VW Grand California of ...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Hallo,
ik ben nieuw hier. Eerst even wat korte info. Gezin met twee kinderen 5 en 7. We hebben nu twee keer een camper gehuurd. Een T6 California, die beviel goed. Reed perfect, bijna als mijn personen auto. Maar na twee weken besloten dat die voor ons te klein is. Het voelde als een Tetris spelletje. 1 ding nodig, eerst 10 dingen eruit. Dat is geen ramp, maar maakte wel dat ik graag een groter model wilde proberen.

Toen de Grand California 600 gehuurd. Die beviel (bijna) perfect. Die reed ook nog steed heel goed, al heeft het niks meer met een personen auto te maken. Automaat is fijn, motor ook fijn. Voldoende ruimte voor ons. Maar niet te veel. Voor mij twee kleine minpunten waar ik mee kan leven. Is het kinderbed uitgeklapt dan stoot ik mijn hoofd. Kwestie van wennen waarschijnlijk. Voorwielaandrijving is in Noorwegen bijna een probleem geweest, fikse helling met gravel leverde een grip probleem. Met een aanloopje was dat opgelost.

Ik droom er nu van om er een te kopen. Maar misschien zijn er slimmere keuzes. De Hymer Free S 600 lijkt redelijk vergelijkbaar, ook qua prijs met vergelijkbare uitrusting. Voordeel daarvan lijkt me dat het hefdek. Geen hoofdstoten en een groter slaapgedeelte voor de kids, waar ze niet uitgroeien. De Hymer Grand Canyon S heeft dan als voordeel achterwiel aandrijving of zelfs 4wd, maar is ook een fors stuk duurder. Nadeel van het hefdak is voor mij dat het binnen minder ruimtelijk is en je dakluiken mist. Waarschijnlijk rijdt een hefdak nog wel wat fijner omdat de bus lager is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Andere opties die ik mis. Ik wil geen Fiat/Ducato bus. Misschien geen rationele keuze, maar heb ooit een fiat personen auto gehad met veel gedoe. En alle VW's die ik heb gereden hebben nooit 1 issue gehad. Misschien toeval of anekdotisch, maar ga er geen gok mee wagen.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Toemke »

Ik kan u geen wijze raad geven in wat of welk type aan te kopen maar ik kan u wel zeggen dat uw anekdote in ons geval net omgekeerd was.
Succes en laat weten wat het is geworden :thumbup:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: VW Grand California of ...



Bericht door isoplus »

Als je Ducato en afgeleide types uitschakelt doe je jezelf tekort.
Ik rij al 15 jaar Ducato en dat ging tot nu toe zonder problemen met de Ducato, de camperopbouw van diverse fabrikanten is weer een geheel ander verhaal.
We hebben nu een Ducato heavy bus met een lengte van 6 meter 40, prima busje waarmee we overal komen. Bedrijfsmatig gebruikten we ook Citroen en VW ook prima met een beetje onderhoud op zijn tijd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Atoz »

Kinderen worden snel groot.
Een camper koop of bouw je niet voor een paar jaar.

Verder is vakantie hetzelfde doen als thuis, onder moeilijkere omstandigheden :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: VW Grand California of ...



Bericht door travelscout »

welkom!

Dromen + irrationele keuzes:
kosten meer per;
- kilometer,
- uur camper plezier.
Ik betwijfel daarbij of dromen en irrationele keuzes meer opleveren aan o.a. comfort, gemoedsrust etc.

Heb je per onderwerp die je noemt (zoals achterwiel of voorwielaandrijving), al eens gezocht hier rechtsboven?
Paul.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door marchugo »

Ramonn,

Op de Duitse website voor California-busjes is de laatste tijd veel te doen over het feit dat de Grand California te weinig extra gewicht aankan. Je zit met een paar simpele dingen als luifel, trekhaak en zonnepanelen al snel boven het toegelaten gewicht. Zelfs met twee personen. laat staan met een gezin.

Zie ondermeer hier:
https://www.caliboard.de/topic/23852-gc ... ent-315641

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Ik kom met mijn gewenste configuratie op 3130kg. Hoe problematisch is dat?
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 19 sep 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

travelscout schreef:
za 19 sep 2020, 11:20
welkom!

Dromen + irrationele keuzes:
kosten meer per;
- kilometer,
- uur camper plezier.
Ik betwijfel daarbij of dromen en irrationele keuzes meer opleveren aan o.a. comfort, gemoedsrust etc.

Heb je per onderwerp die je noemt (zoals achterwiel of voorwielaandrijving), al eens gezocht hier rechtsboven?
Ik heb al wel wat gelezen en gezocht. Maar er is natuurlijk niet 1 antwoord op dit soort keuzes.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat een camper per definitie irrationeel en dromen is. Mijn huis is altijd comfortabeler.

Maar uiteraard moet het ergens wel in verhouding blijven.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: VW Grand California of ...



Bericht door KTManiac »

Ramonn schreef:
za 19 sep 2020, 14:21

Ik kom met mijn gewenste configuratie op 3130kg. Hoe problematisch is dat?
Met 4 personen zou het voor mij een no-go zijn, hoef ik echt geen seconde over na te denken.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Maar dat is dan waarschijnlijk voor alle bus campers van dit formaat zo. Als ik dat wil is het dus beter een extra rijbewijs te halen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 19 sep 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Atoz schreef:
za 19 sep 2020, 11:09
Kinderen worden snel groot.
Een camper koop of bouw je niet voor een paar jaar.
De komende 7 jaar zou het zeker passen. Dan iets anders kopen zou het plan zijn. Ik heb de indruk dat campers niet extreem afschrijven.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: VW Grand California of ...



Bericht door KTManiac »

Ramonn schreef:
za 19 sep 2020, 14:31
Maar dat is dan waarschijnlijk voor alle bus campers van dit formaat zo. Als ik dat wil is het dus beter een extra rijbewijs te halen.
Inderdaad, dat geldt voor zowat alle buscampers van dat formaat. Op papier leuk voor 4 personen..... Tot je vakantieklaar met die 4 personen (en alle zooi die ze bij zich hebben) erin op een weegbrug gaat staan.
Als die VW is op te waarderen m.b.t. max toegestane massa op het kententenbewijs is het halen van C1 inderdaad een optie.
De komende 7 jaar zou het zeker passen.
Als je de kinderen de komende 7 jaar niets meer te eten geeft misschien wel :wink: .
Maar realistisch, ik verwacht vanaf dag 1 een gewichtsprobleem wat daarna elk jaar groter wordt.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: VW Grand California of ...



Bericht door Ramonn »

Opwaarderen kan, tot 3.88 ton.

En qua groei van de kinderen ging het me om de lengte. Het kinderbed is vrij kort. 1.90 aan 1 kant, de andere kant 1.60.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: VW Grand California of ...



Bericht door KTManiac »

Zou 'm onmiddelijk opwaarderen dan en C1 halen. :thumbup: Het is namelijk idd een hele mooie bus! :D
Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken om de lengte van het bed. Da's dan namelijk niet je grootste probleem denk ik...
Toevallig ook niet met achterwiel aandrijving te leveren?
Plaats reactie