Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

vandaag de 3 zonnepanelen welke ik bij de verkoop van de camper gedemonteerd had en sindsdien in de schaduw stonden te niksen , maar eens op een stelling op het zuiden in de tuin gezet, en via een netomvormer leveren ze nu(3x 275Wp) aan het net terug, bij elkaar heb ik nu 5Kw aan panelen en een 200 liter zonneboiler voor heet water om te douchen en afwassen, ben sinds februari al bijna van het gas af enkel nog +- 1,5 kuub per week om te koken, verwarmen gaat met infrarood panelen, en de elektra wat dat afgelopen winter gekost had, had ik begin mei al weer terug, gaat lekker zo :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sun »

Jos, kun je aangeven welke infraroodpanelen je gebruikt heb? (Mag ook in pb)
En ga je voor die 1,5 kuub nog op inductie koken, of laat je het hierbij?

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Erikjjs
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 8:58

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Erikjjs »

Goed bezig Jos!.. Zit nog tegen een inductiefornuis aan te hikken en daarna warmtepomp erin en dan weg met die gas aansluiting. Warmtepomp overigens nauwelijks nodig omdat onze airco's ook gewoon lekker verwarmen volgens het (lucht/lucht) warmtepomp principe. Gaan voor bijna energieneutraal in een jaren 60 huis... niet slecht toch.. dankzij 14 320Wp panelen.. helaas geen ruimte meer voor zonnecollectoren anders hadden we echt voor neutraal gegaan.
Sorry niet echt on topic meer voor de camper..Die is te zwaar voor een zonnepaneel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

ik heb een 40 jaar oud gasfornuis wat op de oven na nog perfect werkt, dus waarom zou ik dat vervangen, oven is bergplaats voor de pannetjes.
dus overweeg niet om te veranderen.

de infrarood panelen heb ik aan het plafond gehangen 2 van 300watt en 1 van 700 watt, en nog 1 van 700watt voor als het erg koud word aan de wand t.o.v. de zithoek.(kamer is 24m2)
de panelen komen van ebay.de een 700 watt kostte een jaar terug incl verz uit duitsland 90 eur.
het hoekhuis uit begin 1960 heeft overal dubbelglas, gevel isolatie, vloer isolatie, dak isolatie, en alle verlichting is led, ik woon alleen, dus enkel kamer en keuken hebben warmte nodig, koud in de slaapkamer?, extra dekbedje!.

https://www.ebay.de/itm/360W-Infrarothe ... SwgFpd8lL4

https://www.ebay.de/itm/700-Watt-Infrar ... %7Ciid%3A1

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Solar controller gaf OVD error. Over voltage detection.
Reset naar fabrieksinstelling had geen effect. Nieuwe lifepo4 settings inzetten leverde ook niets op.
Bij vervangen van controller door pwm model gaf ook die een fout.
Dus ofwel solar panelen fout ofwel bekabelingsprobleem.
Vreemd was dat paneelspanning goed was 42V maar 0 A en accu 13, 2V en 0A.
Er werd dus geen stroom afgenomen of geleverd.
Lang zoeken waarbij ik heel wat interieurdelen moest verwijderen de oorzaak gevonden. Slechte mc40 connector. Die gaf wel een spanning aan maar bij belasting viel die weg.
Daar raakte kennelijk de controller van overstuur.
Meteen aansluitingen aangepast. Ik had origineel solarpanelen>controller >BMS >accu.
Nu solar panels >controller>accu.
De tracer bn controller is een specifieke lifepo4 versie dus daar voegt een BMS weinig aan toe.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Sun »

Bedankt voor de informatie Jos,
mijn Ferrarismeter draait ook als een lier terug, en ik heb nog ruimte voor elektrische verwarming

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Ik hoop dat mijn meter ook goed terug draait want ik ben met de camper weg maar kan wel zien wat mijn 5200Wp vandaag heeft opgeleverd en dat is 22kWh
Vorig jaar was het beter toen had ik over de maand juli 200kWh meer en ik verwacht dat ik die niet meer binnen haal in de aankomende week

Maar het 265Wp op de camper krijgt mijn hhaccu, die 78% leeg was wat ongeveer 48A is, elke dag vol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door albertrietjens »

Niet voor mijzelf maar een mede tri-atleet annex zelfbouwer. Eerste opzet voor de elektra in een nog te bouwen zelfbouw camper:

IMG_20200724_173458673.jpg
IMG_20200724_173458673.jpg (122.24 KiB) 395 keer bekeken
Rechtsonder komen de aansluitingen naar de startaccu. De losse kabels gaan naar de HH-accu. Aan de linkezijde is nog plek voor de automatische omschakeling 230V en rechts voor een zonnepaneel-laadregelaar.

De achterzijde:

IMG_20200724_174258075.jpg
IMG_20200724_174258075.jpg (98.41 KiB) 395 keer bekeken
Idee is om het bord zo te maken dat alleen nog de HH-acu, Start-accu, zonnepanelen en de 230V walstroom hoeven aangesloten te worden. De plaatsing in de camper kan dan zonder veel eigen kennis gebeuren.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rijschoollucassen »

Prima idee. Krijg je een soort bouwelement, waar je omheen kunt werken. Nadeel is dat je een vaste inbouwmaat krijgt, die maar net op de plek moet passen waar dat handig is. Bijvoorbeeld bij mij in een bankkast, is de EBL tegen de voorwand gemonteerd, de omvormer tegen de binnenkant en de voorkeurschakeling tegen de buitenland. Daartussen staat de huishoudaccu.

Maar zeker overzichtelijk :thumbup:

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door des »

Dit stond al een tijdje op mijn agenda, kwam er niet van, veiligheidsslot op de celdeur gezet. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk

Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

celdeur?, heb je een gevangenis dan? :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door des »

Jah, hehe, tegenwoordig moet je jezelf en je gezin opsluiten wegens macaroni gevaar

Verstuurd vanaf mijn INE-LX1 met Tapatalk
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Gino608D »

Macaroni gevaar? Ik ben eerder bang voor het vliegend spaghetti monster.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vliegen ... ttimonster
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie