Gaskeuring

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Marlyn
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 08 okt 2017, 8:03
Locatie: Heinsberg(Duitsland)

Re: Gaskeuring



Bericht door Marlyn »

Vorig jaar heb ik de twee jaarlijkse verplichte gaskeuring laten doen, bovendien moest de vaste gastank er onderuit vanwege de verstreken 10 jaar.
Ophangpunten werden gecheckt. Gastank werd afgeperst op, als ik me niet vergis, zo'n 20 bar of meer(ja, zoveel). Overdrukventiel en kraan vernieuwd. Een check van afpersen werd door een onafhankelijk iemand van de Tüv gedaan, bekeek tevens de staat van de buitenkant van de tank (stempeltje Tüv erin geslagen met jaar). Hij vertelde me dat gastanks van wel 15 jaar oud gemakkelijk achter de afdekkap(waar zich de overdrukventiel e.d. bevindt) door kunnen roesten. Ligt natuurlijk aan waar en hoe deze gemonteerd is. Hij liet me foto's zien, ja daar schrok ik van zulke gaten. Mijn gastank zit vanaf 1998 eronder, geen roest of wat aanwezig mede door de 10 jaarlijkse keuring waarbij ook eventuele beschadigingen(beginnende roestvorming) geschuurd en opnieuw gelakt worden. Afpersen van leidingen en check van boiler, verwarming en gasfornuis hoorde erbij. Dit alles heeft me zo'n 560 euro gekost, een hele dag kwijt maar heb wel een goed gevoel betreft veiligheid voor iedereen.

Alleen maar slangen vernieuwen lijkt me niet echt de oplossing. Het geheel moet veilig zijn.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gaskeuring



Bericht door EasyBee »

fokus schreef:
wo 23 jan 2019, 18:09
Met zwerver bedoelde ik natuurlijk iemand die met een zwerfauto reist! Zwerfauto is een goed Nederlands woord voor het pseudo-engelse Camper. In the queens English heet zo´n ding MOTORHOME!
Maar ten eerste stond er "zwerver" en geen "zwerfauto" en "zwerfauto" is wellicht gebruikelijk in Vlaanderen, maar veel minder in Nederland.
We hebben de gewoonte om Engelse woorden te gebruiken. We hebben het hier over camperforum.nl en campercontact.nl .

Vandaar dat ik ook schreef :
"We "zwerven" al 10 jaar door Europa en zijn nog nooit gecontroleerd op de gasinstallatie bij campings en camperplaatsen."

Maar we gaan te veel off topic / we wijken te veel van het onderwerp af.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskeuring



Bericht door Dafluc »

En we weten allemaal best wel wat een zwerver of een zwerfauto is. Gaat inderdaad nergens over.
Dus on topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
peet2222
Berichten: 379
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 20:56
Locatie: Flevoland

Re: Gaskeuring



Bericht door peet2222 »

Beste allemaal

Deze week met mijn camper 2014 Dethleffs bij een dealer in het oosten van het land. Sprak mij aan op de in dit draadje genoemde gaskeuring ik was verrast en wist dat nog even niet. Natuurlijk direct gaan lezen en veiligheid boven alles denk ik altijd maar. Ik dacht dat een controle ook bij een opbouwbeurt (bovag) wordt uitgevoerd maar nee dat doen we dus weer even anders. vraagt ook om een andere sticker met logboek. het gaat dan kennelijk vooral bij bezoek aan campings in Duitsland en Zwitserland waar een vraag gesteld kan worden of dat is gebeurd. Zo leer je weer wat .....
Ik lees in dit draadje verschillende reacties maar ik denk dat het dan toch maar moet gebeuren. Zijn er ervaringen dat het in combinatie met een opbouwbeurt wellicht een voordeel oplevert ? Net zoals bij beurt/apk auto,
Laatst gewijzigd door peet2222 op vr 21 aug 2020, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Excursieleider bij www.vogelbescherming.nl en natuurgids IVN
Dethleffs Advantage T6511

"a zero attitude with the mind in neutral"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gaskeuring



Bericht door de Jonckheer »

javanes schreef:
wo 23 jan 2019, 10:27
Volgens mij is gaskeuring onderdeel van de APK van een kampeerauto.
De vraag is wat er dan precies wordt gekeurd.
Martin was/is het in ieder geval niet eens met de keuring en heeft het aangekaart bij de RDW.
https://camperpunt.nl/apk-keuring-en-gasflessen/

En geen gasfles aanwezig dan wordt de gasinstallatie niet gekeurd. Gekker kunnen we het niet maken.

