Rijontzegging na intense operatie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Rijontzegging na intense operatie



Bericht door Arie55 »

Hoorde van een kennis dat het mogen rijden na een intense lichamelijke operatie, een lastige kwestie kon zijn. Zijn verhaal was het dat de behandelend arts iets bij de RDW? of andere instantie aan moest geven dat die kennis van mij weer mocht rijden.

Nu heb ik zelf hetzelfde aan de hand, waar in diverse bijgeleidend schrijven te lezen valt, dat het auto rijden of fietsen minstens 6 weken niet mocht. Ik denk meer vanuit medisch oogpunt. Maar toch... heb ik eens de site van de RDW bekeken en daar wordt er toch wel iets over geschreven. Want stel dat ik zo eigenwijs zou zijn om toch te gaan rijden en wordt aangehouden, kan de agent of BOA dan zien dat ik geen rijbevoegdheid zou hebben?

Nou kan ik er niet echt mee zitten dat ik een tijd geen auto mag rijden. Heb geeneens de energie om 2 trappen te lopen! Camper geschorst net 2 dagen voor de operatie en als ik ermee wil rijden zal die echt onschorst moeten zijn. In zekere zin zou dat als bewijsmateriaal kunnen dienen. Maar goed, zo ver is het nog niet. Maar zou wel fijn zijn dat ik eind oktober of nog iets wat later gewoon in de camper kan stappen en op pad kan gaan.

Heb wel weer praatjes! Dus dat wil zeggen dat het goed met me gaat!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door zwaailicht »

Oei nou weer schrijven van me .....
Ik had 1 jaar terug (na wedstrijd in Roemenië met de 4x4) kreeg ik herseninfarct.

Niet spreken, schrijven etc. Daarna bleek dat ik dan ook nog 50% functies van niet meer werken.

CBR was schandelijk hoe ze mij hebben (naast anderen) geschreven en gesprekken.
CBR dat ze me wilden controleren of ik geschift hadden. Mijn neuroloog heeft alles voor me geregeld maar anders .....

Ik ben blij nu weer. Alle rijbewijzen staan weer in de portefeuille en ik rij weer.

Ik hoop dat anderen dat nog kunnen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door hathi »

Mooi Arie,dat het weer beter gaat,dat is uiteindelijk het voornaamste,een kennis heeft hetzelfde a/d hand gehad,zijn rijbevoeddheid werd hem automatisch ontnomen,en na zijn revalidatie heeft hij ook een proef van bekwaamheid af moeten leggen,om zijn bevoegdheid ( rijbewijs) terug te krijgen,dit ging allemaal automatisch,zonder dat hij daar invloed op had!
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Marco Polo »

Toch is het raar dat de rijbevoegdheid ingetrokken zou zijn doordat een behandelend arts een melding maakt bij het CBR.
Die gasten mogen geen informatie doorspelen aan derden zonder toestemming van de patiënt.
Volgens wetgeving acteert het CBR dus slechts op 2 punten:
Als er door de politie - op basis van je gedrag op de weg - om een vorderingsprocedure wordt gevraagd.
Of in het geval het CBR een verzoek tot herkeuring krijgt.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2019-11-23
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Dafluc »

Allemaal prima. Maar het kan toch ook niet zo zijn, dat er eerst een ongeluk moet gebeuren voordat iemands rijbevoegdheid mag worden gecontroleerd? Ik gun het uiteraard niemand, maar het moet toch mogelijk zijn om tegen iemand te zeggen dat hij even niet moet rijden? Of zelfs dat het helemaal niet meer kan als daar een reden voor is? Arie, een spoedig herstel gewenst.
Afbeelding
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door jielus »

Verandering in gezondheid

U blijft altijd zelf verantwoordelijk om te voldoen aan de eisen voor deelname aan het verkeer. Verandert uw gezondheid? Dan is het verstandig met uw arts te bespreken wat dit betekent voor uw verkeersdeelname. Zorgverleners zijn verplicht om u te informeren over de gevolgen van een aandoening of medicijnen voor uw verkeersdeelname. U kunt vervolgens besluiten om bijvoorbeeld tijdelijk niet meer te rijden. Ook kunt u een wijziging in uw gezondheidssituatie doorgeven aan het CBR. Dan weet u zeker of u wel of niet veilig de weg op kan.

