Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Ik heb ook een losse set. De Epever 3210AN voor de solar, idd om dezelfde reden, ik heb een normaal 72-cells paneel, dus de spanning is te hoog voor een regelaar die max 25V mag hebben.
Als DC lader heb ik de Renogy DC-DC lader. (40A)
Die is goedkoper en krachtiger dan de Orion TR Smart (let wel, de non-smart is geen volledige lader, de smart wel).
Ik heb m voor 139 gekocht, inmiddels staat ie voor 189 euro
In Europa zie je t vrij weinig, maar in de US lijkt de combi Battleborn (accu) en Renogy (laders) bijna 'standaard'...
Als DC lader heb ik de Renogy DC-DC lader. (40A)
Die is goedkoper en krachtiger dan de Orion TR Smart (let wel, de non-smart is geen volledige lader, de smart wel).
Ik heb m voor 139 gekocht, inmiddels staat ie voor 189 euro
In Europa zie je t vrij weinig, maar in de US lijkt de combi Battleborn (accu) en Renogy (laders) bijna 'standaard'...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Maar sluit je beide de dc-to-dc en de mppt rechtstreeks (met zekering natuurlijk) op de LiFePo4 accu aan? En mocht er een 230V lader bij komen die ook?
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:17
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Zoals beloofd, hierbij ook mijn bevindingen met de 90AH LifePo4 cellen (varicore store).
Ontvangen in 4 verschillende pakketjes, die allemaal behoorlijk gehavend aan kwamen, maar het dikke schuim heeft er voor gezorgd dat de cellen (net) heel zijn gebleven. Best een risico dus.. zelfs met de extreem dikke speciale verpakking waarmee geadverteerd wordt.
BMS is een Daly 60 ampere (30 ampere laadstroom) versie. Dat is genoeg voor 20a laadstroom van het 320wp standaard huispaneel via de MPPT 100-20 van Victron die gebruikt gaat worden. Evt laden via de dynamo of walstroom kan altijd nog rechtstreeks op de accupolen.
Bij nader inzien had ik liever een grotere BMS gehad, ivm de laadstroom die dan veilig door de BMS gaat, en dus ook bij overladen uit zal schakelen, maargoed.
Accus voor het samenstellen eerst parallel verbonden om ze absoluut gelijk te krijgen, daarna tot accupakket samengesteld.
Naast de Daly bms kabel, nog een losse standaard balanceerkabel voor apart laden en monitoren met de computerlader aangesloten.
Eerst de accu maar eens helemaal vol geladen met 30 ampere laadstroom, het voltage van de cellen loopt netjes gelijk op, echter aan het einde blijft 1 cel achter, die kan dus nog meer lading aan. Even apart afgetopt en nogmaals met de automatische balanceerfunctie van de lader afgetopt.
Nu de test; 2 auto koplampen aangesloten met power analyzer ertussen, een belasting van ongeveer 10-11 ampere voor een uur of 9 om te kijken hoeveel de accu daadwerkelijk kan leveren. Wat blijkt, bij 89,4 AH kapt de BMS de belasting af. De ene cel die initieel meer lading kon ontvangen dan de rest, blijkt inderdaad nog ruim wat over te hebben, de andere drie cellen liggen qua voltage vlak bij elkaar en zijn leeg, zoals het zou moeten bij alle vier.
Na 60 Ah verbruikt te hebben lopen de cellen nog steeds netjes gelijk, helemaal prima.
(inderdaad wat spanningsverlies door dunne testkabels en veel stekkers;) )
Na afslag van de BMS is de stand van de cellen als volgt.
Conclusie; Verwacht geen exact gematchte cellen, maar wel qua capaciteit prima cellen voor een dergelijke accu.
Nu nog een mooie behuizing verzinnen! tips zijn welkom!
Ontvangen in 4 verschillende pakketjes, die allemaal behoorlijk gehavend aan kwamen, maar het dikke schuim heeft er voor gezorgd dat de cellen (net) heel zijn gebleven. Best een risico dus.. zelfs met de extreem dikke speciale verpakking waarmee geadverteerd wordt.
BMS is een Daly 60 ampere (30 ampere laadstroom) versie. Dat is genoeg voor 20a laadstroom van het 320wp standaard huispaneel via de MPPT 100-20 van Victron die gebruikt gaat worden. Evt laden via de dynamo of walstroom kan altijd nog rechtstreeks op de accupolen.
Bij nader inzien had ik liever een grotere BMS gehad, ivm de laadstroom die dan veilig door de BMS gaat, en dus ook bij overladen uit zal schakelen, maargoed.
Accus voor het samenstellen eerst parallel verbonden om ze absoluut gelijk te krijgen, daarna tot accupakket samengesteld.
Naast de Daly bms kabel, nog een losse standaard balanceerkabel voor apart laden en monitoren met de computerlader aangesloten.
Eerst de accu maar eens helemaal vol geladen met 30 ampere laadstroom, het voltage van de cellen loopt netjes gelijk op, echter aan het einde blijft 1 cel achter, die kan dus nog meer lading aan. Even apart afgetopt en nogmaals met de automatische balanceerfunctie van de lader afgetopt.
Nu de test; 2 auto koplampen aangesloten met power analyzer ertussen, een belasting van ongeveer 10-11 ampere voor een uur of 9 om te kijken hoeveel de accu daadwerkelijk kan leveren. Wat blijkt, bij 89,4 AH kapt de BMS de belasting af. De ene cel die initieel meer lading kon ontvangen dan de rest, blijkt inderdaad nog ruim wat over te hebben, de andere drie cellen liggen qua voltage vlak bij elkaar en zijn leeg, zoals het zou moeten bij alle vier.
