BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer van buiten de EU voor zendingen tot € 22

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer van buiten de EU voor zendingen tot € 22



Bericht door Dancing Wind »

Vanaf 1 januari 2021 gelden er nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU. De vrijstelling voor invoer van kleine zendingen van 22 euro verdwijnt. Bij elke invoer is dus BTW verschuldigd.

https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/ ... iten-de-eu

Ben benieuwd of de douane haar capaciteit ook gaat opschalen om alle kleine pakketjes er tussenuit te halen; maar voor een miljoen pakjes per dag zal er genoeg geld vrijkomen om de capaciteit op te schalen.

Btw-afdracht bij aankoop*)
Binnen dit beoogde concept is een belangrijke plaats ingeruimd voor een nieuw verschijnsel: de zogenoemde Import One Stop Shop, kortweg IOSS. Als een niet-EU-leverancier straks kiest voor de IOSS-optie, betekent dit dat de consument die via zijn website een product koopt al op het moment van de aanschaf de btw van zijn thuisland dient te voldoen. Met deze transactie vloeit dit belastinggeld dus in eerste instantie naar het betreffende e-commerce-platform – bijvoorbeeld een Chinese online marktplaats. Wordt het bestelde artikel op een zeker ogenblik aangegeven bij een Europese douanedienst (in de regel door de vertegenwoordiger van de niet-EU-leverancier, zoals diens logistiek dienstverlener of een post- of koeriersbedrijf), dan moet worden vermeld dat het valt onder de IOSS-regeling. Op die manier is duidelijk dat er inmiddels btw over is betaald, en wordt niet nogmaals een heffing bij invoer opgelegd. De partij die de aangifte verzorgt, heeft hiervoor een speciaal en uniek IOSS-VAT-nummer nodig, dat tegen die tijd beschikbaar zal zijn.

Ik ga er maar vanuit dat de overheid/EU handelt uit haar onmetelijke wijsheid en het beste wil voor haar volk :bow: ....

*) Bron: https://douane-inzicht.nl/article/320666586
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer buiten EU voor zendingen tot 22 euro



Bericht door Zadowolony »

Dat is balen voor ons gezien het aantal Ali Pakketjes!

Ook de kleine ondernemings regeling is per 1/1/2020 al afgeschaft, scheelde mij een boel geld van btw die ik nu moet afdragen die ik eerst als kleine onderneming niet hoefde af te geven. Dacht dat de grens op iets van ca 1300 netto per jaar lag!
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer buiten EU voor zendingen tot 22 euro



Bericht door Schovie »

Ik denk dat het aantal verzendingen van Alibaba en Aliexpress hierdoor steeds meer via Duitsland en Polen gaat lopen. In een aantal Europesche landen staan hiervoor al hele grote pakhuizen. Onlangs een ebike acvu 15,6A via Aliexpress gekocht. Dinsdag besteld en donderdag bezorgd en geen BTW. Werd verzonden vanuit Duitsland.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer van buiten de EU voor zendingen tot € 22



Bericht door Aloys »

Feitelijk is dat vreemd: Duitse ondernemers moeten ook BTW afdragen. Zou het niet zo zijn dat die al bij de prijs in zat?

Tenzij jij een BTW-nummer hebt. Mijn internet provider voor aloys.nl e.d. heeft zijn hoofdkantoor in Denemarken en als ZZP'er krijg ik dan rekeningen zónder BTW. Als ik zakelijk bij Conrad in Duitsland bestel, hoef ik ook geen BTW te betalen. We hebben het dan wel over BTW die ik anders toch zou hebben teruggekregen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer van buiten de EU voor zendingen tot € 22



Bericht door seth_space »

In toenemende mate zie je inderdaad leveringen van aliexpress via Duitsland, spanje, Polen, Tjechie en de UK ( hoewel dat een nader probleem zal worden.
De invoerrechten en andere heffingen zijn dan voor rekening geweest van aliexpress en als levering binnen de EU komt daar verder geen heffing meer op. ( dus particuliere levering zonder BTW vermelding)
Je ziet meestal ook dat die producten iets duurder zijn dan dezelfde levering vanuit china.

Wel een aandachtspuntje straks voor bestellingen die je eind nov of begin dec doet vanuit china. Daar kan bij aflevering zomaar een fikse heffing boven op komen.
Als er geen bedrag of een onwaarschijnlijk laag op staat gaat men schatten en dat valt zelden gunstig uit.
Er is sprake van een afstandsverkoop van goederen buiten de EU als de goederen worden ingevoerd in een andere EU-lidstaat dan de EU-lidstaat van bestemming van de goederen. Dit geldt ongeacht of de particulier of de leverancier invoert.
Dus die BTW heffing moet er ofwel inzitten (inclusief, dan heeft de leverancier dit geregeld) ofwel extra bovenop komen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: BTW-vrijstelling verdwijnt voor invoer van buiten de EU voor zendingen tot € 22



Bericht door WimZ »

Aloys schreef:
vr 02 okt 2020, 15:53
Tenzij jij een BTW-nummer hebt. Mijn internet provider voor aloys.nl e.d. heeft zijn hoofdkantoor in Denemarken en als ZZP'er krijg ik dan rekeningen zónder BTW. Als ik zakelijk bij Conrad in Duitsland bestel, hoef ik ook geen BTW te betalen. We hebben het dan wel over BTW die ik anders toch zou hebben teruggekregen...
De BTW is dan verlegd en die BTW moet je als ondernemer wel bij de belasting aangeven in je BTW aangifte. Dus hij is er dan wel degelijk. Je betaald het alleen niet omdat je het ook meteen weer terug krijgt.
Plaats reactie