Wat weegt jullie zelfbouw camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Wat weegt jullie zelfbouw camper?



Bericht door qtweaker »

Afbeelding
Super mooie zelfbouw camperbussen op dit forum. :cheers:
Een ding ben ik wel benieuwd naar.. Nu jou camper helemaal klaar is. Wat weegt ie nu in totaal :roll:
Met al dat mooie hout, stoelen, kasten, en elektronische snufjes enz. loopt het gewicht natuurlijk snel op.

O ja,, Geef even door welk merk camper, Type en Afmeting , Bv. L2 L3 enz.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door marjasjaak »

Onze Fiat Ducato L4H2 3.0TDi weegt compleet met 2 inzittenden,volledige vakantie bepakking,2 fietsen (1 electrisch),fietsendrager,trekhaak, 2 side bars a 20 kg, volle tank water 105 liter,volle tank diesel 100 liter,2 lpgflessen a 12 kg,Planar 2kw kachel,boiler, hh accu 20 kg,reservewiel aanwezig, luifel, 3.0TDi motor weegt circa 50 kg meer dan een 2.3 TDi.
Komt op een totaal gewicht van 3505 kilogram.

Zoveel mogelijk met lichte materialen gewerkt. Meerdere keren tijdens de bouw naar een weegbrug geweest. En toch een complete bus camper.
Tijdens de bouw een boekhouding bijgehouden, van alle materialen die in de bus werden vertimmerd.
Je bent anders snel te zwaar.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Janpinz »

En zonder die tweede gasfles nóg gunstiger!
qtweaker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 10 sep 2020, 16:54

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door qtweaker »

@marjasjaak ; mooi bruikbaar verslag. Zo krijg ik wat meer indruk wat een volgepakte Ducato buscamper gaat wegen.
Onze keus gaat naar soortgelijk maar dan L3 H2.
Zonder fietsrek of luifel.. dan gaat de massa als snel naar beneden. 2 gasflessen wel weer in de plus. Maar dan maak ik van de 100 liter 25 😊
Kleine voorraad maar regelmatig verversen.
Ook vrijwel niet wildkamperen dus dat gaan we wel redden.
We blijven dan denk ik wel ruim onder die 3500.
Uiteraard gaan we wel tussendoor even naar de weegbrug om toch een idee te krijgen wat de kilo's doen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door kampo »

Zelf heb ik geen camperbus maar wel regelmatig gesproken met verschillende eigenaars van L3 en L4 zelfbouw bussen.
Velen zitten rijklaar tussen de 3600 en 3800kg. Die gaan daar niet te veel over schrijven. Je gaat voornamelijk lezen over diegene die wel onder de 3500kg geraakt zijn...

Het leeggewicht van het basisvoertuig is in de afgelopen jaren met 150kg toegenomen. Uitlaatgassen, airco, comfort, vermogen, veiligheid,...

Een HH accu van 20kg ben ik nog niet tegengekomen. Meestal tussen de 45 en 70kg.
Stalen bedframe, veel isolatie, zware bodemplaat, boiler, stevige meubelpanelen, grote tanks, trekhaak, luifel en 2 fietsen zitten er vaak in. Grote gasflessen is zeldzaam, meestal wordt er in een bus op diesel verwarmd en met Campingaz 904/907 gekookt.
Laatst gewijzigd door kampo op do 17 sep 2020, 7:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door TestCase »

Accu van 26kg, heb ik echt genoeg aan.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd90-9 ... ose-lfd90/
Er zijn veel mensen die met 'minder' kunnen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door kampo »

Zelfbouwbus ?
Compressorkoelkast, dieselverwarming ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door marjasjaak »

We hebben een HH accu 105 amp weegt 23,5 kg. Het is niet zo'n grote, wij kunnen daar 3 dagen mee wild staan. Koelkast is een absorptie van 138 liter, weegt 38 kg. Dat moet nog in het lijstje erbij. Wij hebben heel veel meubels gemaakt met 4 mm populieren multiplex. Natuurlijk met verstevigingen, op de cruciale punten. Je ziet veel bouwers bouwen met dik hout, daar kan je veel gewicht op besparen. En, ja we hebben dit getest in Zuid Italië. Daar zijn de wegen zo slecht, dat de vullingen uit je kiezen rammelen. :lol3:
Koken op campinggaz kan handig zijn, begrijp alleen niet waarom een kilo gas (is 2 liter) 10 euro kost. Komt dat gas uit een speciale gasbel....
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Janpinz »

qtweaker schreef:
wo 16 sep 2020, 23:39
@marjasjaak ; mooi bruikbaar verslag. Zo krijg ik wat meer indruk wat een volgepakte Ducato buscamper gaat wegen.
Onze keus gaat naar soortgelijk maar dan L3 H2.
Zonder fietsrek of luifel.. dan gaat de massa als snel naar beneden. 2 gasflessen wel weer in de plus. Maar dan maak ik van de 100 liter 25 😊
Kleine voorraad maar regelmatig verversen.
Ook vrijwel niet wildkamperen dus dat gaan we wel redden.
We blijven dan denk ik wel ruim onder die 3500.
Uiteraard gaan we wel tussendoor even naar de weegbrug om toch een idee te krijgen wat de kilo's doen.
Als je vrijwel niet “wild” staat, waarom dan die tweede gasfles? Ruimte en gewicht!
Wij hebben steeds drie-vier wkn met een fles gedaan, geheel wild. Ooit 6 wkn op een camping in Denia gestaan, toen was het 9 wkn op 1 fles...
En met lpg heb je in weze aan een 5 kg fles al voldoende...
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door marjasjaak »