Ik vraag me trouwens af waar mijn gewone LPG auto op gecontroleerd wordt.
In ieder geval moet die lpg tank niet om de 10 jaar worden gekeurd, zoals bij een dampgasfles wel het geval is.
Er wordt bij de APK niet naar het gas gebeuren in het camperdeel gekeken omdat dat niets met het autodeel van doen heeft en daar gaat de APK over. LPG tanks hoef je niet te laten herkeuren. Bij een gasauto is er geen hond die dat doet en er gebeuren tegelijk geen ongelukken mee dus waarom je dan wel een damptank zou moeten laten keuren? Er kan maar bar weinig fout aan gaan, mijn oudste tank is van 1978, nooit herkeurt en zo te zien in puike conditie. Uiteraard moet je zo'n ding niet onbeschermd onder de wagen hangen zodat ie fijn kan door roesten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gaskeuring



Bericht door Peter LMC »

Als je een gastank onder je camper hebt hangen dan valt deze
wel degelijk onder de apk keuring.
Er wordt dan gekeken naar de staat en de montage van de tank en eventueel frame aan het chassis.
Ook de roest vorming/inwerking wordt beoordeeld.
Oppervlakte roest mag maar putroest wordt dan een ander verhaal.
Vooral tussen de ophang banden en tank is het regelmatig droevig gesteld met de roestvorming.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Gaskeuring



Bericht door hans51 »

Dit bedrijf doet ook gaskeuring en is ook Duits gecertificeerd dus ook een Duitse gas keurings sticker.
Vodeg Camper Products B.V.
De la Minestraat 26a Budel
0495 470 020

groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Albert-K
Berichten: 34
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:49

Re: Gaskeuring



Bericht door Albert-K »

Wie o wie kan er iets over vertellen: die Duitse gaskeuring G607.... Er wordt gesteld dat Duitse campings je kunnen weigeren als je niet via een logboek en sticker kunt aantonen dat je je gasinstallatie de afgelopen twee jaar hebt laten keuren volgens G607 standaard. Ik heb twee jaar terug een splinternieuwe Weinsberg Pepper gekocht. Onlangs deed mijn camperdealer de jaarlijkse beurt. Dat is ook met de BOVAG gascontrôle. Maar op mijn vraag hierover antwoordde mijn dealer dat dat geen G607 certificering inhield, dat men daarvoor de apparatuur ook niet had, met name omdat geen klant daar om vraagt. Maar ook, dat dat helemaal nog niet hoeft. Die eis geldt enkel voor in Duitsland geregistreerde campers. Op de ANWB site gekeken. Daar stelt een expert dat dat dat helemaal geen issue is omdat er nog nooit een melding is geweest dat iemand geweigerd zou zijn op een camping. Maar wat nu exact de eis is, geen duidelijkheid. Bij de NKC meldt men dat er niets hoeft tot in ieder geval 2023, maar dat het altijd verstandig is je gasinstallatie goed te laten controleren. Ja, hallo.... Maar op weer andere sites, vooral van dealers die die keuringen wel doen in Nederland, lees je dat je, door het niet laten keuren volgens G607 norm, je allerlei problemen in Duitsland gaat krijgen. Opvallend is wel dat er maar een handvol camperdealers zijn die die keuring doen. Veruit de meeste dealers in Nederland dus niet. Als het toch echt een noodzaak zou zijn zouden toch veel meer campers, zo niet alle, door de dealer volgens G607 norm gecontroleerd moeten worden. Wat moet je nu doen? Kost toch 145 euro zo'n keuring en is nog eens dubbelop. Want je dealer kijkt de gasinstallatie bij de onderhoudsbeurt ook na. Volstrekte wartaal allemaal wat je over dit thema leest.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gaskeuring



Bericht door Marco Polo »

Wat maak je je druk.
Er word niet om gevraagd.
De Duitsers hebben de verplichting voor in Duitsland geregistreerde voertuigen opgeschort tot 2023.
(Is anders voorwaarde voor het verkrijgen van een APK).
En ik zag vorig jaar op een Duits forum voorbij komen dat ze het zelf ook niet helemaal snapten.
Met name dat het spul zodanig vast moet zitten dat het, in geval van een botsing, een bepaalde kracht moest kunnen weerstaan leidde tot veel discussie.
Bij de verplichte keuring voor Duitse voertuigen dan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskeuring



Bericht door Dafluc »

De verplichting tot het laten doen van een G 607 keuring is in Duitsland per 31-12-2019 tijdelijk opgeschort. Dat heeft een technische reden, want de controle bleek niet helemaal waterdicht. Wanneer de nieuwe regelgeving en nieuwe manier van keuren ingaat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Algemeen advies in Duitsland is om de keuring desondanks elke twee jaar te laten doen. Bron
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Gaskeuring



Bericht door Charles Franconi »

Afgelopen oktober TüV laten doen. Gascontrole was niet meer van toepassing werd gezegd. In ieder geval niet tot 2023.

https://www.promobil.de/tipps/gaspruefu ... ht-noetig/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gaskeuring



Bericht door de Jonckheer »

Ik weet wel een andere (lees "betere") bestemming voor die €145. Als je toch geld gaat weggooien wil ik je mijn bankrekening nr wel even laten weten... :lol: :lol: :lol:
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gaskeuring



Bericht door AadenAnke »

Waar komt die angst voor gas vandaan? Als het een camper is geven we flink geld uit en willen we het maar gecontroleerd hebben veiligheid voor alles :thumbup: dam thuis leidingen van rond de tijd van invoering van het aardgas dat begon half 60 tige jaren? Het gasstel met een slang van meer dan 20 jaar oud aangesloten geen probleem me dat doen we gewoon en is het niet op ons eigenhuis van toepassing dan wel op het huis van ouders of vrienden.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gaskeuring



Bericht door Cee Pee »

Die angst komt van twee dingen.
1 het woord gas.
2 de onwetendheid.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie