De 3-liter Fiat motor met distributieketting

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door peter possl »

Ik zag een advertentie van een buscamper uit 2011 met 3 liter fiat motor met automaat en distributieketting (ipv distributieriem). Ik dacht dat de ketting alleen voorkwam bij citroen/peugeot bussen en dat ze daardoor geen automaten hadden.
Wie kan mij iets zinnigs melden over deze motor en of met deze motor in combinatie met de robotautomaat uit dit bouwjaar ook problemen bekend zijn?
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: 3 liter fiat motor met distributieketting



Bericht door kampertjes »

Wij hebben m ook, maar dan van 2012, dan is ie 180 ipv 160 pk. Het beste blok wat er is voor een ducato. Enorm koppel. De automaat heb ik geen ervaring mee maar er staat veel over geschreven in dit forum. De een zweert erbij, de ander vind het niks.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 3 liter fiat motor met distributieketting



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben de 3 ltr automaat uit 2011 met ketting. Nu 133.000 km mee gereden en alleen een gebroken snoertje naar de startmotor gehad. De motor is sterk, stil en zuinig, de automaat vinden wij geweldig maar je moet er wel even aan wennen.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op wo 30 sep 2020, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: 3 liter fiat motor met distributieketting



Bericht door kareltje cola »

zeer sterke en goede motors, automaatrobot kan wel eens defect gaan wat kostelijk is.
bij dit type motors (3.0hdi) is met een ketting aangedreven. Heb er van dit type nog geen gehad met versleten ketting, enkel al een paar met een gebroken ketting. Ketting slijtage heeft weer te maken met het onderhoud maar daar gaat het hier niet over, Kan je hier zelf ook wel ergens te lezen op het forum voordat ze hierover weer enkele pagina's vol spammen :-B
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door durisotti »

Zag gisteren een Iveco met deze motor, had ruim 750.000 km op de teller ! Stevige motor dus !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door kampo »

Indrukwekkend maar een uitschieter zegt jammer genoeg niets over het gemiddelde...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Aloys »

durisotti schreef:
do 01 okt 2020, 21:00
Zag gisteren een Iveco met deze motor, had ruim 750.000 km op de teller ! Stevige motor dus !
De motor is toch ook van Iveco?
Mijn Peugeot van 2011 heeft ook een Iveco 3 liter motor van 160PK met ketting en Italiaanse stickers onder de motorkap.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Kroppie »

let wel de meeste moderne motoren met een ketting, zijn erg gevoelig voor het juiste onderhoud en dan name met het type olie, en op tijd verversen, het zijn niet meer de (bijna) onverslijtbare dubbele rollen kettingen van vroeger meer!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Aloys »

Dank Jos, ik zal mijn monteur (kleine garage, 1 monteur/eigenaar) er eens naar vragen.
We rijden circa 15.000 km per jaar en hij krijgt elk jaar in ieder geval een kleine beurt met
APK, om de paar jaar afgewisseld met een grote beurt.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door JoopBrekken »

Onze 3 ltr is dezelfde leeftijd en km gebruik dus ik ben benieuwd wat je monteur zegt.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Joske »

Ketting voor de distributie is geen garantie voor een "eeuwige" levensduur.
Ik was recent in een garage waar een motor door kettingbreuk aan gort was.
Leuk klusje, maar die uurtjes......
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door rob2 »

Hier ook zo, 3 liter motor zonder automaat.
kilometerstand ca. 140.000 , ondanks maar 12.000km per jaar welk elk jaar nieuwe olie.
Hij staat meer dagen stil dan dat ie rijdt...
Behalve gedoe met de EGR storingsvrij, maar die EGR kun je motor niet aanrekenen.

Vorige week een proefrit gemaakt in een nieuwere camper, ook een 3.0 ( 180pk) maar
dan met automaat, het is even wennen maar het rijdt wel rustig.
Nadeel van de handgeschakelde is dat de 1e versnelling wel erg kort is en je snel moet schakelen.

In m'n personenauto rij ik al jaren automaat (Volvo) dat schakelt veel soepeler dan de automaat
van Fiat maar dat is een ander soort automaat.

die 3 liter is echt beresterk, ik heb 'm wel eens uitgeprobeerd op de Duitse autobaan :oops:
Onze camper is niet echt een kleintje maar bij 152 km/h op de tomtom vond ik het wel best....,
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door Peter LMC »

rob2 schreef:
za 03 okt 2020, 10:29
Nadeel van de handgeschakelde is dat de 1e versnelling wel erg kort is en je snel moet schakelen.
Kijk en dat zie ik weer als een groot voordeel.
Je kunt altijd rustig weg rijden met zware belasting/belading en/of op een steile helling zonder veel gas te geven.
Geeft ook heel weinig koppelings slijtage, is weer een lang levensduur van de koppeling.
Rustig weg rijden in de 1e versnelling en een klein beetje gas geven.
Dan naar de 2e en verder.
Stationair op de blokken rijden.
Je hebt geen race wagen bij je als of ik dat bij vele wel denk als ik de toerentallen hoor bij het op de blokken rijden.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: De 3-liter Fiat motor met distributieketting



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik vertrek steeds in 2 de versnelling, gaat heel vlot, zelfs met mijn tot 3.5 ton beladen voertuig.
1 ste versnelling gebruik ik slechts bij sterk bergop vertrekken en om op de hellingswiggen te rijden.

In de onderhoudsvoorschriften staat vermeld dat de ketting moet vervangen worden bij 300.000 km. Denk niet dat ik daar ooit aan geraak.
Tijdig olie verversen zal wel positief zijn voor de ketting.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Plaats reactie