Botsproeven campers door ADAC

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Marco Polo »

Letterlijk is volgens de test het probleem dat het houten "doosje' waar je als passagier op zit gewoon in elkaar stort.
Wordt je opgehangen in de gordels :mrgreen:
Grote nadeel is ook het vele metaal wat er om je heen zit.
In veel gevallen moet je gewoon eruit geknipt worden omdat er niets meer open gaat, tot aan de schuifdeur aan toe.
Alleen de achterdeuren doen het dan nog maar als de halve inventaris aan meubels ook al naar voren gekomen is rest alleen nog de hydraulische schaar.

Heb je als integraalrijder toch wel een groot voordeel.
Daar valt de opbouw sowieso bij een beetje schuiver wel uit elkaar :-B
Zeker als ie op zijn kant gaat.

Gas was overigens geen probleem in deze test.
Flessen leverden geen gevaar op.

Belangrijkste is, denk ik, te concluderen dat in het geval van elke willekeurige camper (op personenwagen of bestelwagenschassis ) de veiligheid toch voornamelijk tussen de oren van de bestuurder vandaan zal moeten komen.
Dat je 2 airbags hebt die goed werken is leuk maar als je dan desondanks toch in het ziekenhuis terecht komt met gecompliceerde botbreuken aan je benen is dan weer wat minder.

Beginnen bij de bron :wink:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door seth_space »

Defensief rijden voorkomt waarschijnlijk net zoveel ongelukken als ze veroorzaakt.
Twijfel in het verkeer geeft vaak heel verkeerde signalen af. Daarnaast zit een ongeluk in het bekende kleine hoekje.
Natuurlijk doe je wat je kunt om een ongeluk te voorkomen. Echter als het mis gaat dan is het wel zo fijn om te weten dat er een aantal voorzieningen zijn die je kans op overleven aanzienlijk laten toenemen. Liever gebroken benen dan geen hartslag meer.
Je mag dus eigenlijk verwachten van een camper die al snel richting een ton gaat dat er tenminste twee airbags in zitten en dat je niet een lullig bedrag moet bijbetalen voor de meest essentiele veiligheidsvoorzieningen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Marco Polo »

Uit de resultaten van deze en eerdere testen weet je nu dus dat je in geen enkele camper (op personen- of bestelwagenchassis) veilig bent in geval van een aanrijding.
En dus extra voorzichtig moet doen.

Defensief rijden = niet gelijk aan twijfelend rijden.
Degenen die dat beeld wel hebben zou ik aanraden een rijvaardigheidscursus te volgen.

Of een groot rijbewijs te halen :wink:
(vlot als het kan, voorzichtig als het moet. En DUIDELIJKHEID GEVEN aan het overige verkeer met die lompe bak :mrgreen: ).
Laatst gewijzigd door Marco Polo op do 20 aug 2020, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door seth_space »

Een rijvaardigheidscursus zou inderdaad aardig wat problemen voorkomen.
Dus maar verplicht stellen bij die levensgevaarlijke campers :wink:

Je weet dat mensen die "voorzichtig doen" vaker vallen dan mensen die zich normaal gedragen? Onzekerheid speelt daar een grote rol. In de verzorging speekt men dan over valangst. En uiteraard krijg je dat gemakkelijk na een val.. net zo goed als mensen na een ongeluk tijden lang onzeker zijn in het verkeer en nog "defensiever" gaan rijden.
Naarmate de leeftijd toeneemt stijgt de neiging tot "voorzichtig doen" met vaak (niet altijd) negatieve gevolgen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Vertrokken2 »

Eigenlijk zou je bij aanschaf van een camper de bovenkastjes eruit moeten trekken en weer moeten hermonteren met flink wat Sikaflex lijmkit erachter.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Peter12 »

Het is sowieso erg raar dat personenauto's aan allerlei veiligheodsmaatregelen moeten voldoen, maar busjes niet. Alsof de aannemer anders in zijn busje zit dan in zijn auto.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door gjvonk »

Daarmee los je het probleem van het uit elkaar vallen niet op..


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Kroppie »

dus ben je bang?, geen camper rijden!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Botsproeven campers door ADAC



Bericht door PaulBng »

FrankJC schreef:Dat de zitbank achter de cabine een houtconstructie is die loskomt bij een frontale botsing vind ik vreemd, ik dacht dat het in NL een gordelbok moet zijn van metaal die aan de bodem vast gemonteerd is.
Alleen indien die zitplaatsen tijdens het rijden gebruikt worden.

Wanneer je met je camper een frontale botsing krijgt, ben je gewoon de Sjaak. Hopen dat de stoelen het meeste tegenhouden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Dafluc »

Als je naar de foto in het AD kijkt zie je dat op de bank die loskomt een kinderzitje zit. Dat kan alleen in een gordel. En als er een gordel zit dan is het een zitplaats die tijdens het rijden gebruikt mag worden. Dus ergens klopt er iets niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door PaulBng »

De hele natte cel is nog intakt, maar de gordelbok is losgekomen.
Je zou het andersom verwachten.
Dus is die gordelbok wel correct gemonteerd?
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door Dutch Traveler »

Het is nog maar de vraag of het gordelblok is losgekomen.
Misschien heeft het hele chassis wel een opdonder gehad waardoor het zo vervormd is.
Maar het een of het ander, dit is NIET goed.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door isoplus »

Grappig maakt de fabrikant het wel soms maar niet noodzakelijk veiliger.
Mijn vorige camper was een integraal van een zeer bekend Duits merk, nieuw gekocht maar naar mijn bescheiden mening niet voorzien van veiligheidsvoorzieningen behalve de airbag in het stuurwiel.
De gordelbok van het bankje was prima en aanwezig, de houtenzooi eromheen plus de zittingen zou bij de geringste aanrijding al in het rond vliegen.
Nou ja daar hoef ik niet verder over te vertellen iedereen heeft wel eens een integraal camper gezien waar alles afgeschoven was.
Nu hebben we een Ducatobus, ook daar is de gordelbok prima aanwezig en veilig.
De zitting en rugleuning zitten met klittenband en wat pennetjes, heus dat krijg ik in mijn nek bij een aanrijding. De koelkast is dan voor de bijrijder of het moet zijn dat de hoge rijderstoelen alles tegenhouden, hoop doet leven :wink:
De bus heeft wel een kreukelzone, twee airbags en nog wat andere voorzieningen, nou ja we doen het er mee, Corona is erger.
Ik rij doelbewust en defensief dat heeft niets met voorzichtig of wijfelen te maken.
Ben een groot voorstander van een cursus voor aspirantcamperchauffeurs het rijdt echt anders en vraagt toch enige aanpassing als je uit een Fiat 500 komt :thumbup:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Botsproeven campers door ADAC



Bericht door gjvonk »

Wij rijden onze Jumper Heavy ook alsof het een vrachtwagen is, zeker qua ruimte / afstand tot andere auto's, alleen houden we hogere kruissnelheden aan, maar die passen we ook weer net zo makkelijk aan als het drukker wordt.

Inhalen op binnenwegen doen we uitsluitend als het strikt noodzakelijk is (landbouw voertuigen) en dan nog alleen wanneer we de weg goed kunnen overzien. Dat we dan ondertussen op 5 km 6x door lokale waaghalzen ingehaald worden, boeit me niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie