Eerste camper kopen: aankoop advies

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PaulBng »

Klopt.
Zo mag het leeggewicht plus het laadvermogen van de auto en de aanhanger samen niet boven de 3500 kilo uitkomen. Je mag een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen) of een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Bron: ANWB
Gebruikersavatar
PhoenixFrankCora
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 10:24

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PhoenixFrankCora »

Wat de aanhanger betreft heb je in principe gelijk met een uitzondering. Je mag zonder E wel een aanhanger rijden tot een max. van 750 kg. Echter zie ik net dat de RDW stiekem de regels weer hebben aangepast.! Het totaal gewicht is nu 3500 kg. Dus schiet je er uiteindelijk iet zoveel mee op.

ANWB Expert
U vraagt of u met de genoemde combinatie mag rijden met rijbewijs B.

Vermoedelijk is de brochure van de RDW wat gedateerd omdat de regel ''de aanhanger mag, inclusief laadvermogen niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende voertuig'' inmiddels is komen te vervallen.

Rijbewijs afhankelijk van gewicht auto
Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zwaarder? Dan heeft u een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig.

Rijden met een aanhanger
Wilt u een aanhanger of caravan achter uw auto vervoeren? Dan heeft u in sommige gevallen een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig. Dit is het geval als:

het gewicht van de aanhanger of oplegger meer is dan 750 kilo, en

het gewicht van de auto en de aanhanger samen meer is dan 3.500 kilo.

Met het gewicht wordt hier de toegestane maximummassa bedoeld. Dit is het lege gewicht + het maximale laadvermogen.

Omdat in uw geval de toegestane maximum massa van de paardentrailer naar beneden is bijgesteld naar 1200 kg blijft u -met de daarbij opgeteld de max. massa van de auto- onder de grens van 3500 kg. Rijbewijs B volstaat dus!
Reizen is een studie in beweging.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Als ik het zo lees zal ik eigenlijk sowieso ook met een B614 mijn C1 rijbewijs moeten halen, omdat we toch al de 3500kg passeren.
Dat is wel jammer, maar dan maakt het ook niet meer uit of ik een 614 of 694 koop want met beide moet ik toch C1 halen.

Wil toch pas in februari/maart kopen dus heb nog de tijd om C1 te halen. Of zal ik gewoon alvast gaan rijden met B en later opnieuw keuren. Wat zijn de consequenties en "pakkans"?
Gebruikersavatar
PhoenixFrankCora
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 10:24

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PhoenixFrankCora »

Het halen van een C1 RB is echt goed te doen. Het geeft je veel rust en je hoeft je niet druk te maken over de pakkans. !! Groot voordeel voor velen van ons die het C1 RB gehaald hebben is dat je niet meer als een automobilist rijdt maar wel degelijk anders om gaat met verkeersinzicht en de manier waarop je anticipeert. En als je dan toch het begeerde C1 hebt gehaald kan je alsnog een aanhanger van 750 kg er achter hangen zonder E. mocht dat nodig zijn. :thumbup:
Succes!
Reizen is een studie in beweging.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Thanks. Wij houden beide niet van risico's dus zal gewoon van de winter rustig mijn C1 gaan halen. Dan kan ik in het voorjaar elke camper kopen die op dat moment ons het beste lijkt zonder naar gewicht te kijken. Dat is ook wel een fijn gevoel.

Nog tips wanneer een camper "het goedkoopst" is? Of zijn die heel jaar door stabiel?
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 16 sep 2020, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Peter12 »

Maakt niets meer uit tegenwoordig, prijzen zijn stabiel. Er is alleen meer aaanbod net na de zomer en in t voorjaar, maar dat heeft geen invloed op de prijzen.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
PhoenixFrankCora
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 10:24

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door PhoenixFrankCora »

Wij hebben onze zoektocht voortgezet in Duitsland ( in nederland was wat wij wilden niet te krijgen )en hebben daar onze droomcamper gevonden.
Mocht je daar iets vinden dan kun je mij een mailtje schrijven. Je mag vlgs mij geen vorm van reclame op deze site vermelden welk bedrijf heeft geholpen met de bemiddeling.
Reizen is een studie in beweging.
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Heel erg bedankt. Mag je wel zeggen welke website het grootste aanbod heeft in DE?

In NL kijk ik op marktplaats en caravans.nl dus als daar en betere voor is hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door B1gcheese »

JimiW schreef:
wo 16 sep 2020, 12:27
Thanks. Wij houden beide niet van risico's dus zal gewoon van de winter rustig mijn C1 gaan halen. Dan kan ik in het voorjaar elke camper kopen die op dat moment ons het beste lijkt zonder naar gewicht te kijken. Dat is ook wel een fijn gevoel.

Nog tips wanneer een camper "het goedkoopst" is? Of zijn die heel jaar door stabiel?
Ook met een C1 rijbewijs moet je toch kritisch blijven kijken naar het laadvermogen. Ik mag 4 ton wegen maar moet toch oppassen met wat we allemaal meenemen, anders ga ik er over heen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door Bob Diesel »

JimiW schreef:
wo 16 sep 2020, 23:39
Heel erg bedankt. Mag je wel zeggen welke website het grootste aanbod heeft in DE?

In NL kijk ik op marktplaats en caravans.nl dus als daar en betere voor is hoor ik het graag.
De keuze mag wel groter zijn bij de buren
of de prijzen het ook nog zijn


Een camper als Deze Fendt uit 1997 is dus mi goedkoper in NL te vinden

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 0ff9f94487

Ik heb een Frankia vh zelfde bwj , en iedereen mag hem gelijk komen halen voor die prijs,
geef ook nog 10% korting :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
JimiW
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 06 sep 2020, 16:18

Re: Eerste camper kopen: aankoop advies



Bericht door JimiW »

Heel erg bedankt. Net even beetje naar import gekeken maar het aanbod daar is kleiner/duurder dan in NL.
Zal het even in de gaten houden komende maanden.
Plaats reactie