Te veel LPG getankt?
Te veel LPG getankt?
Dag forumgenoten,
We hebben in onze camper een inmiddels ruim vijf jaar oude aluminium LPG tank met buitenvuller. We zijn sinds eind augustus onderweg. Eind september hebben we in Zwitserland LPG getankt (tank was half leeg) en omdat het inmiddels kouder is geworden, hebben we gisteren hier in Oostenrijk weer LPG (in feite propaan) getankt. Gisterenochtend hebben we de kachel nog gebrand (Truma 6, gebruikt max 480 g/h gas) dus de tank leek niet leeg.
Bij het tanken bleek er echter 25,5 liter LPG in de tank gegaan te zijn. Ik had, als altijd, de hoofdkraan dicht op mijn LPG tank en ik hoorde duidelijk de 80% beveiliging op de tank dichtslaan. Het gaat om een standaard tank van 27 liter met 80% beveiliging.
Vanochtend heb ik het metertje (voor wat het waard is) op de fles bekeken en deze staat op 22 liter, dus ik zit op dit moment onder de 80% vulling. Maar wel dat ik zowel gisterenavond als vanochtend steeds iets van een half uur (geschat) de kachel heb aangehad. Gasverbruik is verder te verwaarlozen geweest. Nauwelijks gekookt en koelkast op 230 Volt.
Ik probeer een verklaring te vinden voor het te hoge aantal getankte liters. Het hoogste wat ik tot nu toe getankt had was 22,6 liter en nu dus 25,5 liter.
Dit zijn de opties die ik zie;
1) De meter van de pomp hier in Oostenrijk deugt niet. De makkelijkste en meest geruststellende optie.
2) Er is iets mis met de 80% beveiliging (kan dat überhaupt?) hoewel ik duidelijk de afslag meende te horen. Het feit dat de tank waarschijnlijk of anders puur toevallig wel leeg) niet leeg was toen ik ging tanken, de hoeveelheid die er nu nog in de tank zit, wijzen daarop. Vreemd is wel dat ik duidelijk de afslag in de tank heb gehoord.
3) Iets wat ik over het hoofd zie?
Als het 2) is, betekent het tank laten vervangen, neem ik aan. In de tussentijd niet LPG gaan tanken tot de tank leeg is en dan handmatig het tanken stoppen op 22 liter. We hebben nog een gewone propaan en electrisch kacheltje als back up.
Kunnen jullie me helpen door te laten weten in hoeverre wat ik hier boven schrijf klopt en zo nee, waar niet en wat dan wel de opties en oplossingen zijn?
Bij voorbaat dank.
We hebben in onze camper een inmiddels ruim vijf jaar oude aluminium LPG tank met buitenvuller. We zijn sinds eind augustus onderweg. Eind september hebben we in Zwitserland LPG getankt (tank was half leeg) en omdat het inmiddels kouder is geworden, hebben we gisteren hier in Oostenrijk weer LPG (in feite propaan) getankt. Gisterenochtend hebben we de kachel nog gebrand (Truma 6, gebruikt max 480 g/h gas) dus de tank leek niet leeg.
Bij het tanken bleek er echter 25,5 liter LPG in de tank gegaan te zijn. Ik had, als altijd, de hoofdkraan dicht op mijn LPG tank en ik hoorde duidelijk de 80% beveiliging op de tank dichtslaan. Het gaat om een standaard tank van 27 liter met 80% beveiliging.
Vanochtend heb ik het metertje (voor wat het waard is) op de fles bekeken en deze staat op 22 liter, dus ik zit op dit moment onder de 80% vulling. Maar wel dat ik zowel gisterenavond als vanochtend steeds iets van een half uur (geschat) de kachel heb aangehad. Gasverbruik is verder te verwaarlozen geweest. Nauwelijks gekookt en koelkast op 230 Volt.
Ik probeer een verklaring te vinden voor het te hoge aantal getankte liters. Het hoogste wat ik tot nu toe getankt had was 22,6 liter en nu dus 25,5 liter.
Dit zijn de opties die ik zie;
1) De meter van de pomp hier in Oostenrijk deugt niet. De makkelijkste en meest geruststellende optie.
2) Er is iets mis met de 80% beveiliging (kan dat überhaupt?) hoewel ik duidelijk de afslag meende te horen. Het feit dat de tank waarschijnlijk of anders puur toevallig wel leeg) niet leeg was toen ik ging tanken, de hoeveelheid die er nu nog in de tank zit, wijzen daarop. Vreemd is wel dat ik duidelijk de afslag in de tank heb gehoord.
3) Iets wat ik over het hoofd zie?
Als het 2) is, betekent het tank laten vervangen, neem ik aan. In de tussentijd niet LPG gaan tanken tot de tank leeg is en dan handmatig het tanken stoppen op 22 liter. We hebben nog een gewone propaan en electrisch kacheltje als back up.
Kunnen jullie me helpen door te laten weten in hoeverre wat ik hier boven schrijf klopt en zo nee, waar niet en wat dan wel de opties en oplossingen zijn?
Bij voorbaat dank.
Re: Te veel LPG getankt?
Dat die Oostenrijkse meter niet zou kloppen lijkt me onwaarschijnlijk ook daar worden ze regelmatig gelijk.
Het meest voor de hand liggende is dat de 80% vul begrenzing de geest heeft gegeven.
Deze is vrij gemakkelijk te vervangen.
Het meest voor de hand liggende is dat de 80% vul begrenzing de geest heeft gegeven.
Deze is vrij gemakkelijk te vervangen.
Re: Te veel LPG getankt?
Bij koud weer kan er meer gas in dan bij warm weer.
Zolang je bij het vullen de 80% klep plotseling hoort dichtslaan en het vullen stopt is er niets aan de hand.
Als tijdens het vullen de teller op de pomp steeds langzamer gaat draaien voordat het vullen stopt dan hapert de 80% begrenzer.
Zolang je bij het vullen de 80% klep plotseling hoort dichtslaan en het vullen stopt is er niets aan de hand.
Als tijdens het vullen de teller op de pomp steeds langzamer gaat draaien voordat het vullen stopt dan hapert de 80% begrenzer.
Re: Te veel LPG getankt?
Hallo,
Je eigen waarnemingen (meter en geluid) lijken te kloppen met wat er in kan, de Oostenrijkse meter niet.......dus wie is het betrouwbaarst?
Stond de meter bijvoorbeeld wel echt op "0" toe je begon?
Ik herinner me een verhaal over Oostenrijkse Spätleze wijnen vroeger dus betrouwbaarheid is pas zo al het bewezen is
Groeten,
HJM
Je eigen waarnemingen (meter en geluid) lijken te kloppen met wat er in kan, de Oostenrijkse meter niet.......dus wie is het betrouwbaarst?
Stond de meter bijvoorbeeld wel echt op "0" toe je begon?
Ik herinner me een verhaal over Oostenrijkse Spätleze wijnen vroeger dus betrouwbaarheid is pas zo al het bewezen is
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋♂️, maar we werken hier aan.
Re: Te veel LPG getankt?
Ik zou de tank helemaal op gebruiken. Dan overschakelen naar de reserve propaanfles. Dan ergens anders nog eens de lege fles vullen met LPG.
Als er dan méér in gaat als 22 liter zou ik 'm na laten kijken of vervangen.
Dat is dan dubbelscheck en weet je het zeker.
Als er dan méér in gaat als 22 liter zou ik 'm na laten kijken of vervangen.
Dat is dan dubbelscheck en weet je het zeker.
Groeten, Henk Geurts
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008
http://mooimooimoi.blogspot.nl/
http://mooimoimooi.blogspot.nl/
- DucatoDolf
- Berichten: 2192
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Te veel LPG getankt?
Interesant topic, mede omdat wij iets dergelijks hebben gehad. Niet merkbaar veel gevuld want bij het vullen worden beide LPG flessen tegelijk gevuld en was het moeilijk in te schatten.
Na het vullen roken wij telkens een gaslucht en ben ik op onderzoek uitgegaan. Op onze flessen zit een kraan met een rood dopje aan de zijkant. Het gas lekte door/bij dat dopje ook als de kraan dicht was gedraaid. Kenners vertelden mij dat dit een soort overdruk beveiliging was en dat er dus te veel druk (lees gas) in de tank zat.
Wat hebben wij profisorisch laten doen:
De tank die de gaslucht veroorzaakte leeg verbruikt tot het lekken ophield (het lijkt er dus inderdaad op dat het een overdruk beveiliging was) en de tank afgesloten en verdergaan op de goede tank. Alleen echter als er dan weer LPG getankt zou worden, wordt (omdat ze parallel zijn aangesloten op de buitenvulaansluiting ook de defecte tank weer gevuld met waarschijnlijk weer lekkage tot gevolg. We hebben dus de defecte tank af laten koppelen van het vulsysteem.
Wat moet er straks gedaan worden als we weer thuis zijn (we verblijven nu voor langere tijd in Portugal)?
Gastank na laten zien en de 80% beveiliging controleren. Afsluiter(s) in het vulsysteem laten aanbrengen zodat er zowel in de ene, de andere of beide tanks gevuld getankt kan worden.
Ik las overigens hiervoor een opmerking dat het 80% beveiligingssysteem gemakkelijk vervangen kan worden. Vertel, vertel?
Na het vullen roken wij telkens een gaslucht en ben ik op onderzoek uitgegaan. Op onze flessen zit een kraan met een rood dopje aan de zijkant. Het gas lekte door/bij dat dopje ook als de kraan dicht was gedraaid. Kenners vertelden mij dat dit een soort overdruk beveiliging was en dat er dus te veel druk (lees gas) in de tank zat.
Wat hebben wij profisorisch laten doen:
De tank die de gaslucht veroorzaakte leeg verbruikt tot het lekken ophield (het lijkt er dus inderdaad op dat het een overdruk beveiliging was) en de tank afgesloten en verdergaan op de goede tank. Alleen echter als er dan weer LPG getankt zou worden, wordt (omdat ze parallel zijn aangesloten op de buitenvulaansluiting ook de defecte tank weer gevuld met waarschijnlijk weer lekkage tot gevolg. We hebben dus de defecte tank af laten koppelen van het vulsysteem.
Wat moet er straks gedaan worden als we weer thuis zijn (we verblijven nu voor langere tijd in Portugal)?
Gastank na laten zien en de 80% beveiliging controleren. Afsluiter(s) in het vulsysteem laten aanbrengen zodat er zowel in de ene, de andere of beide tanks gevuld getankt kan worden.
Ik las overigens hiervoor een opmerking dat het 80% beveiligingssysteem gemakkelijk vervangen kan worden. Vertel, vertel?
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
Re: Te veel LPG getankt?
Als je de 80% vulbeveiliging hoort aanslaan, dan moet het vullen ook direct stoppen. Was dit zo? Indien niet vult hij door, steeds trager tot hij aan de werkdruk van de pompinstallatie komt. Enkel jij kan hierop een antwoord geven.
Herinner mij wel een probleem met de groene lpg-flessen van witkamp waar er meerdere waren waarbij deze klep slechte werking heeft. Gelukkig werkt die bij ons wel correct. Is ook een groen witkamp fles. Maar let er toch steeds op bij het tanken dat deze stopt door de 80% begrenzing.
Herinner mij wel een probleem met de groene lpg-flessen van witkamp waar er meerdere waren waarbij deze klep slechte werking heeft. Gelukkig werkt die bij ons wel correct. Is ook een groen witkamp fles. Maar let er toch steeds op bij het tanken dat deze stopt door de 80% begrenzing.
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Te veel LPG getankt?
De 80% beveiliging is niks anders dan een vlotter de een kogeltje terug duwt in de vulpijp.
Hierdoor loop de druk op de slaat de pomp Af op overdruk, dit is 10 bar.
10bar is N.L. de vuldruk waarop alle pompen worden ge-ijkt
Het gebeurt dus wel eens dat de vlotter of het kogeltje in zijn zitting vastgeplakt zit. De vlotter zal dus meer druk moeten leveren om het kogeltje los te drukken.
En hierdoor ontstaat jouw waarneming.
Geef de volgende keer maar één klap met de hamer. Doet wonderen.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Hierdoor loop de druk op de slaat de pomp Af op overdruk, dit is 10 bar.
10bar is N.L. de vuldruk waarop alle pompen worden ge-ijkt
Het gebeurt dus wel eens dat de vlotter of het kogeltje in zijn zitting vastgeplakt zit. De vlotter zal dus meer druk moeten leveren om het kogeltje los te drukken.
En hierdoor ontstaat jouw waarneming.
Geef de volgende keer maar één klap met de hamer. Doet wonderen.
Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: Te veel LPG getankt?
Ik weet niet welke tank je hebt maar op de tank staat waarschijnlijk het leeg gewicht en vul gewicht. Waarschijnlijk kun je hem loshalen en wegen als hij vol is.? Dan weet je in ieder geval of het klopt.
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Te veel LPG getankt?
Wacht altijd tot fles leeg is,schakel over op de reservefles ( ruilfles propaan) en tank 22 liter lpg.Soms slaat hij af door de begrenzer maar meestal handmatig,knop los.Ook als er bediende is.
Doe ik al jaren zo,
Gr.Ron.
Doe ik al jaren zo,
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01
Re: Te veel LPG getankt?
Wat vreemde tips hoor, ik heb maar één hervulbare dampgasfles, net om op mijn gemak te zijn. En zo zullen er veel zijn denk ik. Je koopt toch geen hervulbare lpg dampgasfles om dan altijd een extra propaan fles mee te zeulen. Een hervulbare lpg fles kan je eender wanneer en waar bij vullen en hoef je echt niet te wachten tot die leeg is. En een lpg gasdampfles dient altijd voorzien te zijn van een 80% vulbeveiliging, dus dient altijd af te slaan op deze. Ook als er een bediende is.appellover schreef: ↑za 17 okt 2020, 18:18Wacht altijd tot fles leeg is,schakel over op de reservefles ( ruilfles propaan) en tank 22 liter lpg.Soms slaat hij af door de begrenzer maar meestal handmatig,knop los.Ook als er bediende is.
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Te veel LPG getankt?
Moet er meer op gaan vertrouwen denk ik,vertrouw het niet 100%.
Heb ruimte voor 2 flessen dus geen probleem.
Voor de prijs hoef ik het niet te doen,propaan is hier in Spanje goedkoper dan lpg.
Voordeel is tanken in heel europa.Nooit zonder gas.
Gr.Ron
Heb ruimte voor 2 flessen dus geen probleem.
Voor de prijs hoef ik het niet te doen,propaan is hier in Spanje goedkoper dan lpg.
Voordeel is tanken in heel europa.Nooit zonder gas.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Te veel LPG getankt?
Als je de fles even open draai en er komt geen vloeibaar gas uit, zit ie niet tot de rand vol. Zo ja, eerst afblazen, anders zeer gevaarlijk.
Bert
Bert