Te veel LPG getankt?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door ducati 900 »

Een beetje scheef gestaan tijdens het tanken?
Mocht de 80 % vuller niet goed meer zijn dan kan die vervangen worden, kost ongeveer € 30.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Cee Pee »

Dat beetje scheef maakt niet uit, de vlotter zit in het midden van de fles.
Als het niveau aan de ene kant wat hoger is dan is het aan de andere kant wat lager.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door ducati 900 »

Okay bij jou misschien.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door kampo »

Verhalen over situaties bij anderen zijn interessant maar helpen je niet verder in het stellen van jou diagnose.

Als je wilt weten wat er echt aan de hand is zal je hem toch moeten gaan wegen.
Je geeft zelf aan wat de mogelijkheden zijn die dit kunnen veroorzaken, dus nu moet je een stap verder gaan en elimineren.

Je hebt het over een LPG tank van 27 liter maar vertelt ons niet welke of hoe die er uit ziet. Misschien heb ik er over gelezen maar met een foto zou dit niet mogelijk zijn.

Ik zou er nog bijzetten wat nu je plan van aanpak is om je eigen veiligheid te garanderen. Volgens mij komt dat toch eerst. Als de tank overvult is dan kan hij bij de eerste opwarming gaan afspuiten of je systeem belasten met een druk waarop die niet berekend is. Heb je een overdruk klep in je systeem aan de kant van de fles ?
Wat doe je voor je eigen veiligheid ?


edit: overheen gelezen
Het gaat over een 5jaar oude aluminium tank met buitenvuller. Maar hoe die "tank" er uitziet?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Zonneke »

Kan enkel voor mezelf spreken en in dat geval zou ik gewoon mijn fles (veilig) leeg laten lopen en daarna opnieuw vullen.
Zoveel kost LPG nu ook weer niet en je hebt snel een antwoord op je vraag .
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Peter LMC »

Ts praat over een LPG Tank.
Maar ik denk dat Ts eigenlijk een LPG gasfles bedoeld.
Mijn LPG tank is moeilijk te wegen omdat deze plat onder de camper gemonteerd is.
Bij een LPG gasfles is dit simpel door deze even op een personenweegschaal te zetten.
De gewichten staan op de fles.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2435
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door bently »

DucatoDolf schreef:
za 17 okt 2020, 15:12
Je kunt ook gewoon de knop loslaten bij 22 liter hé. :wink:
Ja zo kan je nooit weten of die begrenzer defect is.
En als er dan bij erg koud weer nog zeg maar 3 liter butaan in zit ? Nee, een 80% werkende begrenzer is toch wel veiliger.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door javanes »

Cee Pee schreef:
za 17 okt 2020, 22:07
Dat beetje scheef maakt niet uit, de vlotter zit in het midden van de fles.
Als het niveau aan de ene kant wat hoger is dan is het aan de andere kant wat lager.
Vlotter hangt scheef in de dampgasfles, dus het zou kunnen. De vraag is of dat 3 liter scheelt.

Maar nogmaals. Als de vulbegrenzer met een klap afslaat terwijl het afname telwerk van de pomp snel draait is er volgens mij niets aan de hand.
Wel als je de vulbegrenzer niet hoort dichtslaan en het telwerk langzaam gaat draaien voordat de pomp stopt met tanken.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door ducati 900 »

Klopt hoor, de meter zit in de midden en de vlotter hangt eraan in de ene kant van de fles.
3 liter is veel maar zou wel bijna kunnen denk ik maar TS heeft niet op mijn vraag geantwoord dus weten we het niet.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
myway
Berichten: 15459
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door myway »

Afbeelding


Dat witte ding links is de vlotter voor de 80% vulling, zit bij deze fles ook nog iets uit het midden.
Scheefstaan bij tanken kan wel iets uitmaken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door kampo »

En nog één

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door freddorr »

Dus als ik het goed zie is de rechtse de 80% begrenzer en zit die vast aan de vulaansluiting die in de fles zit gedraaid met schroefdraad. En daardoor dus eenvoudig te vervangen?
Laatst gewijzigd door freddorr op zo 18 okt 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Marc B »

Dank voor alle suggesties, opmerkingen en vragen. En excuus voor de onduidelijkheden. Hierbij een poging deze te verhelpen:
Het gaat om een standaard alu LPG fles, zo’n zilverkleurige met een blauwe opdruk.
We stonden niet scheef tijdens het tanken.
Afgaande op de suggesties, hebben we het volgende plan. We gaan ervan uit dat er zich geen butaan in de tank zit. Ik heb een digitale temperatuurmeting in mijn gaskast en deze is sinds de zomer niet onder 10 C geweest.
Ik stook de tank leeg (we staan nu op 700 meter, dus dat gaat lukken).

Daarna gaan we op weg om te tanken, ik geef voorzichtig een paar tikken met de hamer om de vlotter eventueel los te krijgen. Tijdens het tanken houd ik de snelheid van toename in de fles in de gaten en ik stop sowieso bij 23 liter. Dat is ver genoeg om te weten of de 80% beveiliging werkt en niet te ver vergeleken met de 25,5 liter van eergisteren.

Zo kan ik tot een conclusie komen, verwacht ik.

Verdere suggesties uiteraard welkom. Nogmaals mijn dank.
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Re: Te veel LPG getankt?



Bericht door Marc B »

Forumgenoten,

Het heeft even geduurd, ook door de pandemie, maar eindelijk het ik mijn LPG fles leeg gestookt. Vandaag getankt en de 80% beveiliging werkte. Pomp sloeg af bij 21 liter.
Helemaal zeker is het niet, maar het lijkt erop dat de pompmeting bij het tanken afgelopen najaar in Oostenrijk (25 liter) toch fout is geweest.

Groet en veel camperplezier dit jaar.

Marc.
Plaats reactie