De 3-liter Fiat motor met distributieketting
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Tandwieldistributie is, mits goed uitgevoerd, wel degelijk op afstand het beste van alle systemen. Mijn Volvo heeft dat en daar is nog nooit, in ruim een miljoen km, iets mee gebeurt als ik het wagenboek mag geloven wat ik erbij kreeg. Die tandwielen drijven op de dynamo na alles aan dus behalve de nokkenas ook de waterpomp, stuurpomp en brandstof pomp. Uitgevoerd met schuine vertanding dus stil, vergelijkbaar met een versnellingsbak. Dus als het gaat over levensduur en onderhoudsvrij komt de Volvo B10M met stip als beste uit de bus!
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
dat zeg je goed MITS goed uitgevoerd is zuks onverslijtbaar, maar daar gaan we tegenwoordig niet meer voor.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Bij onze 3lt.160 multijet Ging in 2018 130dk.de waterpomp stuk,
Was in croatie, prijs gelijk aan een distrib.riem,in NL.
Was misschien niet gebeurd bij een riem wissel want dan wordt de waterpomp
Gekontroleert als het goed is,
Gr.Dick.
Was in croatie, prijs gelijk aan een distrib.riem,in NL.
Was misschien niet gebeurd bij een riem wissel want dan wordt de waterpomp
Gekontroleert als het goed is,
Gr.Dick.
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
controleren van een door de distributieriem aangedreven waterpomp is schijn zekerheid, die kun je enkel controleren op lekken, lagers kun je in gemonteerde toestand niet controleren, riem vernieuwen?, doe dan ook de waterpomp, de spanrol en de geleiderollen doe je immers ook , hebben ook lagers.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Laat die B10 maar eens 4500 rpm draaien..................de Jonckheer schreef: ↑za 03 okt 2020, 18:11Dus als het gaat over levensduur en onderhoudsvrij komt de Volvo B10M met stip als beste uit de bus!
Appels en peren zijn beide fruit
Groeten Peter
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Ik heb de ketting bij 100dzk moeten vervangen. Ik had een ratelende ketting bij het starten. Ik wist dat dit niet goed was na mijn ervaringen met Volkswagen tsi motoren. Fiat professional vond dat ik zonder problemen kon doorrijden. De iveco dealer stond ook niet te trappelen om de ketting te vervangen. Ze hadden zoiets nog niet meegemaakt. Vervanging van de ketting bij een iveco bus kost 14 uur. De motor bij een iveco bus ligt in lengterichting, ze demonteren het voor front om zo bij de ketting te komen. Ik heb een integraal camper, met de motor dwars, tja hoe ga je dat dan doen? Dat willen jullie niet weten. Jullie hebben ook geen idee van de kosten. De ketting set kost origineel ruim 1100 euro. Willen jullie een niet originele ketting, tandwielen en ketting geleiders? Ik denk het niet, zoek maar eens op het internet. Hebben jullie een idee wat er allemaal gedemonteerd moet worden om de ketting te vervangen?
Dit is een serieuze reparatie en kost een vermogen. Ik had het geluk dat een lenige monteur zich na demontage van wiel en aandrijfas toegang wist te verschaffen tot de distributie van de motor door zich in de wielkast te wurmen. Als ik nu een camper zou kopen zou ik altijd kiezen voor een motor met een distributie riem, veel eenvoudiger om te vervangen. Ook al moet die 3 of 4 keer worden vervangen voordat een ketting aan vervanging toe is.
Onderhoud? Mijn camper origineel Nederlands geleverd heeft om de 15dkm een beurt gehad.
Dit is een serieuze reparatie en kost een vermogen. Ik had het geluk dat een lenige monteur zich na demontage van wiel en aandrijfas toegang wist te verschaffen tot de distributie van de motor door zich in de wielkast te wurmen. Als ik nu een camper zou kopen zou ik altijd kiezen voor een motor met een distributie riem, veel eenvoudiger om te vervangen. Ook al moet die 3 of 4 keer worden vervangen voordat een ketting aan vervanging toe is.
Onderhoud? Mijn camper origineel Nederlands geleverd heeft om de 15dkm een beurt gehad.
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
4.500 toeren? Hoe hard wil jij dan rijden? Als ik met onze Jumper Maxi met 2,2 Hdi 130 km/u (echte snelheid volgens TomTom, 135 op de teller) op de Franse of Duitse autosnelwegen rijdt, draait de motor net geen 3.000 rpm. Of wil je proberen om langdurig in zijn 3e versnelling 100 km te rijden o.i.d.?DiffRental schreef:Laat die B10 maar eens 4500 rpm draaien..................de Jonckheer schreef: ↑za 03 okt 2020, 18:11Dus als het gaat over levensduur en onderhoudsvrij komt de Volvo B10M met stip als beste uit de bus!
Appels en peren zijn beide fruit
En over rammelen na een koude start: elke dieselmotor klinkt blikkerig en rammelend na een koude start. Tenminste, dat vind ik. Koude dieselmotor voorzichtig behandelen, niet te laag in toeren, maar zeker ook niet hoger dan 2.000 tot 2.200. Is de boel op temperatuur, dan is het blikkerige lawaai ook weg en vervangen door een mooie sonore brom.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 04 okt 2020, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Wordt die ketting niet door een hydraulische spanner op spanning gehouden? Als die niet goed is of de terugslagklep van dat ding niet afsluit krijg je gerammel tot er oliedruk is. Te vergelijken met hydraulische klepstoters die soms korte tijd tikken. Kan geen kwaad dus daar hadden ze gelijk in. Dat je dan de hele boel laat vervangen is een keuze, kennelijk vertrouw je de dealers niet en ook dat is een keuze.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Distributies gaan kapot bij lage, niet bij hoge toerentallen omdat, met name bij 3- en 4 cilinder motoren bij lage toerentallen stotende belasting optreed waar 6- en 8 motoren veel minder last van hebben. Dus al zou mijn motor 4500 tpm kunnen draaien (wat niet kan, 2500 is max) kan dat voor de distributie absoluut geen kwaad.DiffRental schreef: ↑za 03 okt 2020, 22:49Laat die B10 maar eens 4500 rpm draaien..................de Jonckheer schreef: ↑za 03 okt 2020, 18:11Dus als het gaat over levensduur en onderhoudsvrij komt de Volvo B10M met stip als beste uit de bus!
Appels en peren zijn beide fruit
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Ook al zit er wel olie in een hydraulische kettingspanner: koud zal die druk aanzienlijk lager zijn dan warm. Ik weet niet wat de uitzettingscoefficient van smeerolie is.
Ik vermoed dat de smering van de distributie ketting op een oliebad manier gaat? Na stilstand is het bovendeel van de ketting dan in feite behoorlijk droog. De olie is nog koud en dus dikker, dus dringt ook nog minder diep in de ketting.
Door de koude is metaal echter ook korter: een koude ketting zal iets korter zijn dan een ketting op bedrijfstemperatuur (rond de 90°C neem ik aan, of is de olietemperatuur in een motor hoger?).
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Ik vermoed dat de smering van de distributie ketting op een oliebad manier gaat? Na stilstand is het bovendeel van de ketting dan in feite behoorlijk droog. De olie is nog koud en dus dikker, dus dringt ook nog minder diep in de ketting.
Door de koude is metaal echter ook korter: een koude ketting zal iets korter zijn dan een ketting op bedrijfstemperatuur (rond de 90°C neem ik aan, of is de olietemperatuur in een motor hoger?).
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
nogmaals de moderne motoren met ketting zijn gevoelig voor het juiste onderhoud en juiste smeermiddelen, en al dat ge.l. er omheen doet er niets aan af.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
We hebben een boot met VolvoPenta diesel, ook met tandwiel distributie (en die draait wel 4500 tpm). Probleemloos inmiddels 25000 uur en 20 jaar. Heb me al vaker afgevraagd waarom dit niet vaker toegepast wordt.
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
Beste,
Met bovenliggende nokkenassen is het bijna niet meer te doen om met tandwielen aan te drijven. Er zou te veel speling ontstaan tussen al de tandwielen en het lawaai zou je er ook bij moeten nemen.
Joske
Met bovenliggende nokkenassen is het bijna niet meer te doen om met tandwielen aan te drijven. Er zou te veel speling ontstaan tussen al de tandwielen en het lawaai zou je er ook bij moeten nemen.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting
en het moet ook niet meer zo lang meegaan, het zijn consumptie goederen geworden met een van tevoren bepaalde levensduur, EN de kostprijs speelt ook een heeeeel grote rol, en het onderhoud is voor rekening van de klant, en waar denkt men dat al die mooie showrooms van betaald moeten worden, van de winst die de kopers van die goederen op moeten brengen, daarvan dus!! , kijk wij consumenten bekijken de ene kant van de prijs , en de fabrikant, importeur en dealer de andere kant, logisch toch..
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything