Iveco 70c17 voortgang camperbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Joets
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 okt 2020, 17:16

Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Joets »

Een goeiedag aan alle geïnteresseerden! 8-)
Mijn naam is Juulke, ben 33 en kom uit Noord-Limburg.

Afgelopen september had ik voor een jaar op wereldreis willen gaan, maar Corona vond van niet. Als troost besloot ik mezelf dan maar een motorrijbewijs cadeau te doen. Daarna zat er nog steeds veel onrust in me die ik maar niet kon wegstoppen, dat ik maar een vrachtwagen gekocht heb... :eh: Een eigen camper was namelijk ook een wens, ooit, die ik nu dan maar iets naar voren heb gehaald. Ik ken mezelf als redelijk impulsief en niet altijd even goed in het doorpakken als iets even tegenzit. Klinkt veelbelovend toch? :lolno: Ik kan dan redelijk in mijn hoofd blijven hangen en mooie (of lelijke) beren op de weg zien waardoor ik 'bevries'. Als ik dan even wat ga sparren met mensen, of op papier zet waar ik vast loop dan gaat het vaak weer een stukje beter en krijg ik de drive weer te pakken. Bij deze de introductie in een notendop en de reden van dit topic.

Ik heb inmiddels kunnen lezen dat men hier af en toe goed kritisch kan zijn, daarmee hoop mezelf scherp te houden en te behoeden om geen heel domme dingen te doen :shifty: . Mijn pa zal als McGiver fungeren en me helpen met deze klus. Een zelfbouw camper dus, die hopelijk in het voorjaar van 2021 reisvaardig zal zijn. Dan kan ik er mooi een poos mee vooruit totdat de ouwelui met pensioen gaan en 'm ontvoeren. :wink:

Maak kennis met mijn Iveco 70c17 uit 2013. Voorheen bedrijfswagen van Initial (Hokatex). De wagen is geschorst en nog helemaal leeg van binnen. 4000 kg schoon aan de haak. Er zijn drie deuren wat de indeling niet zo 'vrij' maakte als dat ik eerder voor ogen had.
- Schuifdeur van de cabine naar de laadruimte
- Elektrische schuifdeur met lage instap aan de zijkant
- Elektrische laadklep ter grote van 2x2
De laadruimte is 5x2x2m en deze zal door middel van het zakken van de laadklep verlengd kunnen worden met nog eens 2x2m. Hiervoor willen we een constructie maken dat dit geen open 'gat' wordt maar echt een verlengde van. Ook is het plan dat er achter op de wagen een constructie gemaakt wordt zodat mijn motor (BMW R850R) mee kan.

Afbeelding

Na vele tekeningen op schaal te hebben gemaakt, een maquette gebouwd te hebben en vele rondjes door de bus geijsbeerd te hebben, geloof ik dat ik de inrichting wel redelijk helder voor ogen heb inmiddels. Daarbij moet ik vermelden dat de maat van het bed nog aangepast kan worden, dit zijn de lattenbodems die ik nu heb liggen. Ook de draaibare stoelen zijn nog een vraagteken, een knus bankje met opbergruimte heeft ook voordeel natuurlijk. 2 of 4 zitplaatsen is nog even de overweging. Ook n.a.v. de openstaande vragen waar ik eerst antwoord op moet zien te vinden. Naast de twee 'blauwe' ramen wil ik boven het bed ook graag een dakraam.

De eerste opzet;
Afbeelding

De opdracht aan mezelf voor de komende week is het uitzoeken van de volgende punten;
- Een vrachtwagen die naar kamperkenteken gaat -> BPM betalen, hoeveel pijn gaat dat doen. Het schijnt dat dit nog best wel een klusje is om dat formulier (goed) in te vullen. Hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?
- Een kampervoertuig is voor de belastingdienst een auto, zoveel is duidelijk. Echter schijnt het dat er toch ook vrachtwagens met kamperkenteken zijn. Dit zou er dan mee te maken hebben dat er geen officiële zitplaatsen in de cabine zijn. Maar hoe dat dan weer zit...? Het lijkt me, als het iets was wat vaker gedaan werd, dat ik dit makkelijker terug zou moeten kunnen vinden. Ik heb al veel gezocht, maar mocht iemand weten wat ik hiermee bedoel en er ervaring mee hebben dan hoor ik het graag. De pest is dat ik dit verhaaltje van horen zeggen heb, maar het dus nergens terug kan vinden.
(Als een kampervoertuig evengoed nog vrachtwagen kan zijn, dan kan dit wellicht schelen in het betalen van de BPM. Echter is een 4-persoons camper dan uitgesloten.)

Tot zover dit eerste opstel over mijn Iveco. Laat ik mezelf voornemen om wekelijks een nuttige update te kunnen geven als spreekwoordelijke schop onder m'n kont :thumbup: :thumbup:
Joets kocht in augustus een Iveco Daily 70c17 om er een camper van te maken, dit omdat corona vond dat haar wereldreis even moest wachten...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Atoz »

Zelf hebben we een soortgelijke koffer, een Flensburger koffer zelfs ;)

Zou onmiddelijk opnieuw dezelfde nemen. Waarom?
Vierkant
Onze heeft achter twee deuren, prachtige verluchting, open gevoel
De zijdeur neen voor ons geen deurtje van 60 breed, je wil toch lucht?
En de belangrijkste deur.... De tussendeur. Prachtig om je leefgedeelte volledig af te kunnen sluiten.
Ook belangrijk als je leefruimte goed isolereerd, dat je dan geen verlies van warmte hebt naar de 'kop'.

Maar er zijn er ook die een soortgelijk voertuig nu net Neefs smaakt hebben. Bv http://www.iroquois.nl/ deed het volledig anders.
Een andere hier op het forum te vinden als gele banaan. https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8434750

Hou ons op de hoogte !
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door DucatoDolf »

Over dat vrachtwagen/camper verhaal; check dit topic. Is recent. https://camperforum.nl/viewtopic.php?p=1972168#p1972168
Joets
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 okt 2020, 17:16

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Joets »

@Atoz, thx voor je linkjes. Ik zal er morgen eens doorheen gaan lezen.
De ruimte inderdaad! Als ik er een paar maanden in ga vertoeven wil ik me niet al te opgehokt voelen...
DucatoDolf schreef:
zo 18 okt 2020, 23:00
Over dat vrachtwagen/camper verhaal; check dit topic. Is recent. https://camperforum.nl/viewtopic.php?p=1972168#p1972168
Yes, die heb ik toevallig net gelezen. Thnx. Toch typisch is dat. Gisteren veel gezocht, maar dit draadje niet gezien.
Het is een behoorlijke sloot aan informatie wat je overal kunt vinden. Per situatie dan weer net een beetje anders en daaruit zien te filteren wat op jou van toepassing is...
Joets kocht in augustus een Iveco Daily 70c17 om er een camper van te maken, dit omdat corona vond dat haar wereldreis even moest wachten...
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door DucatoDolf »

Dat overkomt de beste.

Lekker ruime bak. Als die laadklep erop zit, je motor niet gewoon lekker naar binnen hijsen?

En die grote deur? Lekker laten zitten, ideaal.
Joets
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 okt 2020, 17:16

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Joets »

DucatoDolf schreef:
zo 18 okt 2020, 23:16
Lekker ruime bak. Als die laadklep erop zit, je motor niet gewoon lekker naar binnen hijsen?
Heb ik inderdaad overwogen, maar ik schrok van de ruimte die ik er voor nodig had. Aangezien ik rechtop in bed wil kunnen zitten was het geen optie om de motor onder een vast bed te stallen. Bovendien was ik een beetje bang dat mijn hele interieur zou gaan ruiken naar een garage en dat zou ik ook erg zonde vinden. In de opstelling die ik voor ogen had zou ik dan beide bedden opklapbaar gemaakt hebben. Motor paste daar mooi tussenin. Nadeel vond ik overigens ook, dat ik voor een 'snelle' nacht de motor naar buiten moest halen. Dwars achterin paste ook net niet. Dus binnenin heb ik eigenlijk helemaal van de baan geveegd.

Een van de volgende stappen wordt om met een carrosserie bouwer te gaan kletsen wat de mogelijkheden zijn voor achterop. Als dit nu echt niet mogelijk blijkt, dan denk ik dat ik het idee laat varen. Idealiter kan ik de klep in verticale stand laten zakken waar ik dan een soort van fietsendrager XL kan aanhangen. Motor erop, klep omhoog en klaar. Maar of het zo simpel is.... :shh:
DucatoDolf schreef:
zo 18 okt 2020, 23:16
En die grote deur? Lekker laten zitten, ideaal.
Absoluut! Daar gebeurd niets mee. Een mooie vaste trap en lage instap. En elektrisch, zó ideaal!
Joets kocht in augustus een Iveco Daily 70c17 om er een camper van te maken, dit omdat corona vond dat haar wereldreis even moest wachten...
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door dedruivenplukker »

Ik weet dat er iemand is die de laadklep doorgeslepen heeft en van de halve klep een motordrager heeft gemaakt.
Kan er helaas geen foto meer van vinden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Koerier »

In Limburg worden veel auto's ingevoerd uit Duitsland en hebben veel met BPM te maken.. Ik heb een goede band met mijn garage en die bood me aan de BPM berekening te doen.
Hebben ze een programmaatje voor en binnen 5 minuten resultaat.
Ik had het zelf uitgerekend en kwam op 3500 euro. De garage kwam op 2100 euro uit.
Op internet ook bureautjes die het voor een schappelijke prijs doen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door kampo »

Dit is het ideale voertuig om een camper van te bouwen :thumbup:
Keuze camper of vrachtwagen op kenteken is verschil in geld en valt te berekenen.

Let op je gewicht.
7 ton is weinig en je bent al >500kg kwijt omwille van de laadklep.
En de opbouw van 5m is niet alleen lang maar ook zwaar.
De afmetingen 5x2x2 is perfect en de bestaande deuren sparen je een hoop geld en werk.
De zware laadbrug achteraan maakt dat die misschien al doorhangt.
Als eerste naar de weegschaal rijden. Vooras wegen en vervolgens achteras wegen.
Beladen wil je eigenlijk niet boven de 6000kg uitkomen. Maar ook een achteras gewichts overschrijding is hier een gevaar.
Als je daarboven gaat richting 7000kg dan moet je daarna veel euro's uitgeven voor de upgrade van de vering.

PS: Heb een soortgelijk voertuig in opbouw 475Lx215Bx200H
Groeten Kampo
Joets
Berichten: 6
Lid geworden op: za 17 okt 2020, 17:16

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door Joets »

dedruivenplukker schreef:
ma 19 okt 2020, 0:20
Ik weet dat er iemand is die de laadklep doorgeslepen heeft en van de halve klep een motordrager heeft gemaakt.
Kan er helaas geen foto meer van vinden.
Zou natuurlijk ook een optie zijn, ware het niet dat ik mijn 'terras' belangrijker vind dan het meenemen van m'n motor.
Doorslijpen en vervolgens de twee delen laten scharnieren zou dan wellicht wel weer een optie zijn :think:
Wel moet er dan een oplossing gevonden voor het degelijk afsluiten van de achterkant. (wellicht het dak van het buitenterras)
Koerier schreef:
ma 19 okt 2020, 2:09
Hebben ze een programmaatje voor en binnen 5 minuten resultaat.
Ik had het zelf uitgerekend en kwam op 3500 euro. De garage kwam op 2100 euro uit.
Op internet ook bureautjes die het voor een schappelijke prijs doen.
Zo te horen toch zeker wel de moeite waard! Thnx.
kampo schreef:
ma 19 okt 2020, 19:48
Dit is het ideale voertuig om een camper van te bouwen :thumbup:
Keuze camper of vrachtwagen op kenteken is verschil in geld en valt te berekenen.

Let op je gewicht.
7 ton is weinig en je bent al >500kg kwijt omwille van de laadklep.
En de opbouw van 5m is niet alleen lang maar ook zwaar.
De afmetingen 5x2x2 is perfect en de bestaande deuren sparen je een hoop geld en werk.
De zware laadbrug achteraan maakt dat die misschien al doorhangt.
Als eerste naar de weegschaal rijden. Vooras wegen en vervolgens achteras wegen.
Beladen wil je eigenlijk niet boven de 6000kg uitkomen. Maar ook een achteras gewichts overschrijding is hier een gevaar.
Als je daarboven gaat richting 7000kg dan moet je daarna veel euro's uitgeven voor de upgrade van de vering.

