Solarregelaar overdag in nachtstand

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door vmax »

dat verklaard nog niet dat ie 1800u wel uit de nachtstand komt , dan moet ie altijd erin blijven

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

dan is het een stuk koeler doordat er minder intensief zonlicht is om 18.00u, en je hebt 1 oorzaak uitgesloten als dat het niet is, zeg nooit met storing zoeken: dit kan niet, met storingen is vaak het [gedachte]onmogelijke mogelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door seth_space »

Ik heb een epever en ik zou eens beginnen met de tijd goed te zetten.
Waarschijnlijk staat gewoon de klok verkeerd en is de dag de nacht geworden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

een paneel regelaar waar je een tijd in moet stellen???, ik heb een automatische , overdag licht= aan s,nachts donker is uit.

ja dan kan je heel wat bedenken waarom zo een storing er is. :bang: :bang:, wie verzint zuks. :thumbdown:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Hoofdnoorman »

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je er een omvormer op de accu hebt en daarmee de accu tot onder de 50% capaciteit hebt ontladen. (Natuurlijk er van uit gaande dat er spanning genoeg is op de ingang)
De Epever mist dan de logica tot laden. Aangezien je, waarschijnlijk, de capaciteit hebt ingegeven zou het dus kunnen zijn dat de regelaar deze totaal capaciteit heeft bijgeladen en dan in rust gaat.
Als je kunt, stel eventjes de capaciteit in op twee maal de accuwaarde en kijk dan of hij gaat laden. Zo ja, dan het hele regelaar resetten.

Mijn overweging in het voorgaande:
De Epever kijkt hoeveel stroom er uit gaat. Als er meer stroom uit gaat dan wat de Epever voor logisch houdt, gaat in veel gevallen de SOC aanduiding al op 50% staan. Dit krijg je niet weg zonder een volledige reset en afkoppeling van de accu.
Onlangs kwam ik er achter dat een jonge Hymer ditzelfde probleem heeft omdat het verbruik van de omvormer niet meegenomen wordt in het display. Dit is trouwens al vele jaren bekend, kwam ik achter. Hier op dit forum was er al in 2009 een topic over.
Mogelijk rekent de Epever uit wat er weer bij moet en gaat dan stoppen met laden. Het onzekere is waarom dan het maantje tevoorschijn is gekomen.
Ik heb dezelfde regelaar alleen in 40 amp uitvoering, maar dit probleem nog niet gezien. Wel maak ik mee dat hij niet op de nachtstand gaat omdat ik onder een lantarenpaal sta.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door kampo »

Waarschijnlijk staat die per vergissing op de stand nachtlicht paneel en dat moet zijn daglichtpaneel
:-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door seth_space »

Kroppie schreef:
di 04 aug 2020, 17:14
een paneel regelaar waar je een tijd in moet stellen???,.. wie verzint zuks. :thumbdown:

jos
Dat gebruik je voor het schakelen van de load. Bij mijn weten heeft elke fatsoenlijke regelaar dat.
Afh van je aansluiting is dal wrl of niet bepalend voor het gedrag.
Zit de zaak goed aangesloten, dus niet op load, dan zie je wel het nachticoontje maar werkt de zaak gewoon.
Hij geeft ook het nachticoontje als er geen lading via panelen binnenkomt.
Epever is vwb merk vergelijkbaar met victron, alleen minder problemen :)
Laatst gewijzigd door seth_space op di 04 aug 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Kroppie »

bij de meeste regelaars zal de load aansluiting niet aangesloten zijn, zit er wel op maar word vrijwel nooit gebruikt..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door Going »

Camperboy schreef:
di 04 aug 2020, 14:33
ok, ik zal de boel eens ontkoppelen, doormeten etc.
Het paneel geeft sowieso niet meer als 10 A, daar heb ik opgelet met de aankoop van het paneel en de lader.
Tot zo ver bedankt voor de reacties!
Hoe groot is de opgegeven Wp van het paneel?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
huubruber
Berichten: 58
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 10:58

Re: Solarregelaar overdag in nachtstand



Bericht door huubruber »

Over de Epever

Ik heb recent 2 zonnepanelen 110W perck gekocht. 1 op de Malibu Vanbus en een los voor ergens binnen 10m van bus te plaatsen. Indien beide actief dan staan ze parallel geschakeld. De regelaar is van het type EPEVER XTRA 2210 . Max stroom is 20A en bij 12 V is de max charge power 260 W. De max PV Arry power bij 12 V is 390w.
Nu heb ik bij de programmering de hha ingegeven als Gel en 80 Ah
Andere zaken zoals Local Load 1 17 of 2 n begrijp ik niet.
In de tabel staat voor 117 Manual mode ( default load on) en 2n Disabled eea voor Timer 1 en timer 2 ??????
Wat ik ook niet begrijp is ligh on light off via timer 1 en timer 2
In het voorbeeld geeft timer 1 licht bij eerste maantje en timer 2 bij laatste maantje...?..
Wie kan mij eea info hieromtrent geven.
Alvast bedankt
Huub
Plaats reactie