Botsproeven campers door ADAC
Re: Botsproeven campers door ADAC
We laten het bij dit voorbeeld. Verder geen foto's of filmpjes van camperongelukken. Die kan iedereen er zelf wel bijzoeken.
Re: Botsproeven campers door ADAC
Zeker waar!de Jonckheer schreef: ↑vr 21 aug 2020, 8:17Ga maar eens wat uurtjes bij een drukke sluis op een stoeltje zitten. Gratis vermaak. Want als het over stuntelen gaat moet je bij de bootjes zijn!
Zorg dan wel dat er ook wat Duitse bootjes tussen zitten. Vooral met zo'n lekker arrogante kwal achter het roer.
Zal nooit die Duitser vergeten bij Håverud in Zweden. De sluisbeheerder was hem snel zat want niet luisteren en zo. Hij had een nogal onrustig ritje naar boven...
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
- Marco Polo
- Berichten: 27451
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Botsproeven campers door ADAC
w.s een waterdichte zone
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Botsproeven campers door ADAC
Waterbags in plaats van airbags.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27
Re: Botsproeven campers door ADAC
Heb inmiddels een paar verschillende recente crashtesten bekeken, van camper bus tot vol integraal, de resultaten zijn schokkend.
En bijna allemaal gecrasht met een zeer matige snelheid, waarbij een vol integraal tot en met de B stijl verpulverd werd.
Het word internationaal met de explosieve groei van campers, en toename van ongelukken, wel steeds actueler.
Vraag mij af hoelang het nog duurt voordat er maatregelen genomen worden.
Anders gezegd, zijn deze bordkartonnen, tempex, en waaibomenhout "campers" straks nog wel verzekerbaar ?
Als je ziet hoe vooral klein(e) kinderen "veilig vastgesnoerd in speciale zitjes" geraakt worden, te gek voor woorden.
En bijna allemaal gecrasht met een zeer matige snelheid, waarbij een vol integraal tot en met de B stijl verpulverd werd.
Het word internationaal met de explosieve groei van campers, en toename van ongelukken, wel steeds actueler.
Vraag mij af hoelang het nog duurt voordat er maatregelen genomen worden.
Anders gezegd, zijn deze bordkartonnen, tempex, en waaibomenhout "campers" straks nog wel verzekerbaar ?
Als je ziet hoe vooral klein(e) kinderen "veilig vastgesnoerd in speciale zitjes" geraakt worden, te gek voor woorden.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
- Marco Polo
- Berichten: 27451
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Botsproeven campers door ADAC
En dan lopen die nog het minste schade op.
We hebben het al eerder over de passagiers gehad maar na herlezing van de test valt op dat het grootste probleem voor de passagiers op hoofdhoogte zit.
De voorstoel wordt naar achteren gedrukt (ook de stuurkolom komt omhoog) terwijl de gordelbok waar de passagiers aan vastgesnoerd zitten naar voren gedrukt wordt (door de vervorming van het chassis of alles wat erachter los komt?).
Je word dus op hoofdhoogte gemangeld
Maar goed.
De verzekeraars zijn een goede indicatie.
Waarschijnlijk zijn de campers gewoon onveilig maar gebeuren er zo weinig ongelukken op deze manier (een inhaalactie met een 50% frontale botsing wat volgens mij de zwaarste gevolgen heeft) dat de verzekeraars er geen echt punt van maken.
(Het Duitse camperblad Promobil heeft een aantal jaren geleden eens uitgezocht dat de meeste van de weinige camperongelukken kop-staartbotsingen zijn).
Wat je ziet is dat bij sommigen verzekeraars een rijvaardigheidstraining een aantal jaren premiekorting geeft.
Dat dan weer wel
We hebben het al eerder over de passagiers gehad maar na herlezing van de test valt op dat het grootste probleem voor de passagiers op hoofdhoogte zit.
De voorstoel wordt naar achteren gedrukt (ook de stuurkolom komt omhoog) terwijl de gordelbok waar de passagiers aan vastgesnoerd zitten naar voren gedrukt wordt (door de vervorming van het chassis of alles wat erachter los komt?).
Je word dus op hoofdhoogte gemangeld
Maar goed.
De verzekeraars zijn een goede indicatie.
Waarschijnlijk zijn de campers gewoon onveilig maar gebeuren er zo weinig ongelukken op deze manier (een inhaalactie met een 50% frontale botsing wat volgens mij de zwaarste gevolgen heeft) dat de verzekeraars er geen echt punt van maken.
(Het Duitse camperblad Promobil heeft een aantal jaren geleden eens uitgezocht dat de meeste van de weinige camperongelukken kop-staartbotsingen zijn).
Wat je ziet is dat bij sommigen verzekeraars een rijvaardigheidstraining een aantal jaren premiekorting geeft.
Dat dan weer wel
Re: Botsproeven campers door ADAC
wat voor weg en hoe hoog de max en welke kleur middenstreep maakt toch allemaal niet uit, met <50kmh ben je al aan de beurt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Botsproeven campers door ADAC
Het gaat er hier om dat er iets geroepen wordt wat niet juist is. Ik ben het met je eens dat het niet uitmaakt of je met 80 of 100km geplet wordt.
- seth_space
- Berichten: 8664
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Botsproeven campers door ADAC
Jawel de snelheid van pletten.. dus ongeveer het verschil tussen "oei" en "o".
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Botsproeven campers door ADAC
Zou een Sprinter-buscamper veiliger zijn aangezien deze een langere neus heeft (en dus een langere kreukelzone?) dan een Ducato?
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=pi8VA-F2SEQ en https://www.youtube.com/watch?v=JFPoYOOAHtA
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=pi8VA-F2SEQ en https://www.youtube.com/watch?v=JFPoYOOAHtA
- Peter LMC
- Berichten: 10160
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Botsproeven campers door ADAC
Toch wel een groot verschil tussen een MB sprinter en een Ducato.
En ook een groot verschil in opbouw kwaliteit.
Ook een groot verschil tussen MB en Ford (op het einde).
En kreukelzones zijn ver te zoeken bij de moderne auto's van nu.
Bij de geringste aanrijding spatten ze uit elkaar met al die kunststof delen.
En ook een groot verschil in opbouw kwaliteit.
Ook een groot verschil tussen MB en Ford (op het einde).
En kreukelzones zijn ver te zoeken bij de moderne auto's van nu.
Bij de geringste aanrijding spatten ze uit elkaar met al die kunststof delen.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op vr 21 aug 2020, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Botsproeven campers door ADAC
en hoe meer er kreukelen kan hoe meer energie er vernietigd word voordat die energie op jou afkomt, des te veiliger voor jou.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything