RDW keuring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

RDW keuring



Bericht door hansvanleerdam »

Beste experts :)

Ik heb een sprinter bestelbus en die wil ik voorbereiden voor de RDW keuring. Mijn bedoeling is om de RDW keuring met minimaal gewicht te krijgen. Dit natuurlijk ivm de belasting. Ik heb de volgende minimale gevraagde items:

1. Bed, Wat bed betreft wil ik 2x een persoon lattenbodem gebruiken. Kan ik daar een luchtbed erop doen? of met het matras zijn? Moet de matras/luchtbed vastgezet worden?

2. Keukenblok, deze heb ik al. Compleet met kraan water etc. Wat kookgelegenheid betreft, ik heb een kleine action kookplaat, die ga ik dan erop (vast) zetten.

3. 2x zit plaatsen: Daarvoor heb ik twee lichte alternatieven: Moeten er nog kussen etc op?
20200928_110641.jpg
20200928_110641.jpg (233.49 KiB) 1646 keer bekeken
20200923_180553.jpg
20200923_180553.jpg (112.96 KiB) 1646 keer bekeken
ik ga ze goed vastzetten!

4. Tafel: Ik heb een inklapbare camping tafel. Die ga ik open klappen en natuurlijk goed vastzetten!

5. Twee gesloten opbergplaatsen: Daar heb ik een plastic ladenblok met 3 lades voor. Die ga ik dan ook vastzetten. Moeten de lades op slot kunnen?

6. 3e remlicht: die heeft een standaard sprinter al.

Kan ik hiermee voldoen aan de minimale RDW eisen?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW keuring



Bericht door marjasjaak »

Alle onderdelen moeten vast aan de bus zitten, die rotan stoeltjes?...
Dat ie afhankelijk of de keurder het goed vindt. Zou persoonlijk iets stevigers plaatsen.
Uitgeschreven

Re: RDW keuring



Bericht door Uitgeschreven »

Stuur je deze foto's ook in bij je aanvraag voor het kwarttarief? Ik weet niet of het ooit gebeurt maar de BD kan tot 5 jaar terug komen op je aangifte bpm/mrb.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: RDW keuring



Bericht door hansvanleerdam »

O309B schreef:
ma 28 sep 2020, 14:44
Stuur je deze foto's ook in bij je aanvraag voor het kwarttarief? Ik weet niet of het ooit gebeurt maar de BD kan tot 5 jaar terug komen op je aangifte bpm/mrb.
Ik ga de camper sowieso verder compleet ombouwen naar een complete camper dus na controle is geen probleem. Ik zal dus altijd voldoen aan de eisen.
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: RDW keuring



Bericht door Koerier »

De belasting gaat per 100 kg omhoog en nog geeneens zoveel. Dus alleen op de grens telt elke kilo.
Via google kun je de schaal die ze hanteren vinden.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: RDW keuring



Bericht door myway »

Loopt van xx51 t/m xx50 enz.
Dan is het handig om te weten of het zin heeft om allerlei moeilijke dingen te doen.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: RDW keuring



Bericht door hansvanleerdam »

bedankt voor de tips! ik ga aan de slag
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: RDW keuring



Bericht door fostar82 »

Foto's van onze keuringsopstelling. Enige opmerking; "Er had eigenlijk een matras in gemoeten. Ik zal hem er niet op afkeuren, al had dat eigenlijk gemoeten. Zorg dat je voor de foto's voor de belastingdienst er wel een matras in hebt."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: RDW keuring



Bericht door neanderthaler »

Beste hansvanleerdam :thumbup:

Wat ik niet snap is dat zo minimalisme bezig bent om wat te besparen aan de wegen belasting dat zijn vakjes van 100 kilo ( dus er is speling ) en dat scheelt je 9 euro per vakje .

Zet nou gewoon even wat knapst neer wat je toch al in de richting van plan bent kom je ook geloof waardig over :!: .

Dit is zo tja hoe wil dit :?: noemen :mrgreen: onveilig dat zelf de RDW vraagteken er bij zet en op je vinger na kan tellen dat er een controle uit kan komen en of je hem uberhout zo door de keuring komt .

verkeerde zuinigheid in mijn ogen later veranderen kan je altijd nog ook bij mij zijn er dingen bijgekomen en gaan weer weg :thumbup:
maar het meeste staat voor de wet vast . en succes bij de keuring . :hug:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW keuring



Bericht door marjasjaak »

Bij "onze" RDW keuring werd er een tekening/plattegrond gemaakt van de indeling.
Er zijn ook stations die foto's maken van de gekeurde situatie.
Weet niet wat ze met deze gegevens doen.
Zou het toch een beetje op een camper laten lijken...
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: RDW keuring



Bericht door hansvanleerdam »

fostar82 schreef:
vr 02 okt 2020, 11:40
Foto's van onze keuringsopstelling. Enige opmerking; "Er had eigenlijk een matras in gemoeten. Ik zal hem er niet op afkeuren, al had dat eigenlijk gemoeten. Zorg dat je voor de foto's voor de belastingdienst er wel een matras in hebt."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik vraag me af of ik dan een luchtbed mag gebruiken. Enig idee?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW keuring



Bericht door marjasjaak »

Misschien kan je het luchtbed dan vullen met helium. :-B

Dit was onze keuringsopstelling.
20190517_113602_resized.jpg
20190517_113602_resized.jpg (151.46 KiB) 1075 keer bekeken
Maar we hadden al wel het plafond de zijwanden en vloer geïsoleerd en afgetimmerd.
Er zat dus al aardig wat gewicht in.
Op banken lagen 2 lange stoelkussens.
Ik zou niet zo moeilijk doen over grammen.

Officieel mag het gewicht 20% afwijken van het gewogen gewicht op kenteken.
Stel de camper (in aanbouw) weegt 2000kg dan mag de bus 20% zwaarder zijn met vast interieur. Is dus 2400 kg.
Kom je daarboven dan zou je een herkeuring moeten aanvragen.

Nou is zo'n wetsregel moeilijk te handhaven, dan zou je bij controle alle losse spullen moeten uitladen tot alleen het vaste interieur overblijft. Maar het kan....
Onze camper is na de keuring ook zwaarder geworden, maar wij zitten nog redelijk aan die 20% marge.
hansvanleerdam
Berichten: 155
Lid geworden op: di 21 jul 2020, 22:01

Re: RDW keuring



Bericht door hansvanleerdam »

marjasjaak schreef:
ma 05 okt 2020, 15:26
Misschien kan je het luchtbed dan vullen met helium. :-B

Dit was onze keuringsopstelling.
20190517_113602_resized.jpg
Maar we hadden al wel het plafond de zijwanden en vloer geïsoleerd en afgetimmerd.
Er zat dus al aardig wat gewicht in.
Op banken lagen 2 lange stoelkussens.
Ik zou niet zo moeilijk doen over grammen.

Officieel mag het gewicht 20% afwijken van het gewogen gewicht op kenteken.
Stel de camper (in aanbouw) weegt 2000kg dan mag de bus 20% zwaarder zijn met vast interieur. Is dus 2400 kg.
Kom je daarboven dan zou je een herkeuring moeten aanvragen.

Nou is zo'n wetsregel moeilijk te handhaven, dan zou je bij controle alle losse spullen moeten uitladen tot alleen het vaste interieur overblijft. Maar het kan....
Onze camper is na de keuring ook zwaarder geworden, maar wij zitten nog redelijk aan die 20% marge.
ziet er alsnog goed uit :)

Waar kan ik die 20% marge regel terugvinden?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: RDW keuring



Bericht door marjasjaak »

Bij https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk6

artikel 6.3 sub 1 i en j.

i.de massa in rijklare toestand, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

j.de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
Plaats reactie