelf rijk rekenen. Het opgenomen vermogen blijft, nagenoeg, gelijk.
Peter A7 schreef:
vr 23 okt 2020, 14:08
met een spanningsregulator op de achterkant van het printje
Dit type?:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (15.55 KiB) 127 keer bekeken
Was ook mijn idee, maar ook die heb ik al zien falen, weliswaar niet in een camperomgeving.

In de camper voornamelijk dit soort LED lampen:
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (28.69 KiB) 127 keer bekeken
En daar is weinig aan te zien behalve het aangegeven spanningsbereik (in de regel 12 V)
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Bouw en test van een LiFePO4 accu



Bericht door albertrietjens »

seth_space schreef:
vr 23 okt 2020, 14:23
Ik meet 12,4V aan de loadzijde van mijn epever en 13,3 aan accuzijde.
Nooit gemeten maar lijkt mij een erg groot verschil. Gemeten vanaf hetzelfde massapunt en beide direct op de epever?
Plaats reactie