Voordelen/nadelen dakairco?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door DJSmiley »

gjvonk schreef:
di 15 sep 2020, 0:21
De ene airco is de ander niet, er zit echt verschil in geluidsproductie. Je raakt aan constant geluid gewend. Soms heb je ook een buur die snurkt...

Nogmaals: waar wij stonden had ik er graag 1 gehad om na zonsondergang aan te hebben voor het slapen gaan. Het koelde daar 's nachts wel af, maar de hitte bleef te lang in de camper.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Daarom heb ik dus gekozen voor de maxxfan. Die kan ook prima op de accu. De keren dat het echt warm is, ook in de nacht, vallen meestal wel mee. Dan kan een briesje net het verschil maken. Ok, in hoogzomer in zuid europa blijft het goed warm, en warmt het 's ochtends snel op, dus als je wilt uitslapen tot 11.00 is dat geen optie, maar in de meeste gevallen is goede (geforceerde) ventilatie voldoende om relatief goed af te laten koelen.

Airco heb ik bewust niet voor gekozen: Duur, zuipt stroom (Dus aggregaat of walstroom nodig) en is relatief veel extra hoogte op het dak.

Als je een airco wilt, kijk dan naar de verdampingsairco's als de Neil of de Viesa Holiday. Die zijn een stuk compacter en kunnen ook gewoon op de accu's (mits je voldoende capaciteit hebt). Ook zijn die een stuk stiller dan de herriemakende brommende compressordingen


Overigens: Als je het slim speelt, kun je een conventionele airco nog wel aardig prima 2ehands verkopen, en dan hoef je een stuk minder bij te leggen voor een verdampingsairco.

Een normale dakairco... als je een 2000w omvormer hebt en 300+ah aan lithium zou het in theorie kunnen... maar voor dat geld heb je allang een absorbtieairco
Laatst gewijzigd door DJSmiley op di 15 sep 2020, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door seth_space »

Je raakt aan constant geluid gewend.
Dat bedoel ik dus. Zit je op een heerlijke cp tussen vogels en dan komt er een buurman die toevallig vindt dat ik maar moet "wennen".
Degene die kan profiteren van de airco zal dat geluid heel anders ervaren dan de buurman die alleen de herrie ontvangt.
En verder past de opmerking van Dafluc heel goed.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Peter12 »

Mijn airco maakt buiten alleen een geluid van de ventilator. Het gebrom van de compressor hoor je alleen binnen in de camper.
De Maxxfan maakt ook datzelfde geluid buiten, dus daar zie ik het verschil niet zo in. De voorgestelde verdampingsairco's werken in de praktijk niet zo als een airco dat doet. Die krijgen de camper veel te moeilijk koel. Die is er bij mij dan ook vanaf ten faveure van een echte airco. Sindsdien is het heerlijk koel. Toen het in augustus zo warm was hebben de kinderen er nog een week in geslapen voor de deur, omdat het binnen veel te warm voor ze was en ze geen airco hebben op de slaapkamer.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Camperic »

Dafluc schreef:
di 15 sep 2020, 10:43
Ook zoiets. We zoeken het warmste plekje op. En dan kunnen we niet zonder airco. Niet persoonlijk. Wel raar.
Mee eens. Persoonlijk zou ik dat ook niet doen, maar soms (vaak) moet je ook rekening houden met de vakantiewensen van anderen :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door McLouis-078 »

Ik heb nog nooit commentaar gehad op een camping of CP. Zelf ook nooit overlast van dichtslaande deuren van buscampers, het geluid van de veelomvattend geprezen Maxxfan ( die overigens evenveel geluid produceert als onze Dakairco, blaffende honden, pratende buren etc gehad. Maar hier op het forum stoort kennelijk een groot deel van de gebruikers zich aan allerlei geluiden etc. 🤔
makkelijk is moeilijk zat
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Dafluc »

Ach. Gaan we terugslaan? Ik had er toen echt last van ja. Dat heb ik nog nooit gehad van jouw andere voorbeelden. Een deur die 1x dichtslaat tegen een airco die uren bromt is geen vergelijk. Blijkbaar wil je er niet aan dat er airco's zijn die gewoon storend zijn. Prima, maar geef ons daarvan niet de schuld. Zoals ik eerder schreef: er zal best verschil zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Peter12 »

En dat verschil is inderdaad erg groot tussen de verschillende fabrikanten en typen airco. Kan me voorstellen dat als je naast zo'n stampende herrie airco staat dat je vakantie rust en plezier wel voorbij is na een uur. Gelukkig zijn er ook vele stille airco's, maar zijn het de luidruchtige die uiteraard onhouden woreen en veroorzaken dat alle airco's dan dus herrie maken.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door des »

Ik was op reis dit jaar in Italië, het was warm heel warm, zonder airco of maxfan, aangezien ik via Frankrijk in kleine stukjes terug naar huis ben gegaan, en het warm bleef, slapen is moeilijk door de hitte, besloten om een airco te kopen, echter de prijs viel me wat vies tegen en paste niet in mijn budget.
Echter zijn we een grootwarenhuis in Frankrijk binnen gestapt, en daar de kleinste airco die ik heb gezien gekocht, deze stond in promo, ik heb er 200 Euro voor betaald, ik was eerst een beetje onzeker, maar ik dacht 200 Euro,,, schaad het niet dan baad het niet, ik heb het ding geïnstalleerd, gestald in mijn douche, en de uitlaat via het dakvenster naar buiten,,, ik kan hem ook verplaatsen dat deze meer centraal in de mobi staat.

Ik zou nooit meer zonder willen,
het geluid valt goed mee, en lekker fris, mijn hondjes zijn me heel dankbaar voor deze investering.

Budget vriendelijk, weegt waarschijnlijk te veel zo als alles wat je mee sleept, maar voor mij een must, en een goede nachtrust.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door seth_space »

Is wat lastig zoeken omdat veel airco fabrikanten wel spreken over stil of silent versie maar wijselijk decibel vermijden. Die dat wel doen variëren tussen de 40db en 75db bij vol vermogen.
Voorbeeld https://www.noorderzon-campers.nl/produ ... ree-shark/
Hier een test van reisemobil waarin ook geluid buiten (en binnen) meegenomen is.
https://docplayer.nl/3247358-Vergelijki ... erweg.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Huub56 »

Afgelopen zomer in Nederland stond ik aan de paal samen met een andere camper die een airco op het dak had de paal had 2 stopcontacten van 6 amp. Volgens de beheerder van de camperplaats. Steeds als de buurman de airco aanzette sprong mijn koelkast op gas? Zou dit kunnen dat de airco te veel stroom trok, heb dit nog nooit mee gemaakt.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door willemzon »

Nou ik ben er wel uit. Ik laat een camper met airco aan mij voorbij gaan.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Kroppie »

Huub56 schreef:
di 15 sep 2020, 14:06
Afgelopen zomer in Nederland stond ik aan de paal samen met een andere camper die een airco op het dak had de paal had 2 stopcontacten van 6 amp. Volgens de beheerder van de camperplaats. Steeds als de buurman de airco aanzette sprong mijn koelkast op gas? Zou dit kunnen dat de airco te veel stroom trok, heb dit nog nooit mee gemaakt.
door de opstartpiek van de airco zakt de spanning (zit een compressor in een airco en die hebben een hoge inschakelpiek), komt die spanning beneden een voor jouw kk kritische waarde dan springt de kk op gas.
hoeveel de spanning zakt is afhankelijk van hoeveel vermogen er op dat moment afgenomen word en de diameter en de lengte van de toevoerende stroomdraden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Huub56 »

Bedankt Jos, mysterie opgelost
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Voordelen/nadelen dakairco?



Bericht door Peter LMC »

willemzon schreef:
di 15 sep 2020, 14:38
Nou ik ben er wel uit. Ik laat een camper met airco aan mij voorbij gaan.
Gr willem
Krijg je spijt van. :-B
Plaats reactie