Onze koelkast gebruikt 400gram/24 uur. Daarmee kunnen we 10 dagen vrij staan. Onze camper cyclus is meestal 2 dagen cp 1 dag camping. Daarom de extra gas hoeveelheid. Voor de meelezers 1 liter lpg staat gelijk aan ongeveer 0,5 kg. Meestal zit de watertank niet vol, daar besparen we weer op. Maar de marge hebben we. Wat ook werkt, na ieder seizoen je camper leeg halen. Spullen niet gebruikt eruit. Behalve cruciale nood spullen en gereedschap.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door hathi »

kampo schreef:
do 17 sep 2020, 7:25
Zelf heb ik geen camperbus maar wel regelmatig gesproken met verschillende eigenaars van L3 en L4 zelfbouw bussen.
Velen zitten rijklaar tussen de 3600 en 3800kg. Die gaan daar niet te veel over schrijven. Je gaat voornamelijk lezen over diegene die wel onder de 3500kg geraakt zijn.........


.: Een goeie :thumbup:

Het leeggewicht van het basisvoertuig is in de afgelopen jaren met 150kg toegenomen. Uitlaatgassen, airco, comfort, vermogen, veiligheid,...

Een HH accu van 20kg ben ik nog niet tegengekomen. Meestal tussen de 45 en 70kg.
Stalen bedframe, veel isolatie, zware bodemplaat, boiler, stevige meubelpanelen, grote tanks, trekhaak, luifel en 2 fietsen zitten er vaak in. Grote gasflessen is zeldzaam, meestal wordt er in een bus op diesel verwarmd en met Campingaz 904/907 gekookt.
Mee eens ,alleen een HH accu van 13,5 kg is tegenwoordig niets ,abnormaals n.m.Exact het gewicht van mijn HH accu,en velen met mij
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door Atoz »

Als je veel vrij wil staan, dan plaats je veel zonnepanelen en dikke kabels en allerlei apparatuur en dat weegt allemaal wel wat.
Om van die 75 kg AGM nog maar te zwijgen.
En ja er komt dan wel ooit LFP in, maar die gaat omwille van de gewenste grote capaciteit dan ook wel in de buurt van die 75 kg komen.

Mar als zelfbouwer bouw je vooral omdat je je eigen zin wil doen!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door DJSmiley »

Atoz schreef:
do 17 sep 2020, 12:33
Als je veel vrij wil staan, dan plaats je veel zonnepanelen en dikke kabels en allerlei apparatuur en dat weegt allemaal wel wat.
Om van die 75 kg AGM nog maar te zwijgen.
En ja er komt dan wel ooit LFP in, maar die gaat omwille van de gewenste grote capaciteit dan ook wel in de buurt van die 75 kg komen.

Mar als zelfbouwer bouw je vooral omdat je je eigen zin wil doen!

75kg LFP is echt een hoop.
Ik hoop komende week ergens mijn accu's binnen te krijgen, en verwacht dat ik op ongeveer 25-30kg uit kom, voor 280Ah Litihium.
Zelfs met dubbele hoeveelheid (560Ah) zou ik naar schatting op een goede 55kg uitkomen.

't is wel zo dat je de accu opschaalt, en evenredig de zonnepanelen. Dus daar gaat idd ook wel wat extra gewicht in zitten, extra een paneel + montage is ook snel 25kg extra.

Mijn bus is kaal 2160kg. Ombouw is nog niet helemaal klaar, dus nog niet op de weegbrug gehad. Ben benieuwd, mijn gok is een goede 2800kg.
Wel alles gebouwd met 9mm hout, alleen frontjes zijn dikker. Aanrecht/tafelblad is beuken, dus dat weegt wel een hoop. Maar verder geen grote watertanks (20l jerrycans) dus dat scheelt al een hele hoop. En een L2H2,dus ook minder ruimte om veel mee te slepen ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Wat weegt jullie zelfbouw camper ?



Bericht door marjasjaak »

Een tip voor als je start met bouwen, zet hem op de weegbrug. Het gewicht op kenteken is anders dan de werkelijkheid.
Wij hebben voor een "lichter" energie pakket gekozen. Koffie maken dmv fluitketel, geen senseo of expressomachine, geen strijkijzer,geen fohn,geen enz. enz.
Plaats reactie