Busje verbouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vandaag bezig geweest met armaflex en heel veel gemeten en gedacht. Afgelopen dagen heel veel ombouwverslagen gelezen en heel veel mooie dingen gezien, wat zijn er toch veel handige mensen die er echt voor gaan hun droomproject te verwezenlijken. Mijn ombouw proces gaat ongeveer als volgt verlopen.
Grote oppervlakte beplakken met armaflex, bedframe maken en dakluik instaleren zodat we nog even kunnen "na zomeren" met de bus en de kampeeruitrusting als lading vervoeren.
De wandbeplating er uit en schilderen, elektrakabels trekken, isoleren met schapenwol, plafond maken en plaatsen met ook tussen het plafond en de armaflex schapenwol, ramen in de schuif- en achterdeuren, keukenblok maken en zo verder. Ergens hier tussen in met dus de juiste minimale inrichting omkeuren naar camper en belastingdienst gedoe. Het gedeelte boven de cabine bewaar ik voor het laatst en om die reden nu het staal beplakt met ontdreunings materiaal en armaflex. Het ontdreunings materiaal heb ik voornamelijk geplakt om de staalplaat van de auto te beschermen tegen onze kleding kratjes. Morgen beginnen met het bedframe en begin komende week komt het scheepsluik welke ik in het dak ga plaatsen.

Armaflex 2.jpg
Armaflex 2.jpg (115.42 KiB) 2015 keer bekeken
Armaflex 1.jpg
Armaflex 1.jpg (150.06 KiB) 2015 keer bekeken
Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door marjasjaak »

Vind de Iveco wel een stoere cabine hebben. Wij hebben een Ducato uit 2016 ook met een 3.0 TD.
Helaas geen automaat maar in de bergen is het zo relaxed rijden met genoeg motorvermogen. Veel bouw plezier gewenst.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

@ Marjasjaak, bedankt. Ik heb met veel plezier ook jullie ombouwverslag gelezen.
@ richardvermaas, ook veel bouwplezier toegewenst.

Beste Allemaal,

Het eerste echte werk, het bedframe. Het weegt nog geen 30 kg en zit vast op de ladingbevestigingspunten. Het frame komt nog op meer punten vast omdat ook de keuken, accu's en water er aan vast komen. Voor nu even de lattenbodems gepast zodat we even een weekendje weg kunnen.

Bed 1.jpg
Bed 1.jpg (149.74 KiB) 1854 keer bekeken
Bed 2.jpg
Bed 2.jpg (132.46 KiB) 1854 keer bekeken
Bed 3.jpg
Bed 3.jpg (158.89 KiB) 1854 keer bekeken
Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Eerste nachtje weg met de nieuwe bus, heerlijk.

20200911_154613_resize_85.jpg
20200911_154613_resize_85.jpg (116.63 KiB) 1788 keer bekeken
20200911_193510_resize_81.jpg
20200911_193510_resize_81.jpg (116.71 KiB) 1788 keer bekeken
Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Vanmorgen is het dakluik aangekomen er gelijk maar ingezet. Eerst een buiten vulstuk gemaakt om het luik over de dak ribbels vlak te kunnen instaleren. Ik heb het gemaakt van 12 mm Vikopur, fijn product en de kit houd er goed op. Binnen vulstuk is 15 watervast verlijmt plaat. Ik heb butylkit gebruikt.
Aan de binnenkant komt nog een afwerking naar het plafond met een schuim product er tussen om de koudebrug te onderbreken.

gat voor luik.jpg
gat voor luik.jpg (137.81 KiB) 1710 keer bekeken
buiten frame frezen.jpg
buiten frame frezen.jpg (195.94 KiB) 1710 keer bekeken
binnen en buiten frame.jpg
binnen en buiten frame.jpg (182.75 KiB) 1710 keer bekeken
Ik zal nog 3 foto's plaatsen in een volgend stukje.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

luil geplaatst binnen.jpg
luil geplaatst binnen.jpg (141.24 KiB) 1709 keer bekeken
luik open 1.jpg
luik open 1.jpg (145.32 KiB) 1709 keer bekeken
luik open 2.jpg
luik open 2.jpg (189.9 KiB) 1709 keer bekeken
De reden dat ik heb gekozen voor een scheepsluik is dat ik deze lekker stevig en robuust vind.

Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door de Viking »

He Walter,

Stoere bus heb je gekocht
Na veel plezier gehad te hebben van de T5 toch besloten dat we iets groters wilden
Maar als ik de afmetingen zo zie, is hij niet veel groter dan de T5, behalve de hoogte.
Ik heb in de T5 een lengte bed van 165 breed en jij schrijft over 140.

Succes met bouwen, we gaan je volgen net zoals bij 'weetjewel'
Gr.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Hoi Sieds,

Nee, niet veel groter, dat willen we niet, maar 30 cm langer en iets breder en stahoogte natuurlijk, daardoor een vast bed en iets meer leefruimte. Leuk bouwproject voor de komende winter. Lijkt mooi weer te blijven dus morgenmiddag nog maar even weg voor een lang weekeind.

Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Na het dakluik nu ook het eerste raam. En wat een uitzicht :-B

20200918_134454_resize_54.jpg
20200918_134454_resize_54.jpg (305.43 KiB) 1643 keer bekeken
Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Heerlijk weekend gehad op de camping in Lauwersoog, zaterdag met de boot naar Schiermonnikoog en heerlijk gefietst en geluncht. Mooi eiland, echt de moeite waard.

Lauwersoog 2.jpg
Lauwersoog 2.jpg (262.53 KiB) 1561 keer bekeken
Voor de laderij van de huishoud accu's moet ik weten of de bus een "intelligente" dynamo heeft, omdat er op de min aansluiting van de accu diverse meet shunts of iets dergelijks zitten dacht ik dus van wel. De vraag gesteld aan Iveco Cornelis in Drachten en een zeer compleet antwoord terug. Uw bus heeft geen intelligente dynamo die shunts zijn voor andere meetsystemen in de auto. Ook nog een schema er bij waar ik in de zekering kast onder de kap het beste kan aansluiten op de voorbereide extra zekeringen, heel blij mee.
Van de week weer verder.

Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Weer lekker bezig geweest. Het grootste deel van het bed frame afgemaakt en het nieuwe frame voor het bankje gemaakt. Beide delen geschilderd. De koellade en spoel/kook combinatie zijn aangekomen en ook een kleine magnetron, ik kan dus het plan voor de keuken, het ladeblok en de schuiftafel gaan uitwerken en maken.

Bankje 3.jpg
Bankje 3.jpg (165.95 KiB) 1434 keer bekeken
Geverft.jpg
Geverft.jpg (202.78 KiB) 1434 keer bekeken
koellade etc.jpg
koellade etc.jpg (147.59 KiB) 1434 keer bekeken
Van de week weer verder.

Groeten,
Walter
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

En weer een week verder. De in mijn hobbyruimte gestalde auto van zoonlief staat in een andere stalling dus de bus onderdak in eigen hok. Het staalwerk afgerond en gepast. Het totaal weegt net geen 45 kg, daar voor heb je een bed onderstel, keuken, plek voor de accu's en watertankjes, diverse lades, een bank met daar onder plek voor de porta poti met vloeistoffen en andere schoonmaak middelen en een grote lade. O ja ook nog de uitschuiftafel en dit alles echt vast aan de bus. Het alles zit vast op 4 van de standaard ladingbevestigingspunten van de bus en op nog 2 te boren plekken op de vloer. De frame's woorden, waar nodig, voorzien van populieren multiplex. Had ik dit niet van hout kunnen maken? Ja zeker, maar dan was de effectief bruikbare ruimte kleiner geworden door de grotere afmetingen van hout bij gelijke stijfheid als de koker profielen en het nooit zo vast aan de bus vast gekomen als nu.

frame.jpg
frame.jpg (142.04 KiB) 1317 keer bekeken
frame 2.jpg
frame 2.jpg (151.44 KiB) 1317 keer bekeken
Boven de magnetron komt dus het uitschuifbare keukenblok.

frame 3.jpg
frame 3.jpg (150.14 KiB) 1317 keer bekeken
En van de week weer verder.
Groeten,
Walter
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door pele »

knap!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Busje verbouwen tot camper



Bericht door walda »

Beste Allemaal,

Een week niets kunnen doen door mijn werk op zee, maar nu weer volop bezig. De ladegeleiders voor keuken, tafel en opberglades zijn binnengekomen dus monteren. De tafel wordt 110 cm en kan naar behoeven worden uitgeschoven. De opberglades worden 60 cm diep. Verder schuren, plamuren en schilderen. Voordeel van bouwen van het interieur buiten de auto is dat je meerdere dingen tegelijk kan doen zonder dat je steeds hoeft te wachten op het drogen van iets.

ladegeleiders.jpg
ladegeleiders.jpg (179.25 KiB) 1121 keer bekeken
Plamuren.jpg
Plamuren.jpg (126.32 KiB) 1121 keer bekeken
schilderen.jpg
schilderen.jpg (164.27 KiB) 1121 keer bekeken
Straks weer door.

Walter
Plaats reactie