Na 60 Ah verbruikt te hebben lopen de cellen nog steeds netjes gelijk, helemaal prima.
(inderdaad wat spanningsverlies door dunne testkabels en veel stekkers;) )
Na afslag van de BMS is de stand van de cellen als volgt.
Conclusie; Verwacht geen exact gematchte cellen, maar wel qua capaciteit prima cellen voor een dergelijke accu.
Nu nog een mooie behuizing verzinnen! tips zijn welkom!
- h.a.molenaar
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 21 sep 2005, 23:09
- Locatie: oudkarspel
- Contacteer:
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
wat is de normale voltage van een lifepo4 accu onbelast.
heb een 100a set en de voltage zit rond de 13.4 a 13.6 volt
heb een 100a set en de voltage zit rond de 13.4 a 13.6 volt
honda' s uit de tijd van dreams of power inplaats van power of dreams
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper
zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
Een renault master polyvolume omgebouwd naar camper,
maar klaar ben je nooit met een zelfbouwcamper
zie http://www.mijnalbum.nl/Album=XSSQOIQD
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:17
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Na een aantal keer laden en ontladen, lijkt de accu zich goed te houden. tijdens bulk laden en zwaar ontladen blijven de cellen netjes gelijk qua voltage. Wel valt op dat bij laden tot 3.6v per cel, de cellen tijdens absorptie laden, dus het laatste beetje, uit de pas gaan lopen. vrij normaal en dat is ook waarom de bms ze erg langzaam, gelijk zal gaan proberen te trekken op dat moment, door de vollere cellen wat te ontladen.
Om dat wat sneller te laten gaan heb ik een 5a actieve balancer besteld. Maarten jij had ook al zo een klein actief balancertje in gebruik van +-1amp, hoe houd die het balanceren bij?
Gr. Tim
Om dat wat sneller te laten gaan heb ik een 5a actieve balancer besteld. Maarten jij had ook al zo een klein actief balancertje in gebruik van +-1amp, hoe houd die het balanceren bij?
Gr. Tim
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Laat je zo'n actieve balancer permanent aangesloten, parallel met het bms?
Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:17
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Dat is inderdaad wel het idee. wanneer de cellen wat uit de pas gaan lopen, bij het einde van het laden en ontladen, zal dat printje dat opmerken en beginnen te balanceren. Als de cellen ongeveer gelijk lopen doet hij niets.
voor ons is het het belangrijkste dat hij bij het laden wanneer de accu vol is, de cellen netjes gelijk trekt, zodat het niet kan voorkomen dat er, wanneer er 1 cel nog niet vol is, de andere cellen overladen worden, waardoor die nog 'slechter' worden. dat komt dus voor wanneer je gaat rijden met een volle accu en je accu door de dynamo(en booster/begrenzer) wordt geladen. zo voorkom je ook dat een te hoge spanning in 1 van de cellen de bms laat ingrijpen en de hele accu loskoppelt, om hem te beschermen, en je helemaal zonder stroom van de hh accu zit.
stukje extra veiligheid dat er voor zorgt dat je altijd de cellen top balanceert (vol) bij absorption laden, zonder alleen afhankelijk te zijn van de passieve (ontladen via kleine weerstandjes) bms.
voor ons is het het belangrijkste dat hij bij het laden wanneer de accu vol is, de cellen netjes gelijk trekt, zodat het niet kan voorkomen dat er, wanneer er 1 cel nog niet vol is, de andere cellen overladen worden, waardoor die nog 'slechter' worden. dat komt dus voor wanneer je gaat rijden met een volle accu en je accu door de dynamo(en booster/begrenzer) wordt geladen. zo voorkom je ook dat een te hoge spanning in 1 van de cellen de bms laat ingrijpen en de hele accu loskoppelt, om hem te beschermen, en je helemaal zonder stroom van de hh accu zit.
stukje extra veiligheid dat er voor zorgt dat je altijd de cellen top balanceert (vol) bij absorption laden, zonder alleen afhankelijk te zijn van de passieve (ontladen via kleine weerstandjes) bms.
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Dank weer voor de info.
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Ik gebruik beide, actief via het printje en passief via de bms staat ook gewoon aan.
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Sorry. Ik had je vraag even gemist. Hier gaat het nu heel goed. Ik heb hem nu op 5 minuten "absorptie/balanceer spanning" staan. Dat is genoeg om het gelijk te trekken voordat het naar de lagere float gaat.Bussievooropreis schreef: ↑za 12 sep 2020, 19:05Maarten jij had ook al zo een klein actief balancertje in gebruik van +-1amp, hoe houd die het balanceren bij?
Gr. Tim
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
Camper staat weer in de stalling. De LFP accu heb ik maar op zolder gezet zodat ik die over een paar maanden even kan opladen om te zien hoeveel de zelfontlading is (BMS met bluetooth).
In de 4 korte weekjes vakantie, volgens de BMS 6 cycles gehad op de accu. Nog ~4994 cycles/ 3330 korte weekjes te gaan dus
In de 4 korte weekjes vakantie, volgens de BMS 6 cycles gehad op de accu. Nog ~4994 cycles/ 3330 korte weekjes te gaan dus
Laatst gewijzigd door MaartenH op wo 23 sep 2020, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 666
- Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
- Locatie: Gouda
Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje
En dan gewoon weer een nieuwe BMS kopen en nogmaals dezelfde hoeveelheid uit dezelfde accu pompen