Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault

Algemene campervragen en -opmerkingen.
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door sweetspeed »

Op de een of andere manier komen altijd wat minder gangbare voertuigen op ons pad. Na 4 jaar genoten te hebben van onze wat bejaarde Pilote 780S hebben we nu een Hymer BR598 gekocht. Iets minder bejaard, uit 2003, met krap een ton op de teller. Ik had dit model nog nooit eerder gezien; we kennen hier de Fiat- en Mercedes uitvoeringen maar deze BR598 is gebaseerd op de Renault Master II ('98-'04) met in ons geval een 2.8dti motor.
Over smaak valt te twisten, maar ik vind de neus niet zo geslaagd. Doet me denken aan de oude NS treinen, die hondenkoppen.
Maar het is wel een Hymer Integraal en deze was perfect onderhouden. Al valt de kwaliteit van sommige kunststofdelen me wat tegen vergeleken met de Pilote die we hadden. Hieronder een foto ter illustratie. Die van ons zet ik pas online als de klaar ben met poetsen, hard nodig.
iemand ervaring met dit type camper ? En weet iemand of de achterbumper toevallig matcht met de gewone B modellen ?

https://www.olx.pt/anuncio/hymer-classe ... EFTE1.html

https://www.olx.pt/anuncio/hymer-classe ... EFTE1.html
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door de Jonckheer »

Ik zie niet wat er lelijk aan is, het is de neus van de Master van die jaren. Het zal wel wennen toch? :-B
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door isoplus »

Nou, als het niet erger is als de neus? Wees er maar zuinig op, de latere Hymers zijn niet altijd beter.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door Bas vd laar »

De 2.8 tdi die er in zit is een Fiat motor
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door sweetspeed »

Verhip, ik lees het inderdaad
https://en.wikipedia.org/wiki/Sofim_8140_engine#SxW
Dat had ik niet verwacht. Nou..afgezien van de lelijke neus is het allemaal dus niet zo speciaal.
De opbouw is - voor zover ik kan nagaan - gewoon de B-Classic, het blok is dus hetzelfde als in de Fiats.
Blijft over de neus en het wat andere onderstel. Ik vermoed dat ik die bladveren nog wel moet gaan verstevigen trouwens.
Het is eigenlijk een raar samenraapsel; dit blok is bij renault tot ergens in 2001 gebruikt, maar de camper is geregistreerd in 2003.
Zal wel een restpartij zijn geweest die Hymer voor de Franse markt heeft gekocht.
Op de site van Hymer vindt je er ook bitter weinig over terug.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door tonic »

Bas vd laar schreef:
wo 07 okt 2020, 9:51
De 2.8 tdi die er in zit is een Fiat motor
Daar wordt de camper niet mooier van :lol3: :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door Bas vd laar »

Zo lelijk is hij nou ook weer niet toch? Wel apart, ik kende dit model ook niet.
De opbouw van deze jaren is wel goed, de 2.8 IDTD ook. Lijkt me een fijne camper. Een keer goed poetsen en je hebt een leuk ding.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door kampertjes »

Ik zag er laatst een in Duitsland o.b.v. Zo’n kleinere Renault. Traffic? Die vond ik wel lelijk! En roken !!! :shock:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door Kroppie »

als je hem niet mooi vind, waarom dan gekocht?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door gjvonk »

Bij een camper gaat het er volgens mij vooral om dat je je er in thuis voelt. Ik vind hem niet lelijker of mooier dan gelijk elke andere witte doos.

'Als je binnen zit, zie je de buitenkant toch niet?', schreef ooit iemand hier op het forum in een discussie die ontstond nadat ik de euvele moed had om te beginnen over de aanschaf van lichtmetalen velgen .

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door sweetspeed »

Precies. Een camper is in mijn beleving per definitie lelijk. De een wat minder dan de ander. Een Mobilvetta Euro Yacht vind ik bijvoorbeeld nog wel te pruimen maar die zijn te zwaar. We zochten een camper met een specifieke indeling en maximaal 3000kg leeggewicht. Mager aanbod. Deze camper voldeed aan onze wensen én was nog een paar jaar jonger en had minder gelopen dan de andere kandidaten. Hij werd aangeboden door een lief en aardig bejaard koppel waar we meteen een goed gevoel bij hadden. Dan neem je het discutabele ontwerp van de neus voor lief.
En wat de motor betreft. Ik weet niet of een Fiat blok beter of slechter is dan de Nissan blokken die Renault erna is gaan gebruiken. In de Espace en in de Velsatis gebruikten ze de 3.0Dci van GM, zat ook in Saab en Opel. Dat was echt een rampenblok weet ik uit ervaring (zakkende cilinderbussen). Dus wellicht vind ik dat Fiat blok zo erg nog niet. Goed onderhoud zal veel verschil maken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door henk en lila »

Ik vind hem mooi zat en toch apart.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door sweetspeed »

Dankjewel.
Emiel -zoals we hem gedoopt hebben - is helemaal gepoetst en in de wax gezet, de doffe en gescheurde voorbumper is hersteld en gespoten (nadat ik tot de ontdekking kwam dat een Renaul master bumper niet past wegens te smal), setje nieuwe banden en wieldoppen erop en opeens ziet Emiel er eigenlijk weer heel actueel uit. Morgen lekker een paar dagen naar zee om uit te testen

Afbeelding
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... N0a1NCcHNn
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vreemde eend gekocht: Hymer-Renault



Bericht door Bas vd laar »

In de Espace en in de Velsatis gebruikten ze de 3.0Dci van GM, zat ook in Saab en Opel. Dat was echt een rampenblok weet ik uit ervaring (zakkende cilinderbussen)
Dit blok waar je het over hebt heeft NOOIT in enige camper gezeten, laatst was er ook al iemand die dit dacht.
Het is een totaal ander blok, namelijk een V6, en heeft niets te maken met bedrijfswagens of campers.

Renault gebruikte in de opvolger van jouw camper de 3.0 Nissan motor, een viercilinder, dat is een goed blok.
Plaats reactie