Mifi Router TP-Link M7450/M7650

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zadowolony »

https://m.mobielverbinden.nl/sierra-wir ... /pid=61748

Kreeg deze in mijn mailbox net. Nooit geen verbindings problemen meer, overal dekking. Maar het prijsje......


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door hurktoilet »

@henk: dank voor je terugkoppeling. Ben ook wel benieuwd wat je ervaringen straks zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door DynaDetty »

Afbeelding

Deze doet bij ons de job, heb je er 15 van voor de prijs van de bovenstaande.

Huawei E8372h-153 Wingle


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zadowolony »

Heb net contact met het bedrijf gehad , maar het lijkt mooier dan het is. Ook in slechte 4g gebieden zal dit apparaat niet de oplossing zijn. Dan is 1000 euro een verspilde investering, helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
brammh
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 14:30

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door brammh »

hm-hoeks schreef:
za 23 mei 2020, 17:31
...
3. Prepaid Data Simkaart Europa Keepgo (https://keepgo.eu/ex/buy/prepaidsimkaart/step1)
...
Mag ik vragen hoe de dekking van Keepgo is? Misschien ook ervaring in het buitenland? Is me niet duidelijk welke netwerk infrastuctuur / provider ze gebruik van maken.
Alvast dank!
bram
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Atoz »

Zie onderschrift
Al is het maken van die coax kabeltjes niet voor iedereen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Peter A7 »

Zadowolony schreef:
di 09 jun 2020, 12:56
https://m.mobielverbinden.nl/sierra-wir ... /pid=61748

Kreeg deze in mijn mailbox net. Nooit geen verbindings problemen meer, overal dekking. Maar het prijsje......


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
het is niet omdat het ding 22 banden kan gebruiken dat je overal dekking hebt, dat zou echt te mooi zijn. De werkelijkheid zit net iets anders in elkaar.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zadowolony »

Had ik al ontdekt door de leverancier te bellen, lees ff terug
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Camper-T »

Afgelopen vakantie liep bij ons het dataverbruik aanzienlijk op. Met name door Spotify onderweg omdat het in de bergen niet te doen is om naar langer dan 2 minuten storingsvrij radio te luisteren. Zelf een USB stick vol muziek mee had de optie geweest maar goed, soms wil je ook wel eens wat anders.
Omdat de nodige campings die wij aandeden tot overmaat van ramp matig tot geen Wifi hadden werd de telefoon zeer vaak als hotspot gebruikt dus dit tikte met 2 tablets ook nog aardig aan. Zonder Spotify bleken wij gemiddeld 2GB per dag aan data te consumeren dus dit moet in het vervolg anders en relatief goedkoper.

Zelf dacht ik ook gelijk aan een Mifi router omdat je dan altijd een Wifi verbinding rondom de camper hebt en je hebt bij matig 4G ontvangst de mogelijkheid om met een externe antenne te werken, wat ten goede kan komen aan de snelheid van de dataverbinding.

Naar de toekomst gekeken lijkt mij een https://www.netgear.nl/home/products/mo ... r5200.aspx een interessante optie omdat deze ook voor het nieuwe 5G netwerk geschikt is dus in die zin ook toekomstbestendig is.
Het gros zal voor een (goedkope) Huawei Mifi router kiezen maar als techneut mijd ik dit van back-door technieken verdachte merk liever.

Qua simkart dacht ik aan een pre-paid sim van 50Gb voor 30 dagen, dat zou ruim voldoende moeten zijn. Via https://www.internationalsim.nl/sim-kaa ... uropa.htmlaanbieder kwam ik op een gemiddeld 'lage' prijs voor deze hoeveelheid data.

De Mifi router is een eenmalige investering van ca. €400,00 (excl. externe antennes) en 30 dagen 50Gb kost €140,00, wat normaal gesproken elke campervakantie weer afgetikt moet worden. Is dit volgens jullie over-the-top als je gemiddeld 2Gb per dag aan data gebruikt?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door VanDeStouwe »

2Gb lijkt mij een beetje veel. Zou het kunnen dat je google Maps aan hebt staan? Of iets anders wat continue data vraagt over het internet?

Wij gebruiken ook de MIFI van NetGear.

Met Groet, Sidney
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door DJSmiley »

Ik zelf heb de TPLink MR-600 onderweg (85 euro vorige week op Amazon Prime day). Die heeft een CAT6 LTE modem en kan ook een externe antenne aan. Als t bereik slecht is overweeg ik een Poynting Puck 2 op het dak te plaatsen.

