Toegestane massa en maximum snelheid

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
_Bram
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 18:08
Locatie: Hattem

Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door _Bram »

Ik heb een camper op een Ducato 230 MAXI chassis uit 1997. Deze is nu gekeurd als bedrijfsauto (N1) met speciaal doeleinde kampeerwagen (SA). Toegestane massa is 3500kg, zodat hij met B-rijbewijs gereden mag worden. Omdat de camper aan de zware kant is (met minimale bepakking al tegen de 3500kg) en ik toch mijn C1-rijbewijs ga halen, wil ik de camper graag laten herkeuren naar een hogere massa.

Omdat het een bedrijfsauto is, begreep ik dat de toegestane maximumsnelheid dan omlaag gaat naar 80km/h. Voor een personenauto (M1) zou dit bij een hogere toegestane massa niet zo zijn. Nu rijd ik er niet heel hard mee, maar ik zou toch graag 100km/h kunnen blijven rijden. Toen vroeg ik mij af: Is het mogelijk om de camper bij de verhoging van de massa direct om te laten keuren naar een personenauto? Dus van N1 3500kg naar M1 3850 (of nog hoger) Iemand die hier ervaring mee heeft?
zelfbouwproject: Renault Master L2H2 2005 (2014-2017)
huidige camper: Benimar Europe 6000ST 1997 (2019-)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Bas vd laar »

Dan laat je hem eerst op M1 zetten, dat is slechts een administratieve handeling.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door javanes »

Als de auto een max technische massa heeft die hoger is dan 3500kg is ophogen geen enkel probleem. Dat is een papieren kwestie die nog geen €60,- kost.
Daar hoef je niet een voor naar de RDW.

Voor het omzetten naar personenauto moet je daar volgens mij wel naar toe. Keuringsafspraak maken?
Maar Bas heeft volgens mij al eerder met dit bijltje gehakt. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Janpinz »

Deze al bezocht, zeker?
https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelg ... ?fromsso=1

Ik vind het nogal meevallen met de beperkingen...80 buiten de snelweg lijkt mij wel genoeg, en geldt vaak voor ieder voertuig. Bovendien ziet niemand in het buitenland of je een N of M op je kenteken hebt.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Stieneke en Donald »

Even een vraag tussendoor. Hoe kom ik er achter wat de max technische massa is van onze camper?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Janpinz »

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door javanes »

Stieneke en Donald schreef:
ma 03 aug 2020, 10:39
Even een vraag tussendoor. Hoe kom ik er achter wat de max technische massa is van onze camper?
F1 op kenteken. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Stieneke en Donald »

Op mijn kenteken komt geen aanduiding F1 voor. Bij kentekencheck zie ik F1 = 3499 Kg. Kan hem dus niet omkeuren naar een hogere massa.
Dank heren!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Bas vd laar »

Bovendien ziet niemand in het buitenland of je een N of M op je kenteken hebt.
Dat heb je mis, in Frankrijk wordt ik vaak van voren geflitst, en meer mensen hier, daar zijn meerdere topics over geweest.
De kast "denkt" dat je een vrachtwagen bent, naderhand wordt dit gecorrigeerd en valt er geen boete op de mat.

Dus als hij hem op bedrijfswagenkenteken ( N1 ) laat staan met een hogere MTM dan 3500 kg dan is het kassa!
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door vmax »

antwoord op de vraag, ja kan in 1 keer dus ophogen en ander kenteken, moet je wel ff bij de rdw langs kost iets van €59

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door rbisdom »

Ik heb het ook in één keer gedaan, voor het gewicht moest ik wel naar de Rdw. Heb in de camper een geplastificeerde lijst met snelheden in de landen van Europa. Dat verschilt nogal per land en niet alleen op de snelwegen! Ik zie het niet als probleem, slechts als iets om even rekening mee te houden.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door EasyBee »

Stieneke en Donald schreef:
ma 03 aug 2020, 11:39
Op mijn kenteken komt geen aanduiding F1 voor. Bij kentekencheck zie ik F1 = 3499 Kg. Kan hem dus niet omkeuren naar een hogere massa.
Dank heren!
Als het een import camper is (niet eerste datum afgifte kenteken in NL), wil het nogal eens mis gaan bij het op kenteken zetten.
Je moet het plaatje hebben van achtereenvolgens het merk voertuigbasis, van bouwer van het onderstel (bijv AL-KO) of van de camperbouwer.
Bij ons zit er een typeplaatje van Fiat vooraan bij de radiator, een van AL-KO tegen het tussenschot en een van Hymer bij de ingang van de camper. Fiat plaatje is doorgehaald, AL-KO plaatje geeft als max gewicht 4400 kg aan en Hymer plaatje ook 4400 kg. Toch staat er bij de RDW 3500 kg.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door Don Esteban »

Op mijn kenteken komt geen aanduiding F1 voor. Bij kentekencheck zie ik F1 = 3499 Kg. Kan hem dus niet omkeuren naar een hogere massa.
Dank heren!
Klopt niet helemaal. Onze Hymer B514 was bij aankoop technische massa en toegestane massa beide 3500 kg. Zo gaf de RDW het ook aan via kentekencheck. Onder de motorkap op de radiateur zat echter een plaatje 1=1850 2=2000. Nagevraagd bij Hymer Duitsland en men kon mij een document verstrekken waarop de bevestiging dat deze Hymer technisch 3850 kg mocht wegen zonder extra aanpassingen. Kosten 300 flappen. Kassa!! De RDW verlangde dit document n.l. om de camper omhoog te keuren. Ook de RDW rompslomp heeft me nog eens 192 euro gekost. Eenmaal omgekeurd zou ik echter niet meer achter het stuur mogen zitten met slechts een BE rijbewijs. Dus eerst het C1 rijbewijs moeten halen voordat ik naar het RDW de keuring liet doorvoeren. (een verhaal apart)
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
_Bram
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 18:08
Locatie: Hattem

Re: Toegestane massa en maximum snelheid



Bericht door _Bram »

Bedankt voor alle reacties!

Zoals ik het nu zie, zou omzetten van N1 naar M1 dus twee voordelen hebben: hogere maximumsnelheid in Nederland en mogelijk toegang tot meerdere milieuzones (hoewel dat met de Euro2-motor toch redelijk dramatisch blijft). De nadelen zijn dat het een keuring vergt waarbij de camper opnieuw gewogen wordt. Dit leidt tot een hogere wegenbelasting. Kwarttarief moet ook opnieuw aangevraagd worden omdat er een nieuw kenteken afgegeven wordt. En ik raak waarschijnlijk het onbeperkt aantal geldige zitplaatsen achterin kwijt. Al met al lijkt het niet op te wegen tegen de 20km/h die ik er mee win.

In het geval van mijn camper staat op het plaatje onder de motorkap 1850kg en 2120kg voor de aslasten. Dit zou theoretisch dus 3970kg zijn zonder verdere technische aanpassingen. Ik ga bij de importeur navragen of deze de bewijsstukken kan leveren die ik nodig heb voor de RDW.
zelfbouwproject: Renault Master L2H2 2005 (2014-2017)
huidige camper: Benimar Europe 6000ST 1997 (2019-)
Plaats reactie