Boete bij overladen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Boete bij overladen

Bericht door tonic »

Helaas maken fabrikanten met enige regelmaat campers die nauwelijks legaal zijn te rijden???!!

Zou moeten zijn: Helaas koopt de consument met enige regelmaat campers die in hun geval nauwelijks legaal zijn te rijden. Want als de consument het niet vraagt wordt het niet gemaakt. Maar die consument wil meer, meer , meer en groot, groter, grootst. Iets met kip en ei.

Iemand heeft een bedrijf en moet bedrijfswagens hebben. Dan kijken ze eerst wat ze moeten vervoeren, hoe groot is het en wat weegt het.
Daarbij wordt het voertuig gekozen. Je hebt van die mooie bakwagens ook wel meubelbakjes genoemd. Zo'n handig laadklepje eraan. Maar een laadvermogen van 150kg dus niks "meubelbak". Een bedrijf die in luchtballonen of piepschuim handelt kan er wat mee. Een potgrondhandel, ijzerhandelaar of verhuisbedrijf kan er helemaal niks mee. Toch worden ze gebouwd door de fabrikant speciaal voor bedrijven welke lichte volumes moeten vervoeren.
Zo is het ook met campers, je zult jezelf eerst de vraag moeten stellen wat wil ik allemaal meenemen? Hoeveel personen, huisdieren? Alleen paar weekjes naar de zon? dus weinig kleding. Of langere tijd ook naar koude gebieden? dus veel kleding of toch naar de naturisten camping?. Fietsen? elektrische fietsen? Brommers? langere tijd off grid of op de camping? Douchen aan boord of op de camping? Wintersport? Misschien elke dag uit eten dus weinig proviand? Gekke hobby's die gewicht slurpen? Airco's? levelsysteem? Oven,afwasmachine of zonnebank?
De antwoorden zijn voor elke gebruiker anders en zo vraagt dat misschien een andere camper.
Maar nu kopen we een witte doos en nemen we mee wat erin past, en daarna zijn er een paar die gaan denken. Of we gebruiken een kansberekening.
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Boete bij overladen

Bericht door Jan Pieter »

Vandaag rij ik thuis weg staat er een auto fout geparkeerd politie erbij net een bekeuring kom ik eraan zegt hij rijd u maar over de stoep ik heb geen gordel om zegt hij niks van dus nu allemaal ook de gordel maar niet meer om


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Boete bij overladen

Bericht door CasaGarage »

Tijd voor een slot!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

We hebben de politie zelf nog niet gehad Casa :-)

https://www.1limburg.nl/vdl-heeft-geen- ... ver-me-bus

Gekozen voor flexibeler inzetbaarheid maar dat ze op B rijbewijs te rijden zijn zal ook wel een belangrijke reden geweest zijn ;-)
Maar bij de eerste ervaringen bleek de vooras vol overbelast te worden bij inzet met een volle ME bemanning :D
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Boete bij overladen

Bericht door kampertjes »

Vraag me al langer af of die grens van 3500 kg wel logisch is. Vroeger reed ik die eerste golf dieseltjeS, wogen iets van 800 kg. Wat weegt een golf diesel nu? 1300? Met bussen is dat niet anders, een Mercedes 207 woog iets van 1200 kg meen ik, nu 2 ton. Waarom? Veiligheid! Maar de grens van 3500 bestaat nog steeds. Gevolg is dat bijna alle bestelwagens over beladen rondrijden. We hebben grote sprinters op het werk waar je een gezin mee kunt verhuizen maar waar nog geen 700 kg in mag. Ja ja.
Campers dus net zo. En om het dan toch maar mogelijk te maken moet het allemaal zo licht mogelijk gebouwd worden. En dan blijkt het met een botsproef dat het allemaal net niks is. Hoe is het mogelijk :bang:
Als de grens nu eens naar de 4 ton zou gaan, of 4,5 zou de speelruimte groter worden, ook voor elektrificatie wat er toch ook een keer aan gaat komen. Maar ja.....
En, C1 is goed mogelijk maar met nog steeds toenemende tol regels en de verschillende landen vind ik althans 3500 kg de voorkeur hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boete bij overladen

Bericht door Kroppie »

logisch of onlogisch, het is de wettelijke grens voor een b rijbewijs.
wil je meer dan c of nog hoger da,s pas logisch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Boete bij overladen

Bericht door Marco Polo »

Rij s’ochtends in de spits maar eens over de Nederlandse snelwegen.
100km/h tegenwoordig maar een groot deel van wat je met 120 of sneller voorbij speert op de meest linkse baan zijn de Max 3500kg busjes in allerlei soorten en maten.
Doe daar gerust maar een tonnetje bij ;-)
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Boete bij overladen

Bericht door willemzon »

Kijk een boete is nog wel te betalen. Maar je zult maar bijv een 250 kg uit moeten laden, dat red je niet door je water weg te laten lopen en wat kleding en boodschappen achter te laten.

Dan kun je wel zeggen mijn camper mag technisch 3850 kg hebben en ik zit maar op 3750 kg, maar in een dergelijk geval heb je niets aan die wijsheid.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Boete bij overladen

Bericht door Premiumliner »

seth_space schreef:
za 26 sep 2020, 13:38
Als ik meer mee wil nemen dan moet ik ofwel mijn camper op c zetten, tot 3850kg. En dat blijft een minimaal voordeel of ik koop een andere camper. Dus geen drogreden, maar realiteit.
Los daarvan let ik gewoon op het gewicht en ben er verder absoluut niet mee bezig. ( in tegenstelling tot de c profeten)
Daarnaast is het in veel gevallen een afweging. Als je haast hebt ga je ook wrl eens over de Max snelheid heen. Mag niet en een bekeuring kan dan het door mij geaccepteerde gevolg zijn.
Zolang de veiligheid niet in het geding is maak ik me niet druk.
Als een echte "B" profeet die er verder ABSOLUUT niet mee bezig is bent u ABSOLUUT wel veel bezig in dit topic.
Domme zet trouwens, een camper kopen die voor u niet voldoet aan de wettelijke regelgeving. :mrgreen:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boete bij overladen

Bericht door seth_space »

Tegengas geven aan profeten blijft belangrijk ;)
Zeker diegenen zoals u overduidelijk die niet kunnen lezen :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1019
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Boete bij overladen

Bericht door zwaailicht »

Marco Polo schreef:Rij s’ochtends in de spits maar eens over de Nederlandse snelwegen.
100km/h tegenwoordig maar een groot deel van wat je met 120 of sneller voorbij speert op de meest linkse baan zijn de Max 3500kg busjes in allerlei soorten en maten.
Doe daar gerust maar een tonnetje bij ;-)
Haha Afbeelding alleen die Patrol komt tot 120 niets verder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Boete bij overladen

Bericht door hathi »

Maar de veranderingen,staan ook niet stil, het kan dus echt wel. ....
DF16E265-05F2-4DC1-9465-A5D8B2B6A493.png
DF16E265-05F2-4DC1-9465-A5D8B2B6A493.png (215.47 KiB) 183 keer bekeken
Hans
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boete bij overladen

Bericht door isoplus »

Ja, dat lijkt leuk maar stelt vervolgens niets voor, immers je moet er weer diverse zaken bij tellen omdat alles wat niet tot de uitgeklede standaard uitvoering behoort weer mee gaat tellen als lading. Dus de extra accu, de zonnepanelen, de luifel, het fietsenrek, de trekhaak, en zelfs het reservewiel terwijl we het nog niet gehad hebben over de stabilisatiepoten.
Een camper gebaseerd op een Ducato of nog erger een Mercedes en dan 7 meter of langer gaat je geheid gewichtsproblemen opleveren, zeker als je met meer dan 2 personen gaat reizen en ook nog een hond of je schoonmoeder moet meenemen.
Je kunt altijd beter de Duitse beoordelingen lezen, daar lees je heel vaak dat je beter voor de zware uitvoering kan kiezen, dus 3500 plus!
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Boete bij overladen

Bericht door tonic »

Op papier lijkt het te kloppen maar toch ben ik benieuwd wat deze 7 meter lange camper werkelijk weegt op een weegbrug.
Het zou zo maar kunnen zijn dat dit gewicht tot stand is gekomen met een zeer basale kale inrichting.
Dus zou mij niet verwonderen als dit in de praktijk geen 4 persoons met gevulde garage gaat worden.
Gesloten