Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Hallo, van mijn buscamper (ducato 250, 2008) krijg ik mijn reserve wiel er niet onderuit. Achter onder met een draai systeem, wat weer een kabel moet bedienen, moet ie kunnen zakken . Niets nada.
Zou het zaakie vast geroest zijn ? Of vergeet ik wat. Mijn instructie boek zegt alleen over draaien ?
Heeft iemand dit meer meegemaakt ??
Zou het zaakie vast geroest zijn ? Of vergeet ik wat. Mijn instructie boek zegt alleen over draaien ?
Heeft iemand dit meer meegemaakt ??
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Ik heb met vol bewondering staan kijken hoe ze mijn band wisselden want kreeg het ook niet los .
Ze hebben met 2 man de kapotte wiel terug moeten plaatsen dus ik bel gewoon pechhulp bij lekke band.
Ze hebben met 2 man de kapotte wiel terug moeten plaatsen dus ik bel gewoon pechhulp bij lekke band.
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Vast geroest dus even los maken en invetten
Heb ik ook gedaan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb ik ook gedaan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Wil weleens vast zitten en voor de oudere is er ook een modificatie.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
hoe ziet de onderkant van de camper [het ijzerwerk dus] eruit, roestig?, ga er dan maar vanuit dat het wielmechanisme ook aardig roestig is, flink met kruipolie aan de gang, tijdje wachten en dan weer proberen, dat aantal malen herhalen .
weer gangbaar?, dan tegen roest beschermen en de bewegende delen goed invetten, en ook bij geen "lekke"noodzaak ,de boel af en toe eens lossen en weer omhoog , voorkomt vastzitten.
jos
weer gangbaar?, dan tegen roest beschermen en de bewegende delen goed invetten, en ook bij geen "lekke"noodzaak ,de boel af en toe eens lossen en weer omhoog , voorkomt vastzitten.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
mijn onderkant ziet er prima uit (bedoel de camper hoor) nee niet roestig.
Als ik draai (linksom neem ik aan) dan schiet ie door de zeskant of aan andere borg ? Maar verder gebeurd er weinig
Als ik draai (linksom neem ik aan) dan schiet ie door de zeskant of aan andere borg ? Maar verder gebeurd er weinig
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
zou het kunnen zijn dat de band een keer opgepompt is terwijl ie eronder hing, dan zet de band het mechaniek mss erg onder spanning, dan is het te proberen om de band [iets]leeg te laten lopen en dan nogmaals proberen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Dan ben je al goed op weg.
Hij valt dan in een soort haak. Dat voorkomt, dat hij (net als die fiets in een ander topic) op de weg valt, als het niet goed, of vergeten aan te draaien vastzit.
Je moet het hele zakie waarschijnlijk over die haak optillen en naar je toe trekken. Hij glijdt dan over een soort geleiderstangen. En kunt 'm er zo afpakken.
Zo althans werkt 't bij de Vito.
Hij valt dan in een soort haak. Dat voorkomt, dat hij (net als die fiets in een ander topic) op de weg valt, als het niet goed, of vergeten aan te draaien vastzit.
Je moet het hele zakie waarschijnlijk over die haak optillen en naar je toe trekken. Hij glijdt dan over een soort geleiderstangen. En kunt 'm er zo afpakken.
Zo althans werkt 't bij de Vito.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 23 aug 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
lijkt mij ook dat er een ratel mechanisme op zit die terug lopen voorkomt.
Maar dan moet je ook kunnen ontgrendelen, toch ?
Maar dan moet je ook kunnen ontgrendelen, toch ?
-
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Toen je 'm losdraaide, "viel hij plots naar beneden."
Dat was dus in de opvanghaak.
Dat losdraaien, en weer vast, gebeurt met een gewone bout met alleen schroefdraad.
Met vastdraaien, moet je 'm ook ff optillen todat de schroef. 'pakt'
Dat was dus in de opvanghaak.
Dat losdraaien, en weer vast, gebeurt met een gewone bout met alleen schroefdraad.
Met vastdraaien, moet je 'm ook ff optillen todat de schroef. 'pakt'
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 23 aug 2020, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Bij mijn type 230 is er andersom schroefdraad aanwezig bij de vangbeugels van het reservewiel, dus niet linksom MAAR rechtsom los.
Was dus wel een verrassing toen ik het losmaakte, gelukkig voor de deur thuis.Je zal maar onderweg staan. Daarna alles flink ingevet.
cor.
Laatst gewijzigd door cor heku op zo 23 aug 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Is gewoon een lier. Centraal door het gat van de velg.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Viel helemaal niets naar beneden. Alles zit nog strak tegen de bodem.
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Hoe mijn reserve wiel eronder uit?
Zat bij mij ook helemaal vast.
Ik heb de stalen plaat van het het mechanisme onder het reservewiel los kunnen draaien met een baco / verstelbare sleutel. Wel het wiel ondersteund met de krik.
Hierna heel het systeem eronder vandaan gehaald.
In het draai mechanisme en bijbehorende kabel was de binnen kabel verroest.
Onroest met een staalborstel en de zooi gangbaar gemaakt met wd40, schoongemaakt en ingevet met Copa slip.
Ik heb de stalen plaat van het het mechanisme onder het reservewiel los kunnen draaien met een baco / verstelbare sleutel. Wel het wiel ondersteund met de krik.
Hierna heel het systeem eronder vandaan gehaald.
In het draai mechanisme en bijbehorende kabel was de binnen kabel verroest.
Onroest met een staalborstel en de zooi gangbaar gemaakt met wd40, schoongemaakt en ingevet met Copa slip.