Solarregelaar vervangen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Hamond
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 14:56

Solarregelaar vervangen?



Bericht door Hamond »

Kan iemand mij vertellen of ik de regelaar van mijn zonnepaneel, de regelaar is een mt260/12, kan vervangen voor een Victron BlueSolar MPPT 75/15?
Kan ik deze op mijn EBL 220-2 blok van schaudt gebruiken?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solar regelaar



Bericht door Kroppie »

de mt260 is geen mppt regelaar en de 75/15 wel, het verschil zit er alleen in dat de mppt een hoger rendement heeft en dus meer opbrengst geeft bij hetzelfde zonlicht, voor de ebl maakt het niets uit, dus kan gewoon aangesloten worden waar de mt260 ook zat, of direkt op de accu dat kan ook.

en houd rekening met de goede volgorde, loskoppelen, eerst paneel los en dan pas accu.
aansluiten, eerst accu en dan pas paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hamond
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 14:56

Re: Solarregelaar



Bericht door Hamond »

Op de mt260/12 zitten 3 draden bij bord 1 en boord 2 en 1 op +start
Die laatste zit volgen mij niet op de Vectra dus hoe sluit ik de boel dan aan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar



Bericht door Kroppie »

bord 1 en 2 zijn voor de hh(bord) accu en + start is voor de startaccu, , dat laden van de startaccu zou misschien via de ebl kunnen , dat weet ik niet ,ken de ebl niet, de vectra(victron dus) heeft geen aparte aansluiting voor de startaccu.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hamond
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 mar 2018, 14:56

Re: Solarregelaar



Bericht door Hamond »

Moet ik hier uit opmaken dat de start accu dan niet door die vectron opgeladen word
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar



Bericht door Kroppie »

die vIctron zal de startaccu niet zondermeer opladen, misschien zit er een aansluiting op of in de ebl wat dat kan regelen, de vIctron zal het niet alleen doen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Solarregelaar



Bericht door JPWGusta »

Tussen de Victron en de batterijen kun je deze plaatsen, heb ik ook gedaan en werkt perfect.
CBE_CSB-2_pdf.jpg
CBE_CSB-2_pdf.jpg (59.75 KiB) 528 keer bekeken
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Solarregelaar



Bericht door 309T16 »

Wel even in de gaten houden dat een MPPT 75/15 kritisch is met de startspanning van het paneel, waarbij pas gaat werken.
Niet elk paneel, dat goed met een PWM regelaar werkt, werkt ook met deze regelaar.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Solarregelaar



Bericht door Geert Huizing »

Hamond schreef:
za 17 okt 2020, 19:09
Moet ik hier uit opmaken dat de start accu dan niet door die vectron opgeladen word
Je kan ook overwegen om een Votronic solar charger te nemen, deze heeft een aparte uitgang voor een startaccu.

https://www.votronic.de/index.php/de/pr ... 50-duo-dig
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar vervangen?



Bericht door Kroppie »

of een z.g. standbycharger in de plus van hh naar startaccu, als je de victron al hebt.

https://www.jasicamp.nl/votronic-standb ... r3065/p738

is soortgelijk met die CBE csb-2, ander merk, en ook voor een paar kwartjes zelf te maken met een diode en een12volt 50watt hallogeenlampje, maar dat is dan zonder mooi kastje :D

en die 75/15 zal starten als de paneelspanning accuspanning +5 volt is(dus bij +-17 volt), enmaal gestart blijft ie werken zolang paneelspanning accuspanning +1 volt is, meeste panelen voor een12 volt installatie op een camper zijn minimaal Vmp[werkvoltage]18 volt, en Voc[voltage onbelast]nog hoger [zie typeplaatje achterop paneel], dus meestal geen probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Solarregelaar vervangen?



Bericht door MaartenH »

Als je de 75/15 al hebt, kan je ook de 2e uitgang programmeren. "als de spanning hoger is dan xxx, trek dat relais aan"
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Solarregelaar vervangen?



Bericht door DJSmiley »

Moet je startaccu opgeladen worden via het zonnepaneel?

Als je geen 'huishoud'gebruikers op de startaccu hebt zal die niet zomaar leeglopen. Als dat wel zo is, dan is er iets anders aan de hand, en dan is bijladen een workaround, geen oplossing.

Normaal moet een auto/bus/whatever gewoon een weekje stil kunnen staan zonder dat de accu helemaal leeg loopt. Alleen als er een continue sluipverbruiker is dan kan het handig zijn (onzuinig alarm, gps tracker, dashcam oid)

Mijn bus laad de startaccu niet bij. Alles zit ook aangesloten op de HH accu. Als mijn bus met 4 dagen stilstaan al niet wil starten, dan heb ik of iets verkeerd aangesloten wat stroom zuipt, of is de accu aan vervanging toe.

In de stalling kan het nuttig zijn maar ja, dan moet je wel lichtinval hebben voor je zonnepaneel voor ie iets doet. Accu loskoppelen is soms gewoon de beste optie. (maar dat kan niet bij elke bus even handig / verstandig ivm inleren van diverse systemen - en de stalhouder rijd m dan ook niet ff makkelijk weg)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie