Fiat Ducato 3.0 L2H2 (2009) Project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Kampeermark »

Welkom terug!! Ik heb veel aan jouw info gehad tot nu toe, dus ben benieuwd!

Ik ben ook geen meubel bouwer, maar uiteindelijk kom je er wel is mijn ervaring. Schilderen moet je inderdaad geduld voor hebben, voordeel vind ik: je timmert meubels in elkaar, gaat lekker schilderen en je kan helemaal je kleurtje uit zoeken.

Ik gebruik overigens populieren multiplex, lekker licht en in verband stevig genoeg!

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Mijn bouwmarkt heeft geen populieren plaatmateriaal. Wel een liche Okumé multiplex. Erg mooi materiaal.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door moosev »

Ik gebruik ook populieren multiplex van de karwei. Lekker licht maar ook erg zacht. Dus schroeven met grove spoed gebruiken. Voor de "zichtdelen' heb ik hpl gebruikt. Kan tegen een stootje en is makkelijk schoon te maken. Maar inderdaad wel prijzig.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Just a picture of the temp setup.
Afbeelding
Gisteren heerlijk aan het klussen geweest. Onder andere nog wat 5mm Xtrem geplakt op carrosserie delen en voorzien van stretch-vilt.
De foto's hier van volgens zsm.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Welkom terug! Succes met de meubels!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Bestaande betimmering beter passend en netjes gemaakt, afgerond en geschuurd.
Afbeelding

1 laagje primer en 2 lagen lak erop. (Special thanks to Leonie (JTG) for the color scheme)
Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door RodeHerman »

Welkom terug op de bouwplaats! Leuk dat je weer begonnen bent/ verder gaat met je project.
Je zou ook kunnen overwegen om alleen je plaatmateriaal wat in het zicht komt te beplakken met hpl.
Hpl is in alle kleuren van de regenboog (en veel meer) te koop :-B. En als je alleen de zichtkant beplakt vallen de kosten ook wel mee.
Hedi
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 25 dec 2013, 11:54
Locatie: enschede

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door Hedi »

Erg fijn dat je weer aan het bouwen bent, kan ik weer een beetje mee kijken en de kunst af kijken. Ik bende laatste weken ook weer veel aan het denken geweest en met het interieur bezig geweest.
Plafondplaat gekocht, bekleed en gemonteerd. Ziet er super uit en hierdoor energie om weer verder te gaan. En ik sta ook voor de uitdaging om nu kasten te maken. Btw ik gebruik ook populieren vd Karwei. Wordt echter geschilderd met krasvaste keukenkastjes verf.

Succes allemaal met bouwen. Gr. Hedi
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Nog een stapje gemaakt in de wandafwerking.
Afbeelding

De onderste plaat (wit) en de bovenste platen (Warmblack) zitten vast met M5 bouten in trekfels moeren.
Hier wil ik nog dopjes bij kopen. Bij de bouwmarkt was er keuze tussen dopjes voor T25(Torx) of PZ2 (Pozi-drive kruiskop).
Een verzonken M5 is echter voorzien van PH2(Kruiskop) daarin blijft het dopje dus niet zitten, sterker nog, dat past helemaal niet.
Dus de Torx variant maar meegenomen naar huis (wel afgerekend :) ) helaas hadden ze geen M5 verzonken Torx. Deze dus op internet besteld.
Helaas enkel verkrijgbaar in RVS en natuurlijk voor de hoofdprijs. Toen de envelop op de mat viel meteen uitgepakt en het dopje gepast.
Het past, maar blijft niet zitten omdat het dopje niet diep genoeg de boutkop in kan. de Torx uitsparing is slechts 1,6mm diep :bang:

Zucht. kan er ook een keer iets meezitten of wil ik alles veel te mooi maken.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Audio Update.

Tijd voor een andere radio,
We hebben gekozen voor een dubbel DIN van Kenwood.
deze heeft 2x USB en veel line IN/OUT aansluitingen, dit voor versterkers en bronnen die vanuit achterin komen richting de hoofdunit.

Afbeelding
Oude radio en de blue & me module.

Afbeelding
DAB+ antenne.

Afbeelding
Kabels van achteren + dashboard modificatie.
De radio wordt nu gevoed vanaf de huishoud accu. De stuurleiding die normaal gebruikt om de radio vanaf het contact aan te zetten is voorzien van een 3 diodes. Op 2 plaatsen in de bus kan ik nu de radio aanzetten en via het contactslot zoals gewoonlijk. (dus de radio kan zonder dat de sleutel in het contactslot zit)

Afbeelding
Op een normale volume stand even het opgenomen vermogen gemeten en dit betreft dus 1,42A.

https://www.suzuki-4wd.nl/wordpress/wp- ... rade_5.jpg
Radio + inbouwframe past perfect in het dashboard. de 2 USB kabels komen uit in het dashboardkastje t.b.v. USB Sticks, telefoons of een HDD.
De radio klinkt een stuk beter dan de originele. de luidsprekers in de deuren zijn al vervangen.
achterin komt ook nog een setje en een subwoofer.
Helaas heeft het verwijderen van de originele radio en de Blue & me module een CAN bus storing veroorzaakt. De KM stand knippert nu continu.
Hopelijk vind ik hier nog een oplossing voor.

Note:
ik merk dat mijn webhosting alles naar https heeft omgezet, daardoor werken er heel veel foto's niet meer.
dit zal ik zsm aanpassen in dit topic.
Laatst gewijzigd door zuk4wd op ma 31 aug 2020, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Van Master L3H2 naar Ducato L2H2: verslag zelfbouwproject



Bericht door zuk4wd »

Afbeelding
Wand contour overbrengen op afvalhout, met karton gaat dit niet lekker. (Scribe methode)

Afbeelding
Wandje past prima, echter kom je er dan achter dat de vloer niet helemaal vlak is.
Dus dan maar een iets wat rechts is krom zagen zodat het vervolgens weer haaks is..... :wink:

Afbeelding
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

EGR Storing verholpen.
Afbeelding
De ECU gaf een foutmelding aan, Na het uitlezen blijkt het een probleem met de EGR klep te zijn.
De EGR klep samen met de luchtkoeler uitgebouwd. (makkelijker te doen als alleen de EGR klep)
Na het uitbouwen de EGR Klep gereinigd. Deze was vuil, maar niet helemaal dicht zoals ik wel eens eerder gezien heb.
Gereinigd met speciale EGR cleanfoam uit spuitbus. De klep is weer schoon en gangbaar.
terug ingebouwd. Storing gereset en kwam meteen terug. De oorzaak gevonden in een doorgeknaagde kabel die naar de elektromagnetische klep ging die het vacuüm regelde richting de EGR Klep. Kabel hersteld en de storing is weg. Het uitbouwen was dus eigenlijk niet nodig, maar het kan geen kwaad dat de klep nu mooi schoon is.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door zuk4wd »

De bus is achter een beetje doorgezakt.
hij ligt continu op de bumpstops.
nu zijn hier diverse oplossingen voor in de vorm van hulpveren, dragende bumpstops of andere bladveren.
Ik heb echter gekozen voor luchtvering en wel de 8" variant van de firma Oluve.https://www.oluve.nl/hulpluchtveringset ... steem.html
De set die ik besteld heb is zonder de compressor en de 1 circuit variant.
Deze set heb ik zelf omgebouwd naar de 2 circuit variant. Een compressor had ik nog liggen nieuw in de doos van de firma ARB.
https://arbeurope.com/air-compressors/o ... mpressors/
Ook voeg ik een zelfgemaakte luchttank toe aan het systeem zodat ik een blaaspistool en bandenvulpistool kan gebruiken.
(bus wordt gebruikt tijdens 4x4 weekendjes en dan is dit handig om te hebben)
Een verdere aanpassing zit in het bedienpaneel van de luchtbalgen, Normaal gezien schakelt de schakelaar op dit paneel de compressor in.
Maar in mijn systeem schakelt deze een elektrisch luchtventiel en wordt de compressor op een ander paneel bediend (met tank manometer)

Afbeelding
Hier zie je de bumpstop op de bladveer liggen. Het rubber deel van de bumpstop kun je er gemakkelijk uithalen, Dan blijft er een schaal over die een bout bevat. Door middel van een hamer/beitel combi tik je die normaal gezien los.

Afbeelding
Ik zeg normaal gezien omdat dat bij mij natuurlijk niet het geval was. de bout zat goed vast en de verbinding tussen schaal en bout was gauw verbroken. Dus toen moest het lasapparaat er aan te pas komen om dit weer met elkaar te verbinden.
Vervolgens de U-Bolts losgehaald (veerstroppen).

Afbeelding
Aan het chassis monteer je een beugel, de andere kant van de airbag monteer je onder de U-Bolts.

Afbeelding
6mm luchtslangen worden gebruikt, Alle koppelingen zijn van "Legris" de magneetklep plaats ik in de instapbak aan de bestuurderskant.
(dit is de plaats waar je een compressor kunt plaatsen die bij zo'n set hoort. echter bij mij past dit niet omdat mijn compressor veel groter is)

Afbeelding
De magneetklep met Y-Stuk en 2x een 1weg ventiel. ook zie je de compressor achterin de bus waar deze op de huishoud accu is aangesloten via de Victron PBS en een zekering van 40A. Linksonder het paneeltje wat je bij Oluve kan bestellen. Rechtsonder een 3D geprint paneel. (+ karton versie waarop de 3D geprinte versie is gebaseerd)

Afbeelding
De paneeltjes op hun plek en de kunstof tank in aanbouw. dit is dikwandige buis van 90mm en kan 16Bar verdragen. De schroefdop zorgt er voor dat het condenswater weg kan. (Tank nog niet geplaatst, deze wil ik afschakelbaar maken zodat de compressor niet telkens de tank vol hoeft te doen als ik enkel de luchtbalgen wil bijvullen)

Afbeelding
Links. Voor montage.
Midden. Na montage met lege luchtbalg.
Rechts. Met 3Bar lucht erin. (veel te veel, i know)
Gemiddeld rij ik nu met 1,9Bar erin. Het rijd nu stuk comfortabeler. Misschien binnenkort ook nog een paar "Koni FSD" schokbrekers, weet niet of dit de meerprijs waard is t.o.v. gewone schokbrekers.
Laatst gewijzigd door zuk4wd op vr 04 sep 2020, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Fiat Ducato L2H2 2009 3.0 Project



Bericht door JTG »

:-B Ik zie dat het aardig lukt met rechte zaken krom verzagen en vice versa ;-)
Ik neem even aan, afgaande op de foto's, dat de achterkant nu niet meer permanent op de bump stops rust nu je de luchtvering ertussen gezet hebt.
Waarom heb je uiteindelijk voor deze oplossing gekozen en niet voor dubbele bladveren bijvoorbeeld?
Plaats reactie