Dakairco tijdens rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Kroppie »

zo te lezen zijn er hier steeds meer watjes, vroeger had je niet eens airco, en moest de arko het doen en we hebben dat allemaal vrijwillig ondergaan, en zelfs overleeft, en nu kunnen we niet eens meer zonder airco ?, laat me niet lachen, ja het zal gerust aangenamer zijn, maar niet zonder kunnen?, laat me niet lachen. :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Vertrokken2 »

@Kampo

Rij je nu naar de hitte om vervolgens binnen in je airco te gaan zitten afkoelen?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door kampo »

Iemand moet het uitproberen toch ?
Ervaring opdoen en delen.
Watjes ?
Dan is de tijd misschien blijven stilstaan :-B
Groeten Kampo
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door TonyFeestneus »

Kroppie schreef:
vr 31 jul 2020, 21:48
zo te lezen zijn er hier steeds meer watjes, vroeger had je niet eens airco, en moest de arko het doen en we hebben dat allemaal vrijwillig ondergaan, en zelfs overleeft, en nu kunnen we niet eens meer zonder airco ?, laat me niet lachen, ja het zal gerust aangenamer zijn, maar niet zonder kunnen?, laat me niet lachen. :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B

jos

Baby van 3mnd nat uit de maxicosi halen is geen pretje. En nee geen watje want ze geeft geen krimp, maar of het wenselijk is? Nee. Of ik het fijn vind? Nee. Kan ik het met wat euros oplossen? Dan doe ik dat.
Je reactie vraagt om een tegenreactie met de vraag waarom je dan met een camper moet reizen of uberhaupt iets moet hebben, kunt ook met de benenwagen...

Ondanks dat je me al een paar keer goed op weg hebt geholpen zie ik toch heel veel reacties van je die best weggelaten hadden kunnen worden hoor. Maar ik accepteer dat het voor jou zo werkt en lees en typ dit met een glimlach :)
Fijne avond!
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door TonyFeestneus »

Ik heb dus zelf met 35+ en 6,50m binnenlengte niet alles dus koel. Zeker ga ik de motorairco nog eens laten afvullen, hoewel die het normaal prima standje kippenvel maakt...

Maar de zon op de ramen maakt het toch snel warm. Niet heet, wel warm.

Welke is de beste koelverdamper of hoe heten ze officieel?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Cee Pee »

Zoveel zijn er nu ook weer niet maar de Viesa voldoet goed.
Met andere heb ik geen ervaring.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door kampo »

Man wat kan jij het goed formuleren !
Inderdaad ik ben het helemaal met je eens.
Tijden evolueren en we doen een poging om te volgen. Ik ben helemaal niet beschaamd om toe te geven dat ik nu van meer comfort kan genieten als jaren geleden zonder al die aircos op het werk in de auto slaapkamer camper,...
Dat heeft voornamelijk met kennis en ervaring te maken.
Maar Kroppie Jos mag je niet te hard aanpakken
Ook hij kan het heel mooi verwoorden. In zijn stijl.
:cheers:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door deutz »

Dometic op dak, 230 volt uitvoering, flinke omvormer, 2de dynamo 80 amp, 200 amp. accu, onder het rijden in onze stalen kist met 30+ graden heeel goed uit te houden!!!! :clap: :clap:
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door DucatoDolf »

Voor wat het waard is: in mijn Ducato Panorama (die ik nu aan het verbouwen ben) zit achterin een verwarming en airco die gevoed wordt door de aircopomp op de motor. Zoek daar 2e hands of op de sloop naar.

Heb je met de motor uit overigens niets aan. Ik wil op termijn gaan kijken de pomp van de motor ook in stilstand aan te kunnen drijven met een extra electromotor. Projectje waar ik tzt nog wel wat vragen bij zal hebben.

Ik probeer hier een pica te posten met m'n telefoon. Lukte eerst niet dus ff kijken anders morgen op de pc.

Afbeelding

N.B. Iemand wees mij erop dat dit geen airco is, maar een verwarming en de leidingen koelvloeistofleidingen zijn om de motorwarmte te gebruiken voor de kachel achterin. Voor de rest zal de blower de koude lucht van de airco die uit de cabine komt alleen doen circuleren.
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op di 08 sep 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Peter LMC »

Dakairco aan onder het rijden werkt bij mij goed.
Honda Traveller 2500 onder de camper naast het chassis in een geluid gedempte kist voor de stroom.
Gisteren weer een paar uur aangehad om de camper lekker fris te houden onder het rijden.
Sta in Den Oever bij een vriend die een probleem heeft met zijn motorairco (rare geluiden).
Al snel de oorzaak gevonden.
Kapot gelopen aircopomp op de motor.
Dat gaat een beetje (veel) €urie's kosten. :bang:
Deze zelfde vriend had op zijn vorige camper een dakairco met omvormer en een extra zware dynamo
en een omvormer naar 230 volt en dat werkte ook goed.
Maar bij stilstand wel aan de 230 volt gaan staan.
Komt op het zelfde neer als de oplossing van Deutz met 2 dynamo's.
Je moet voor voldoende stroom zorgen voor.
Denk hier niet te min over.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door gjvonk »

DucatoDolf schreef:Voor wat het waard is: in mijn Ducato Panorama (die ik nu aan het verbouwen ben) zit achterin een verwarming en airco die gevoed wordt door de aircopomp op de motor. Zoek daar 2e hands of op de sloop naar.

Heb je met de motor uit overigens niets aan. Ik wil op termijn gaan kijken de pomp van de motor ook in stilstand aan te kunnen drijven met een extra electromotor. Projectje waar ik tzt nog wel wat vragen bij zal hebben.
Leuk idee om je motor airco door een aparte elektro motor aan te laten drijven, dan moet je echter ook de extra fan achter de radiateur mee schakelen, die wordt normaal gesproken ingeschakeld als je de motor airco inschakelt en die zorgt ervoor dat de airco warmtewisselaar die voor de radiateur zit, voldoende gekoeld wordt. Of je van dat geluid van die extra fan bij stilstand nu echt vrolijk zal worden, betwijfel ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, het kan prima.
Ik denk dat de airco op de motor ongeveer 2 PK trekt. Dus dat zal zo'n 1500 Watt worden. Een paar zonnepaneeltjes extra en/ofeen goed verlengsnoer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door Peter LMC »

Kleine 12 volt airco compressors zijn er al langer.
Zelf heb ik als eens zitten te prakke denken wat ik hier mee kan.
Maar eerlijk gezegd heb ik hiervoor te weinig verstand van auto airco's.
En dan meer zo van wat er allemaal nog meer bij komt kijken om het goed te regelen.
Vermogen 0.74 kw is ongeveer 1 pk.
Stroomverbruik zo'n 30 amp. Is te doen.
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 11c30TFxHS
En dan zo'n setje er bij.
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 7eb3ErgWAm
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakairco tijdens rijden



Bericht door gjvonk »

Om teleurstellingen te voorkomen, zou je moeten kunnen berekenen hoeveel koelcapaciteit je nodig hebt.

Het setje van AliBaba is volgens mij al compleet met compressor. De set lijkt overigens sterk op de sets waarnaar ik verwees van Waeco die ik nogal eens als stand airco op vrachtwagens zie. Het zal schelen, maar dan betwijfel ik of 1 setje voldoet: een truck slaap cabine zal maximaal 2x2,4x2 meter zijn, dus 9,6 m3? Een camper is al gauw 6x2,2x2 meter, dus 26,4 m3? Of kan het volume van de ingebouwde meubels er weer van af?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Plaats reactie