PS: Heb een soortgelijk voertuig in opbouw 475Lx215Bx200H
Het wegen staat inderdaad nog op de planning, maar ik heb 't ding meteen geschorst toen ie op de oprit stond. Ik meen dat de klep wel al in de massa van 't voertuig is mee berekend. Op de achteras wel dubbele wielen trouwens, geen idee of dat nog wat uit maakt qua vering die er dan onder zit?
Op enig moment moet ie toch even uit de schorsing als er extra stoelen geplaatst moeten worden, toch een van de eerste dingen om te doen zodat alles netjes afgewerkt kan worden qua isolatie.

Verder moet ik nog even verder kijken want vrachtwagen laten op kenteken betekend volgens mij ook dat je 50% laadruimte moet behouden en dat zie ik niet zitten. Bovendien mag je niet in een vrachtwagen 'wonen'. Het moet qua beschikbare ruimte niet ten koste gaan van mijn camper laat ik het zo zeggen. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar campers mét camperkenteken maar voor de belastingdienst geen auto maar vrachtwagen. Vermoedelijk klopt het niet wat me verteld is, anders waren er veel meer die dit gevonden hadden. Zou waarschijnlijk kunnen schelen in de BPM vooral.
Joets kocht in augustus een Iveco Daily 70c17 om er een camper van te maken, dit omdat corona vond dat haar wereldreis even moest wachten...
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door JohnCurly »

Motor thuislaten zou een berg problemen schelen. Weet niet of dat bespreekbaar is...😂
En die dubbellucht zal wel moeten blijven, is ook alleen maar voordeel.
Mag je nl ook lid worden van al die dubbellucht-clubs! 💪
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door dedruivenplukker »

Als je zoekt op Luton box vind je veel voorbeelden.
In het V.K. worden deze campers vaker gebouwd, hier zie je ze niet zo veel.
Vaak wordt er achterin een pui gezet.
ik heb zelfs wel eens een schuifpui voorbij zien komen.

Inspiratie: https://www.google.com/search?q=luton+b ... m6T_g0xmVM

En https://www.youtube.com/watch?v=6908bVZ9Is4

https://www.google.com/search?q=luton+b ... l=nl&hl=nl


Luton box with tail lift.jpg
Luton box with tail lift.jpg (75.94 KiB) 1013 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door kampo »

Hang er allemaal een beetje vanaf wat je met de camper wil doen...
De verplaatsbare tiny house versies bestempeld als Luton box zou ik zelf niet willen.
Eerder een woning die verplaatsbaar is als een reisvoertuig om onbekende streken mee te verkennen.
Ziet er allemaal best gezellig uit maar zijn niet geschikt om een wereldreis mee te maken. Daarvoor heb je een stevige camper nodig met goede rij eigenschappen.
De verhoudingen tussen de afmetingen van het basischassis en de opbouw moeten een beetje kloppen. Het begint met een juiste gewichtsverdeling. Je kan het eindresultaat op voorhand berekenen.
(Motor) fietsen zet je best binnen in een garage. Achteraf alles buiten vanachter aanhangen is eerder een noodoplossing voor als je een te klein voertuig zou gekocht hebben. Je weet toch op voorhand wat je gaat meenemen ?
Zelf zie ik toch liever groot genoeg maar compact, zuinig, behoorlijk laadvermogen, comfortabel, grote autonomie en veel reserve.

Je leeft buiten maar niet op een piepklein terras.
Een terras op de laadklep of boven op het dak, ik ken er verschillende die dat gedaan hebben, gebruik je in de praktijk bijna nooit. Leuk om naar te kijken tot dat je er één hebt. Dat geeft echt geen fijn gevoel om op te zitten of te staan. Doe de test. Liever op de begane grond, onder een boom en in de schaduw.
Groeten Kampo
FlorisvanEenennaam
Berichten: 29
Lid geworden op: do 18 jun 2020, 19:53

Re: Iveco 70c17 voortgang camperbouw



Bericht door FlorisvanEenennaam »

Juulke, hier ter inspiratie nog een 'collega'!

https://youtu.be/Q3G0Pzjy7Pc
Plaats reactie