Gebruik spanband luifel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Gebruik spanband luifel



Bericht door gjvonk »

Beste collega's,

Ik gebruik nog steeds een lange universele spanband die oefeningen over de knikarmen en de rafter moet trekken en dan met twee haringen vast moet zetten.

Ik heb echter een moderne Thule luifel met een gootje voor een pees aan de voorkant en daar zijn losse kortere spanbanden voor te koop, die je aan de luifelkant in de goot schuift. Verder heeft Thule een systeem met haakjes waarmee de spanband aan de bovenkant van de poten geklikt wordt. Lijkt mij makkelijker en stabieler, ook omdat je per band een aparte spanveer hebt, maar wat zijn jullie ervaringen en adviezen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 26 aug 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door gsm »

Ik heb die 2 die je er in schuift en met korte spanbanden vast zet met de veer tussen de spanband en haring
Werk goed en heb het gevoel dat het beter is voor de luifel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 75
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 8:30
Locatie: Dirksland

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door Brava »

De Thule met de haakjes in de poten werken praktisch en snel. Maar bij windkracht >3 gaat de luifel in. Het is en blijft een zonnescherm geen regen of windscherm.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door ducati 900 »

Ik heb de Thule uit 2 delen, heb er haakjes aan gemaakt en gaatjes in de voorkanr van de luifel geboord
omdat dit type voor onze luifel niet geschikt was, nu wel.
En voldoet heel goed, zelfs bij windkracht 8.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door zwerf-busje »

Wij hebben de Thule set met de haakjes in de poten, en dat werkt erg goed en snel.
Wel gebruik ik die alleen als ook de extra stangen links en recht erin zitten (deze heb je nodig voor de zijwanden).
Met die stangen is het een zeer stevig vierkant verband wat eigenlijk geen kant op kan.
En op die manier durf ik dan ook de banden wel strak af te spannen.

Zonder die stangen blijft het een beetje wapperend geheel.

Ik merk wel dat hoe groter de luifel hoe onstabieler het lijkt te zijn.
Voorheen hadden we er eentje van 2.80 meter, en die stond steviger zonder toeters en bellen dan degene die we nu hebben (4.30 meter).
Groet Ruud
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door de Viking »

lange universele spanband die je over de knikarmen en de rafter moet trekken
eerlijk gezegd heb ik dit nooit begrepen want het hoort niet echt bij een luifel.
Het systeem met haakjes is veel beter en op maat gemaakt.
Uiteindelijk gaat het er om dat de luifel niet omhoog komt dus niet te ver naar voren vast zetten en niet zoals je vaak ziet 2 /3 meter naar voren.
Het is geen tent die je strak moet trekken, dat doen de knikarmen en de rafter al :)

Eerlijk gezegd gebruik ik niet vaak spanbanden, zet de poten vast met een paar spijkers en uit voorzorg met hardere wind rol ik hem op tot een meter
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door ducati 900 »

Ik zet ze wel "zover als mogelijk" uitelkaar en niet bijna recht naar beneden omdat dan de haringen in dat geval gemakkelijker
uit de grond worden getrokken.
En in cominatie met de voorstokken aan de camper wordt het een geel stevig geheel.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door PaulBng »

Ik heb ook de Thule set met haakjes in de poten. Aan de haring met een veer ertussen.
Vaak zet ik de voet van de poot ook vast met een kleine haring, zodat, wanneer de luifel iets omhoog getrokken zou worden, de poot niet zijn eigen ding gaat doen.

De knikarmen zijn nauwelijks in staat om bij wat stevigere wind het luifel doek enigzins strak te houden, dus dan gaan de rafters erin. Daar zit een veer in.

Bij heel slecht weer zet ik de poten van de luifel in voetjes in de zijkant van de camper, en de luifel uit met de kortste delen van de rafter (ik denk 60 cm) zodat het niet de schuifdeur binnenregent.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door gjvonk »

Gebruik je in het laatste geval ook de spanband nog?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Gebruik spanband luifel



Bericht door PaulBng »

Neen. De bus kan best wel wiebelen wanneer je er doorheen loopt...
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door Camperic »

PaulBng schreef:
wo 26 aug 2020, 17:18
Ik heb ook de Thule set met haakjes in de poten. Aan de haring met een veer ertussen.
Vaak zet ik de voet van de poot ook vast met een kleine haring, zodat, wanneer de luifel iets omhoog getrokken zou worden, de poot niet zijn eigen ding gaat doen.

Bij heel slecht weer zet ik de poten van de luifel in voetjes in de zijkant van de camper
Exact zo doe ik het ook :thumbup: , na modificatie aangevuld met stang tussen de knieën van de knikarmen.
De poten van de luifel overigens niet alleen bij slechter weer in de houders op de zijwand, maar vaker zodat de lijn van de hond niet om de poten kan :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door rijschoollucassen »

Het setje spanbanden die ik ooit gekocht heb, hadden erg licht hang en sluitwerk. De ringen waren gewoon gebogen stukken ijzerdraad die bij de minste of geringste belasting open bogen. Het weefsel van de banden was ook erg grof. Twee keer gebruikt en in de bak met miskopen gegooid. Banden kunnen bij wind ook hinderlijk gaan trillen. Ik gebruik nu gewone nylon scheerlijnen en die zijn sterk zat. Flinke haringen gebruiken natuurlijk. Aan de zijkanten heb ik rafters van aluminium uitschuifbare tentstokken. Werkt prima. Bij meer dan windkracht 3, binnen halen. Ik heb er een hekel aan om 's nachts te liggen luisteren of buiten alles wel goed gaat.

Groet uit Drenthe,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door Sjaak en Marja »

Brava schreef:
wo 26 aug 2020, 16:12
De Thule met de haakjes in de poten werken praktisch en snel. Maar bij windkracht >3 gaat de luifel in. Het is en blijft een zonnescherm geen regen of windscherm.
:-B

Wij ook, bij wind gaat ie in, en ook 's nachts laten we de luifel niet staan, door schade en schande word men wijs :bang:
En iets van een ezel ofzo?? :bang:
Voor ons niet meer dus.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Gebruik spanband luifel



Bericht door Janpinz »

Banden gaan niet trillen als je er een paar slagen in legt.. :cheers:
Plaats reactie