5G vind ik, voor nu, nog niet de investering waard. Voordat dat overal gangbaar is ben je toch snel een paar jaar verder en voor nu is dat niet in verhouding tot de aanschafprijs. 4G zal voorlopig zat zijn, en met een CAT6 modem zit je ook net ff iets beter (meer kanalen)

2Gb / dag is wel vrij fors, maar goed, het kan hard gaan. Ook gaan sommige devices lekker staan updaten omdat ze wifi zien en denken dat er een vaste verbinding is (itt tot 4G waarbij ze dus bv updates uitstellen). Met een mifi router 'sloop' je dat idee dus kan het zo zijn dat er een dikke windows update binnenrolt.

Zit je langere tijd in een land dan kan het slimmer zijn om een prepaid simkaart erin te drukken van een lokale provider. In Kroatie heb ik bv 2 jaar geleden een lokale sim gekocht met 50Gb data voor 10 euro ofzo. Tegenwoordig zie ik een aanbod van 11 euro voor 7 dagen onbeperkt, en daarna 80kn (10 euro) per extra week.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Zonneke »

Camper-T schreef:
di 20 okt 2020, 9:35


De Mifi router is een eenmalige investering van ca. €400,00 (excl. externe antennes) en 30 dagen 50Gb kost €140,00, wat normaal gesproken elke campervakantie weer afgetikt moet worden. Is dit volgens jullie over-the-top als je gemiddeld 2Gb per dag aan data gebruikt?
Dat lijkt me wat aan de dure kant te zijn . Wij hadden in september ons abo voor een maand omgezet naar eentje van 40GB en dat kostte me 30,-/mnd. Onbeperkt bellen en Sms'en inbegrepen. Die 40GB was na drie weken op , op de meeste stopplaatsen was de WIFI erg traag.
Heb afwisselend gebruik gemaakt van een Mifi , die kleine van TP-link en de hotspot van de smartphone.
Er was geen merkbaar verschil tussen de twee dus de MIFI is in principe overbodig .
Smartphone kan ook hoger of aan een raam gelegd worden met de lader aangesloten.
Af en toe kom je op plaatsen waar ook 4G bagger is . Of daar die investering van 400,- beterschap brengt is me niet bekend .
De 40GB ging er ook wat sneller door daar de Tablet met vooraf gedownloade streams van Netflix thuis vergeten werd. :(
De downloads op de smartphone genereerden zo nog een extra verbruik wanneer deze gestreamd werden naar de TV.
De laatste week het dataverbruik weten te beperken door vooraf media af te halen aan een lagere kwaliteit om daarna via USB af te spelen op TV .
Ook tijdens het rijden af en toe radio van thuis beluisterd via app's en BT , dat bleek toch ook wel wat veel te verbruiken.
Onze radio is gewoon waardeloos qua bereik .
Bij thuiskomst het abo weer omgezet naar een goedkopere variant van 15GB.
Mijn provider was zo lief om alle tellers weer op 0 te zetten voor de rest van de maand .
De vorige bundel werd nadien ook enkel gefactureerd voor drie weken .
Al bij al viel deze manier van TV en internet zeer goed mee , dit lijkt me ook de toekomst te worden .
Laat de GB's maar snel goedkoper worden . :-B
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Camper-T »

VanDeStouwe schreef:
di 20 okt 2020, 9:50
2Gb lijkt mij een beetje veel. Zou het kunnen dat je google Maps aan hebt staan? Of iets anders wat continue data vraagt over het internet?

Wij gebruiken ook de MIFI van NetGear.

Met Groet, Sidney
De 2GB per dag is inderdaad fors, dat ben ik met je eens. Dus ik ben via het instellingen menu onder mobiele data eens gaan kijken wat hier aan de hand was. Oorzaak 1 was Spotify op de hoogste streamingkwaliteit van 320kbs, dat loopt lekker op.
Wij werken met iPhones en iPads en die bleken op de achtergrond alle gemaakte foto's met iCloud te synchroniseren. Per foto van gemiddeld 4-8Mb tikt dit ook lekker aan. Plus synchronisatie met twee andere cloud-diensten die op hun beurt alle nieuwe data en foto's back-uppen wat ook een flink aantal MB's slurpt. Wij hebben Spotify en de cloud synchronisaties uiteindelijk ook uitgezet als wij geen Wifi punt hadden, dat scheelt aanzienlijk.
Alle verbruik lag eigenlijk voor de hand en was vanzelfsprekend, alleen in combinatie met duur betaalde mobiele data wordt dit dus een ander verhaal.

Wat wij zelf doen is hoofdzakelijk Google Maps op route en dit verbruikt echt niet veel weet ik door controle. Verder Whatsapp, e-mail, sociale media, wat websites als de krant en de Camper Contact app. Hier zat het verbuik echt niet in, dit is minimaal tot acceptabel. En TV kijken doen wij niet.
Maar goed, als je een Mifi router met 50Gb aan data hebt dan ben je vanuit comfort snel geneigd om alle data-slurpers open te laten staan, zoals thuis.
Hierin zit klaarblijkelijk wel een afweging, of flink betalen voor een dik gevulde data-sim, of het betaalbaar houden en data-slurpers tijdelijk uitzetten.

Hoe bevalt de Netgear Nighthawk M5 eigenlijk? Ik lees vaak dat men gelijk externe antennes bij een Mifi router neemt maar dat dit vaak niet nodig is, of dat een verkeerde keuze antenne weinig tot geen verbetering geeft. Dus een goede externe antenne behoeft klaarblijkelijk ook enig onderzoek alvorens deze aan te schaffen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Mifi Router TP-Link M7450/M7650



Bericht door Camper-T »

Zonneke schreef:
di 20 okt 2020, 10:10
Camper-T schreef:
di 20 okt 2020, 9:35


De Mifi router is een eenmalige investering van ca. €400,00 (excl. externe antennes) en 30 dagen 50Gb kost €140,00, wat normaal gesproken elke campervakantie weer afgetikt moet worden. Is dit volgens jullie over-the-top als je gemiddeld 2Gb per dag aan data gebruikt?
Dat lijkt me wat aan de dure kant te zijn . Wij hadden in september ons abo voor een maand omgezet naar eentje van 40GB en dat kostte me 30,-/mnd. Onbeperkt bellen en Sms'en inbegrepen. Die 40GB was na drie weken op , op de meeste stopplaatsen was de WIFI erg traag.
Heb afwisselend gebruik gemaakt van een Mifi , die kleine van TP-link en de hotspot van de smartphone.
Er was geen merkbaar verschil tussen de twee dus de MIFI is in principe overbodig .
Smartphone kan ook hoger of aan een raam gelegd worden met de lader aangesloten.
Af en toe kom je op plaatsen waar ook 4G bagger is . Of daar die investering van 400,- beterschap brengt is me niet bekend .
De 40GB ging er ook wat sneller door daar de Tablet met vooraf gedownloade streams van Netflix thuis vergeten werd. :(
De downloads op de smartphone genereerden zo nog een extra verbruik wanneer deze gestreamd werden naar de TV.
De laatste week het dataverbruik weten te beperken door vooraf media af te halen aan een lagere kwaliteit om daarna via USB af te spelen op TV .
Ook tijdens het rijden af en toe radio van thuis beluisterd via app's en BT , dat bleek toch ook wel wat veel te verbruiken.
Onze radio is gewoon waardeloos qua bereik .
Bij thuiskomst het abo weer omgezet naar een goedkopere variant van 15GB.
Mijn provider was zo lief om alle tellers weer op 0 te zetten voor de rest van de maand .
De vorige bundel werd nadien ook enkel gefactureerd voor drie weken .
Al bij al viel deze manier van TV en internet zeer goed mee , dit lijkt me ook de toekomst te worden .
Laat de GB's maar snel goedkoper worden . :-B

Probleem 1 ontstaat eigenlijk zodat je de Nederlandse grens passeerd: Het aanbod buitenlandse radiostations. In Belgie en Duitsland is dit nog redelijk goed geregeld en ook acceptabel gevarieerd. Maar bijvoorbeeld in Frankrijk is de dekking van de radiostations een drama, laat staan in de bergen. En het aanbod is 80% praatprogramma's en 20% radiostations doorspekt met Franse volksmuziek.
Dus op zo'n moment wil je de reisuren graag vullen met wenselijke muziek, die niet continue wegvalt. De USB stick vol muziek is een oplossing maar op een gegeven moment ben je dat ook zat, of wil je meer keuze. Dan is Spotify of een andere streaming dienst wel zo prettig maar dus duur betaald in data. Je kunt met Spotify muziek downloaden in mindere kwaliteit waardoor je geen dataverbruik hebt maar dan moet je vooraf al gaan bepalen wat je wilt luisteren. Allemaal mogelijkheden en luxe problemen wat schreeuwd om een snel maar goedkoop Europees dekkend datanetwerk.

En inderdaad, een 5G Mifi router is leuk maar nog lang niet overal van toepassing. In Frankrijk is het 4G netwerk redelijk op orde maar in grundlich Deurschland valt dit heel erg tegen. Het is daar buiten de grote steden vooral 3G wat de klok slaat dus 5G zie ik hier de komende jaren nog niet snel landelijk dekkend uitgerold worden.

Nou hoor ik veel camperaars zeggen dat zij geen schotel meer gebruiken om TV te kijken maar gebruik maken van materie als een Chrome Cast. Dus eigenlijk IP TV kijken. Op zich een prima oplossing maar hoe zit het dan met het data-verbuik? Dit lijkt mij alleen werkbaar met een erg goede camping Wifi (een utopie), of als je weer zo'n dik gevulde datasimkaart in je Mifi router hebt zitten. Of valt het dataverbruik met IP TV kijken erg mee?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie