Parkeren in de stad en controle kenteken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Leenbar »

Hoi camperliefhebbers,

Ik heb hier al veel gelezen over het parkeren van je camper in verschillende gemeenten, waar bijna overal maximaal 3 dagen achter elkaar wordt gehanteerd. Ik begrijp dat het parkeren vaak afhankelijk is van klagende buren. Ik woon zelf in Amsterdam en ben van plan om een bestelbus (Peugeot Boxer L1H1) aan te schaffen en daar een parkeervergunning voor aan te vragen. Ik wil deze gaan ombouwen tot camper en zal na een paar maanden ploeteren de bus door de RDW laten keuren zodat het een recreatievoertuig wordt.

Mijn vraag is: weet iemand hoe de kentekens in Amsterdam worden gecontroleerd? De scanauto controleert of het kenteken betaald heeft of een geldige vergunning, maar controleert de scanauto ook hoe dit kenteken geregistreerd staat bij de RDW? Als mijn parkeervergunning wordt toegekend aan mijn bestelbus, heeft de gemeente dan in de gaten dat de bus een tijdje later een camper wordt?

Ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet of ervaring heeft met parkeervergunningen en een kampeerauto.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door pwhooftman »

De voorwaarden op https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... A15120F%7D suggereren dat het niet uitmaakt. Wel m.b.t. de milieuzone trouwens!

Dit zijn de regels voor een parkeervergunning voor bewoners:

U moet in Am­ster­dam in­ge­schre­ven staan in de Ba­sis­re­gi­stra­tie Per­so­nen (BRP) op het adres waar u woont. De ver­gun­ning is al­leen gel­dig in het ge­bied waar u woont.
U moet een auto heb­ben die op uw naam staat (of een lea­se- of be­drijfs­au­to, huur­au­to, cam­per, brom­mo­biel, Can­ta of mo­tor).
U moet een voer­tuig heb­ben dat vol­doet aan de mi­li­eu­ei­sen.
U krijgt geen ver­gun­ning als er een par­keer­plaats bij uw wo­ning hoort. Vraag aan de ver­ko­per of ver­huur­der of dat zo is. U kunt ook geen par­keer­ver­gun­ning aan­vra­gen als u de mo­ge­lijk­heid hebt of had om een ei­gen par­keer­plaats te ko­pen of te hu­ren. Een par­keer­plaats voor ge­han­di­cap­ten valt hier niet on­der. Kijk hier­on­der voor de uit­zon­de­ring op deze re­gel.
Bij nieuw­bouw kunt u geen par­keer­ver­gun­ning krij­gen.
Er geldt al­tijd een maxi­mum aan­tal ver­gun­nin­gen per adres.
U moet in een ge­bied wo­nen waar de ge­meen­te nog par­keer­ver­gun­nin­gen uit­geeft. Een over­zicht van deze ge­bie­den vindt u bij de stra­ten­zoe­ker. In som­mi­ge ge­bie­den kunt u in plaats van een par­keer­ver­gun­ning een ont­hef­fing voor de blau­we zone aan­vra­gen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Dafluc »

In dit topic klik zegt iemand dat hij een parkeervergunning heeft voor een camper in Amsterdam. Topic is uit 2016.
Afbeelding
vespaman

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door vespaman »

Dat is geen probleem. Het gaat om de eigenaar van het voertuig. Zijn zat mensen die op papier een camper hebben en hem dag dagelijks gebruiken. Hou wel rekening met de milieu eisen, oudere diesels zijn ze steeds minder gek op in Amsterdam. :x
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Dutch Traveler »

1. Je vraagt een parkeervergunning aan voor jouw bestelauto.

2. Je wilt hem ombouwen en na een poosje aanbieden bij de RDW en laten keuren als recreatievoertuig, een camper dus.

3. Dan krijg je een nieuw kenteken, dat moet je doorgeven aan de gemeente, en dan weten ze dat het een recreatievoertuig is.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Schepers »

Ik zal het eens vragen hoe dat zit (in theorie en in de praktijk) aan de buren die ik hopelijk deze week spreek, die hun camper elke dag in mijn buurt parkeren. Ik woon in Amsterdam-West.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door DucatoDolf »

Dutch Traveler schreef:
ma 12 okt 2020, 20:17
1. Je vraagt een parkeervergunning aan voor jouw bestelauto.

2. Je wilt hem ombouwen en na een poosje aanbieden bij de RDW en laten keuren als recreatievoertuig, een camper dus.

3. Dan krijg je een nieuw kenteken, dat moet je doorgeven aan de gemeente, en dan weten ze dat het een recreatievoertuig is.
Dat is een goeie.
Ik heb in Rotterdam net mijn vergunning binnen. Omdat ik een personenbus heb zal de wijziging naar camper hopelijk niet voor problemen zorgen, ook al blijft mijn kenteken hetzelfde.

Maar hoe zit het dan met die 3 dagen voor kampeervoertuigen wat veel gemeenten hanteren? Gaat de gemeente dan wel die vergunning geven? Lijkt me dan handig om vooraf uit te zoeken idd.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door jheeck »

Ik verwacht dat de parkeer-soep minder heet gegeten wordt dan jij en TS vrezen. (N.B.: Dit is mijn vermoeden, geen ervaring.)

Deze verordening is ooit bedacht om te voorkomen dat caravans en campers maanden op straat geparkeerd staan op plekken waar straatparkeren goedkoper is dan een stalling. Voor campers voorzie ik pas problemen als deze langer zijn dan een meter of zes, hoger dan twee-en-een half én niet dagelijks gebruikt worden. Om problemen te krijgen met een L1H1 heb je wel heel zeikerige buren nodig, dat ding past gewoon in een parkeervak.

Die parkeervergunning wordt waarschijnlijk gewoon afgegeven, als je recht hebt op zo'n vergunning mag je die natuurlijk ook gebruiken om je camper de drie toegestane dagen voor de deur te parkeren.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Dafluc »

Zoals vaker geschreven: Je heb maar één vervelende buur nodig. Je vooraf informeren is beter dan afgaan op wat iemand aannam. Al zou het best zo kunnen zijn. Er zijn inmiddels meerdere voorbeelden van mensen met een camper en een vergunning.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Blauwkous »

Als er parkeervergunningen worden afgegeven voor campers en je woont in een wijk waar je geen vergunning nodig hebt. Die eerste mag blijven staan, de tweede (zonder vergunning) maximaal 3 dagen. Is dan geen sprake van ongelijke behandeling? Wat zegt het wetboek of de bestuursrechter hierover? Ben eigenlijk best wel benieuwd. Dat zou dus ook in Amsterdam het geval kunnen zijn.
Je kunt namelijk maar onder 1 wetsregel vallen, in dit geval zou dus de parkeervergunning boven een recreatievoertuig vallen? Bij mij deinde de BOA door deze opmerking terug en verbaliseerde niet. Wat ik eigenlijk wel had gewild. Dan had ik zelf de gang naar de rechter gemaakt.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Dafluc »

Dat lijkt me hetzelfde verschil als een voertuig waarvoor een parkeervergunning is afgegeven en een voertuig waarvoor die niet is afgegeven. Het ene mag blijven staan het andere niet. Bij mijn weten maakt het hebben van zo'n vergunning op plekken waar je die niet nodig hebt niks uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Schepers »

jheeck schreef:Ik verwacht dat de parkeer-soep minder heet gegeten wordt dan jij en TS vrezen. (N.B.: Dit is mijn vermoeden, geen ervaring.)

Deze verordening is ooit bedacht om te voorkomen dat caravans en campers maanden op straat geparkeerd staan op plekken waar straatparkeren goedkoper is dan een stalling.
Dit vermoed ik ook. Het is waar dat je maar één vervelende buur nodig hebt (of één iemand die terecht klaagt) maar dan heeft de gemeente ook nog tenminste één boa nodig die geen dringender dingen te doen heeft. In Amsterdam hebben die het veel te druk. Daar koop je ook weer geen camper op, natuurlijk. Ik zou hem zelf af en toe verhuizen. Als dat geen optie is, zou ik eigenlijk liever een plan B in de achterzak hebben maar dat is een persoonlijke afweging die iedereen zelf moet maken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leenbar
Berichten: 17
Lid geworden op: di 18 sep 2018, 11:25
Locatie: Amsterdam

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door Leenbar »

Dutch Traveler schreef:
ma 12 okt 2020, 20:17
1. Je vraagt een parkeervergunning aan voor jouw bestelauto.

2. Je wilt hem ombouwen en na een poosje aanbieden bij de RDW en laten keuren als recreatievoertuig, een camper dus.

3. Dan krijg je een nieuw kenteken, dat moet je doorgeven aan de gemeente, en dan weten ze dat het een recreatievoertuig is.
Punt 3 had ik niet bij stilgestaan, krijg ik daadwerkelijk een ander kenteken? Ik dacht misschien een extra aantekening of registraite oid. Dan zal ik inderdaad een wijziging moeten doorgeven bij de gemeente.

Maar goed, als ik de voorwaarden lees mag ik een vergunning aanvragen voor een camper en moet ik hem officieel na 3 dagen verplaatsen (https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... E3933EE%7D). Ik heb ergens ook gelezen dat ik de camper dan niet naar een andere plek mag verplaatsen op de openbare weg, dus die vergunning voor een camper in Amsterdam is eigenlijk een wassen neus. Volgens de voorwaarden dan. Ik kan me voorstellen dat Amsterdam het niet wil aanmoedigen dat mensen hun camper op straat parkeren. Vraag is of de praktijk anders is en of de boa's inderdaad meer te doen.

Schepers, ben benieuwd naar de ervaring van jouw buren. Ik woon ook in Amsterdam-West.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Parkeren in de stad en controle kenteken



Bericht door jheeck »

Leenbar schreef:
di 13 okt 2020, 15:18
Maar goed, als ik de voorwaarden lees mag ik een vergunning aanvragen voor een camper en moet ik hem officieel na 3 dagen verplaatsen (https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... E3933EE%7D). Ik heb ergens ook gelezen dat ik de camper dan niet naar een andere plek mag verplaatsen op de openbare weg, dus die vergunning voor een camper in Amsterdam is eigenlijk een wassen neus.
Die vergunning is in Amsterdam ook niets meer dan een ontheffing voor het normaal te betalen parkeertarief en/of een blauwe zone. Rechten levert 'ie zeker niet op.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie