Wet-en regelgeving hoogte barrières

Plaats reactie
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Ontario »

Eigenlijk heeft mijn vraag betrekking op per camper reizen in alle Europese landen maar ik beperk me nu tot Ierland en Groot Brittanië. Vorig jaar reden mijn vrouw en ik o.a. de Wild Atlantic Waterway. Onze drie meter hoge camper maakte dat we tal van aanlokkelijke officiële parkeerplekjes voorbij moesten rijden vanwege de aangebrachte hoogte-slagbomen. Ik kon via mijn zoekmachine nergens vinden of- en zo ja, welke regelgeving er voor deze hindernissen bestaat. Zeker als er geen verbod voor campers bij staat, zijn deze parkeerplaatsen vaak erg aantrekkelijk. Wij hebben onze camper inmiddels verkocht en gaan downsizen naar een camperbus van een formaat als b.v. de VW California, Mercedes Marco Polo, of Ford Custom Plus; alle drie gebouwd door Westfalia Mobil. De maximale hoogte van de eerste twee bedraagt 200 cm. terwijl de Ford 208 cm. hoog is. Die laatste maakt het al twijfelachtig of je b.v. parkeergarages in kunt maar mijn vraag richt zich vooral op de plekjes die ik als eerste noemde. Is er een norm voor de hoogte of doet iedere verantwoordelijke maar wat hij/zij nodig vindt? Wat zijn de meest gehanteerde afmetingen?

Henk
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door hurktoilet »

Paar jaar geleden de Wild Atlantic Way gereden (als onderdeel van het complete kustrondje Ierland-Ulster), herinner me niet dat ik met mijn hoogte van 2 meter 60 ergens op problemen gestuit ben.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Ontario »

Het is inderdaad niet zo zeer dat we op problemen zijn gestuit, ondanks onze 3.00 m. en 7.5 m. lengte. Het gaat ons om de meerdere parkeerplaatsen die we ook in tal van andere landen tegenkwamen waar je met plusminus 2 m. wel kon komen. En dat betrof dan vaak nou net die plaatsen waar je buiten het hoogseizoen ook nog eens veel vrijer kon staan dan op reguliere camperplaatsen of parkeerplaatsen. Mijn vraag was trouwens bedoeld om te vernemen wat de meest voorkomende hoogte is en of dat ook aan regelgeving is gebonden.

Henk
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 13 sep 2020, 8:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door hurktoilet »

Tja, dat zul je per land uit moeten zoeken. Aan de Franse kust zie je vaak hoogtebalken op twee meter. Die zijn illegaal voor zo ver ze louter bedoeld zijn om campers tegen te houden, maar daar zijn ze niet minder hard om. En bewijs het maar eens...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Marco Polo »

Ierland zijn ze bedoeld om de Travellers weg te houden.
Ze kunnen ook juridisch verjaagd worden maar tegen de tijd dat ze dat rond hebben is het Ierse toeristen seizoen voorbij :-)
Zal dus minimaal lager zijn dan de hoogte van een bestelbus.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Kroppie »

een lage zal beter aan het doel voldoen waarvoor ze geplaast zijn, mooie plekken mooi houden!.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door FrankJC »

Parkeerplaatsen op aantrekkelijke plekken staan in een poep en een scheet vol met campers als er geen hoogtebalk is, een camper van 7,5 mtr neemt 2 gewone parkeervakken in, dat "vreet" ruimte. In 2019 een paar maanden in Ierland rondgereden en ja soms kom je een hoogtebalk tegen, jammer dan zet ik hem een eindje verder, mijn bus is 6,40 mtr lang en 2,65 hoog. Het blokkeren van travellers is waarschijnlijk een prioriteit. De hoogtebalken die ik tegenkwam varieerden van 2 mtr tot 2.20.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Vertrokken2 »

En vaak niet al te zorgvuldig op hoogte gehangen. Een tweede paar ogen buiten de wagen is wel erg handig.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door Ontario »

Dank voor de reacties tot nu, ik ben er wijzer door geworden. Op een Engelstalig forum voor Triumph las ik dat parkeerplaatsen vaak een particuliere kwestie is. Dus meestal geen overheid. Men bepaalt zelf de hoogte. Tegenover P1 in Düsseldorf, aan de Rijn, zag ik eergisteren (CaravanSalon) nog zo’n slagboom met een hoogte van 2,1 m. Het is dus bepaald geen voorbeeld van Europese eenheid. Mijn parkeergarage meet 2,1 m. en ook dat beperkt mijn keuze.
Henk
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door jurgenc »

Ontario schreef:
zo 13 sep 2020, 19:30
... Het is dus bepaald geen voorbeeld van Europese eenheid...

Henk
Is er geen Europese eenheid ==> niet goed
Streeft Europa naar eenheid ==> ook niet goed, waar moeien ze zich mee.

‘t Is ook nooit goed. :bang: :crazy:
H20
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières



Bericht door gjvonk »

Het beleid is Europa wijd en daarbuiten wel hetzelfde: de eigenaar van een terrein dat aan een openbare weg grenst, bepaalt wat er mag en hoe het er uit ziet: tuin, oprit voor een eigen auto, weiland, bosperceel, maïs akker, onverhard of verhard parkeerterrein, wel of geen hoogtebeperking, en hoe hoog dan wel.

Lijkt mij logisch: ik laat mij ook niet door mijn buurman vertellen dat ik perse 2 auto's op mijn eigen oprit moet zetten, omdat hij dat ook doet....

Is de eigenaar de staat, bepaalt de staat, is het staatsbosbeheer of zijn Franse tegenhanger, bepaalt die, is het de gemeente, dan beslist die wat er toegelaten wordt. Geldt ook voor het gedogen van campers...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie