Fietsacu's laden tijdens rijden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door gsm »

Is een hoop geld, dan sta ik wel een keer ergens waar stroom is en dan met de standaard lader gaan laden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door PaulBng »

Onze fietsen hebben een verschillende laadspanning, ik zou twee solo's moeten aanschaffen....

Ik zet de omvormer aan en gebruik de 230v laders. Met een accu van 210Ah en 375Wp op het dak lukt dat wel.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door jaap van duijn »

@Paulbng,

Ja wij hadden met 1e set en nu met 2e set e-bike aankoop rekening gehouden met "gelijke".
Dat komt nu goed uit.
Kost wel veel, mee nemen kunnen we het niet, kinderen hebben genoeg, dus doen.
En aan de paal staan kostte ons recent ook zomaar 3 x 2 euro voor 3 uur laden. Al kijken we daar niet specifiek naar.
We willen volle accu's wanneer nodig.

Voor ons rest nog een zonde paneel waarschijnlijk wat er nog bij moet, maar die kilo's he, er komt maar bij.
Straks aanhanger? ongeremd mogen we 750 kg en geremd zelfs 2000 kg trekken dus daar zit het niet, maar ruim 40 jaar met sleurhut op pad geweest, nu liever geen aanhanger :)

groeten Jaap
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door hathi »

Juist Jaap .......
Gsm kost een hoop? Het kost pas een hoop,als ik niet kan fietsen,....geld heeft toch geen waarde ( meer)
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door gsm »

Ieder zijn mening maar zo af en toe op een CP of camping met stroom en douche etc kost minder


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door travelscout »

Is in ieder geval een kwestie van calculeren....
Paul.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door jaap van duijn »

@GSM,

Net 14 dagen Normandie en Bretange gedaan.
Vinden dan
1e camper plaats 8 € met stroom
2e camper plaatst 9,20 € met stroom
3e camper plaats bij Le Treport 10,50 € met stroom
4e camper plaats 5 € geen stroom
5e camper plaats 11 € met 5 amp stroom
6e camper plaats bij Mont Sant Michel 16,50 € met stroom
7e camper plaats bij Planguenoual met stroom 10 €
8e camper plaats zelfde als 7e plek 10 €
9e camper plaats bij Paimpol 9,80 € zonder stroom maar per uur 2 € een aansluiting mogelijk voor 40 campers
10e camper plaats bij St.Pol De Leon 8 en 2 € per uur stroom voor 30 campers op een sanitair paal binnen de parking en 1 aan sluiting aan andere kant van de weg ook bij de sanitair zuil.
11e camper plaats blijven staan in St.Pol De Leon en dus 8 € geen stroom
12e camper plaats bij Brest camping Le Consquer (net buiten Brest) voor 17,40 € inclusief alles en 16 Amp
13e camper plaats blijven staan op Le Consquer en weer 17,40 €
14e camper plaats op snelweg parking bij Lille.

Dus al met al viel het mee met elektra maar toch blij dat we fiets accu's zelf konden opladen, want die hebben we echt wel nodig gehad en we hebben elke een 2e accu mee, want beter mee als om verlegen en ja we hebben die dik nodig gehad.

O ja en NERGENS Wasplaats of Toilet open

groeten Jaap
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door kampo »

Mooi overzicht van prijzen uit de praktijk !

Hierboven schreef ik al dat je ongeveer 60Ah uit je huishoudaccu kan trekken voor het opladen van 2 e-bikes. En dat je daar in de praktijk een inverter van minstens 500VA voor nodig hebt. Het kan ook met een booster zoals die van Powerbutler.
Als je zoiets in stilstand vanuit een HH accu wil doen zal je accu minstens 200Ah moeten zijn en dan nog moet je weten dat je tegen de grens van het mogelijke aanzit. De fietsaccu al rijdende bij laden kan dan de oplossing zijn maar dan moet je wel meerdere uren rijden. Hetzelfde met het laden via de zonnepanelen. Meestal zijn die gedimensioneerd voor het normale camperverbruik en je zou voor 2 e-bikes eigenlijk 200Wp aan solar panelen moeten bijleggen. En niet fietsen op bewolkte dagen.

Een iets gedetailleerdere berekening is dat 1 Bosch 36V Powertube van
400Wh overeenkomt met 33Ah uit je 12V huishoudaccu trekken
500Wh is dan 42Ah
625Wh is 52Ah

Er bestaan bij Bosch 36V compactladers van 2A, standaard 4A en snellader 6A
dat komt volgens wat er op de toestellen staat overeen met max 1,6A = 368Watt bij 230V voor de compact en 736, 1104 Watt voor de beide andere. Meteen weet je ook hoe groot je inverter eigenlijk moet zijn als je 1 acculader tegelijk gebruikt. Heb ik getest en het gaat gelukkig met een kleinere inverter als de maximumwaarde.

In de praktijk gaat je fietsaccu nooit helemaal leeg zijn, zo lang fiets je niet, dus dat is een meevaller.

Omwille van de chemische verliezen van je HH accu (tenzij je Lithium hebt) zal je wel ongeveer 25% meer moeten laden als je eruit haalt. Daar bovenop komen omzettingsverliezen van de acculader en de inverter die ik standaard op 15% per omzetting reken.
In het totaal fiets verbruik x 1,65 !

Als voorbeeld laad ik na een fietstocht van 40km de 2 fiets accu's bij met elk 25Ah, dat is dus 50Ah uit de HH accu.
Maar als ik al de bovenvermelde verliezen meereken zal ik de 12V HH accu moeten laden met 82,6Ah om hem weer vol te krijgen.

edit:
Ik zie nu dat op de Bosch compact lader staat 1,6A 110V-240V
Dat betekend dat het stroomverbuik uit de inverter op 230V (en niet op 110V) dus ongeveer de helft mag zijn van wat ik hierboven schreef.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 18 sep 2020, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door veetee »

kampo schreef:
vr 18 sep 2020, 8:41
En niet fietsen op bewolkte dagen.
Je moet juist wél fietsen op bewolkte dagen - en op de zonnige dagen dus niet, want dán hangt de accu aan de lader... :wink:
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door Zadowolony »

Wat is de meerwaarde van deze powerbutler ten opzichte van de 12 volt oplader die bij de fiets hoort?
B.v. https://www.lacros.nl/nl/copy-of-12v-ac ... g-mda.html
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door jaap van duijn »

@Zadowolony,

Meer waarde?

We hebben standaard de lader 230 Volt AC naar 36 Volt DC bij de fietsen.
We hebben nu de powerbutler die van 12 Volt DC naar 36 Volt DC gaat.
En ja die van U in de link zou misschien ook goed geweest zijn, daar heb ik dan geen weet van en ben op ervaringen van andere forum leden afgegaan en wat ik in de vakbladen gelezen heb.
Hadden we eerst een inverter nodig (met ook daar verliezen) nu dus van DC naar DC met ook verliezen maar wel een trap minder toch?

Dat is dan de meer waarde plus dat je ook kan laden als je geen 230 Volt AC in de buurt hebt of een paal.

grtn Jaap
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door gsm »

Die van de link is een gewone DC-DC lader die is volgens mij niet geschikt voor de moderne li-ion accu’s zoals die van Stella want die hebben een inwendige bms en hebben meer draden nodig om de accu op te kunnen laden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door hathi »

Exact Gsm,.....anders had ik die wel gekocht,.voor veel minder,maar deze is niet geschikt,voor de huidige Ebike accu,wel constateer ik.bij mezelf,dat er nog steeds een Zekere angst,of barrière is de LPF accu ,tot onder de 50% te ontladen,Tenminste bij stilstand...deze onnodige angst zit tussen de oren,en komt voort uit de kennis van de oude generatie vloeistof accu’s,en zal langzaam wel verdwijnen ,door ervaring ,en gebruik,tijdens het rijden geeft het geen enkel probleem, zo snel als dat gaat
Hans
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Fietsacu's laden tijdens rijden?



Bericht door Zadowolony »

Heb gekeken, mijn accu is ook Li-ion , zie foto, en de 12 volt lader van de link levert de leverancier speciaal voor deze fiets. Vandaar mijn vraag.
Afbeelding
Plaats reactie