Zou dit genoeg zijn voor de keuring?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Schepers »

Reservewiel weet ik niet. Ikzelf zou waarschijnlijk iemand in een luxe wagen meenemen die dat reservewiel meeneemt voor het geval dat. Er schijnt wel discussie over te zijn. Ik praat trouwens alleen anderen na hier op het forum, hun ervaringen moeten terug te vinden zijn als je zoekt op keuring.

Succes! Altijd spannend.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dicki
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 20:51

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dicki »

DucatoDolf schreef:
wo 21 okt 2020, 20:15
Of opbouwplaatjes die je van onderen vastschroeft in de pootjes.

ON topic. Genoeg advies voor de keuring inmiddels. Heb ik nog een vraag, lekken jou schuifraampjes ook? Let hier op. Die van mij sluiten niet lekker meer, Het water loopt naar de rand tussen glas en metaal en verder naar beneden.
Ja ik ga de pootjes gewoon vastschroeven, en dan nog effu door het tafelblad aan de zijwand dan staat ie goed vast.
En inderdaad mijn raampjes lekken ook!!! ik wil er nog eens een extra item aan weiden denk ik, maar inderdaad, heel de bekerhouder in de wand stond vol water toen ik de bus kocht. Ik moet daar nog eens in duiken.
Heb je tips wat betreft lekkende raampjes?
Dicki
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 20:51

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dicki »

bekend schreef:
wo 21 okt 2020, 20:34
Pas op met inductiekookplaat voor of na je keuring. Een elektrische kookplaat moet van elektriciteit in je bus voorzien worden dus van een eigen spannungsbron
Omvormer erin en klaar is klara, hij hoeft geen uur te branden op de accu :-)
Dicki
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 20:51

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dicki »

Schepers schreef:
wo 21 okt 2020, 20:59
Reservewiel weet ik niet. Ikzelf zou waarschijnlijk iemand in een luxe wagen meenemen die dat reservewiel meeneemt voor het geval dat. Er schijnt wel discussie over te zijn. Ik praat trouwens alleen anderen na hier op het forum, hun ervaringen moeten terug te vinden zijn als je zoekt op keuring.

Succes! Altijd spannend.
Reservewiel is in NL niet verplicht heb ik opgezocht. Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/88/res ... -verplicht
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Schepers »

Dank! Weten we dat ook weer. Dat scheelt wel wat kilo’s.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door L4H3 »

Ho ho. Een reserve wiel is zeker verplicht als je bus standaard is geleverd met een reserve wiel, dus niet extra als optie is te bestellen . De bus heeft hier dan een typegoedkeuring op. Dus informeer vooraf bij de rdw of dit in jou geval van toepassing is. Bij mijn bus heb ik hem bij de keuring gewoon los in de bus gegooid en de keurmeester gevraagd of hij eruit mocht en dan wegen. Nee dus. Hij vertelde dus dat mijn bus standaard een reserve wiel heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door DucatoDolf »

Zou dat echt zo werken? Als ik een bank uit m'n auto haal die op de typegoedkeuring staat doen ze toch ook niet moeilijk? En mijn LPG installatie die in plaats van het reservewiel komt?

Heb je hier een bron voor? (anders dan die ene keurmeester die jou reservewiel al had zien liggen?)

Volgens mij moet je als je geen reservewiel hebt, wel zo'n reparatiesetje hebben. Maar ook ik heb geen bron. Iemand? Dickie zijn bron is de ANWB, is dat goed genoeg?
Dicki
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 20:51

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dicki »

Ga het gewoon proberen, en leg reserve wiel in de auto van mijn vrouw, die rijdt dan effu mee met haar auto, kan ik hem er nog altijd ingooien als ze er over beginnen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 22 okt 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door fostar82 »

Wij hadden het reservewiel eraf gehaald. Geen reactie over gehad. Ik denk wel dat onze bus er standaard mee geleverd wordt. Maar misschien valt jouw keurmeester er wel over.

Waar onze keurmeester wel commentaar over had, was dat we geen matras op het bed hadden liggen. Hij zei: "Eigenlijk moet ik hem erop afkeuren, maar dat zal ik niet doen. Let wel op dat je een matras plaatst voordat je de foto's voor de belastingdienst neemt. Voor de belastingdienst is een bed zonder matras geen bed."

De foto's moet je meesturen bij de aanvraag kwarttarief. Wij hebben voor de foto's er een laken overheen gelegd met een dekbed en kussen.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door NoStress »

Als ik door de vele topics en forums lees, krijg ik het idee dat er niet heel strikt op wordt gecontroleerd.
Genoeg voorbeelden van goedkeuringen, met spuitbus ipv wiel of zelfs zonder.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door L4H3 »

Zo zie je maar weer de ene keurmeester is de andere niet. Als ik jou was gooide ik het reserve wiel en matrassen er gewoon in. Is het niet nodig kan je voor het wegen het er nog uit halen. Ook meten ze de inhoud van je dieseltank op het metertje op het dashboard. Tank moet 90% vol zijn. Kom je met een halve tank aanrijden dan doen ze er 45 kg bij op als je een 90 ltr tank hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Dicki
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 20:51

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dicki »

Doen ze dat standaard ja? of is dat ook keurmeester afhankelijk?
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 22 okt 2020, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door L4H3 »

Bij mij was het zo. Wil niet zeggen dat elke keurmeester zijn werk serieus neemt.
Lees dit ook effe.

https://www.nkc.nl/blog/campertips/camp ... ons-weegt/


hier hebben ze het dus ook over het reserve wiel en de 90% vulling.

Neem geen risico. Een herkeuring kost meer dan dat je in een andere goedkopere gewichtsklasse valt.

Maar je kan heel simpel je bus 100 kg minder laten wegen door wel met een lege tank aan te komen rijden. Dan moet je een weerstandje plaatsen bij de aanzuiging van de brandstof in de tank. Dan lijkt op het daschboard net of de tank vol zit. Mag niet maar kan wel.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Zou dit genoeg zijn voor de keuring?



Bericht door Dafluc »

Dicki, vriendelijk verzoek: zou je bij het rechtstreeks reageren op een bericht niet willen quoten? Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Gebruik de knop links onderaan. Plaats reactie. Dat leest een stuk prettiger. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Plaats reactie