(Bron: Rijksoverheid)
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door hathi »

Marco, geen Privé informatie Doorgeven,klopt voor de bühne,maar intussen, zoals met zo vele zaken,word er alles uitgewisseld ,onder het mom van,........heel die wet is zwaar overtrokken,en er is ook weinig veranderd ten opzichte van weleer,alles voor de veiligheid,wat in dit specifiek geval ook nog op gaat, :-B
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Cee Pee »

En wat zou er de privacy schenden als de arts doorgeeft dat meneer of mevrouw Jansen i.v.m. een medische behandeling een X aantal weken niet geschikt is om een motorvoertuig te besturen.
Er hoeft hier totaal geen toevoeging bij om wat voor behandeling het gaat dus liggen er geen medische gegevens op straat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Marco Polo »

Zoals jielus al meldt is dit je eigen verantwoordelijkheid.
Niet die van je behandelend arts.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 06 sep 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Sandor Gora »

Schoonzus in België had beroerte hersenstam, mocht half jaar niet rijden. Geen idee of de arts iets doorgegeven heeft. In elk geval heeft ze dat half jaar niet gereden, ze nam haar eigen verantwoordelijkheid. Dat in combinatie met de wetenschap dat de autoverzekeraar zeer beslist moeilijk zou doen als er onverhoopt iets zou gebeuren.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door jurgenc »

Moord en brand omdat een behandelende geneesheer doorgeeft dat je tijdelijk rijongeschikt bent. Hoe durven ze?
Maar dat enkele jaren geleden een piloot met psychologische problemen omwille van het medisch geheim niet zijn vliegbevoegdheid ( al dan niet tijdelijk) werd ingetrokken, heeft wel veel mensenlevens gekost (german wings).

Privacy is een afweging. Er zal zeker wel iets in de wet staan. En zeker al dat je geen voertuig mag besturen als je er niet toe in staat bent.

Stel dat je een ongeval krijgt en de tegenpartij krijgt te horen dat je medisch niet mocht rijden? Ik vrees dat er weinigen het mantel der liefde willen toedekken. Hoe zou je zelf reageren als je partner, kind ... wordt aangereden door iemand die niet in staat is om te rijden? Wat ga je zeggen? Zand erover?
H20
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Marco Polo »

Schenden van het medisch geheim kan een arts zijn registratie en duurbetaalde carrière kosten.
En dat terwijl de verantwoordelijkheid bij de patiënt ligt.
Welke keuze denk je dat een arts zal maken ?
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Dutch Traveler »

Als jouw behandelend arts aangeeft dat autorijden op dit moment niet verstandig is,
geeft hij of zij daarmee aan dat het word genoteerd in jouw medisch dossier.
Raak je dan op een of andere manier betrokken bij een aanrijding, en de autoriteiten het nodig vinden om jouw medisch dossier te lichten,
wat steeds vaker gebeurd, dan ben je de sjaak.

Ik praat uit eigen ondervinding.
Mij werd verteld dat autorijden niet verstandig was. Moest na een half jaar weer in het ziekenhuis een test doen en wachten op de uitslag.
Toen mij dat drie keer was overkomen, hebben ze mij alle rijbewijzen, behalve B afgenomen.
Moet nu elk jaar die test afleggen.
Heb ik iets bijzonders ? Een zware Osas/Apneu.
Volgens de artsen hebben ongeveer een miljoen Nederlanders dezelfde problemen in meer of mindere mate.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: rij ontzegging na intense operatie



Bericht door Zijspan »

Mijn echtgenote had een stevige operatie gehad, niet eens te maken met rijbevoegdheid of zo, maar toen stond er in de info van het zhks dat ze 6 weken lang niet aan het verkeer mocht deelnemen als bestuurster van een voertuig, dit had alles te maken met de opname en de ingreep.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat je ook niet meer mag rijden als je een beroerte of zo heb gehad, tot de cbr arts daar weer zijn goedkeuring aan geeft.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie