Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Erikjjs
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 8:58

Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Erikjjs »

Jaja.. ik weet het.. weer een topic over overbelading…. :-B :-? :| maar door alle verschillende verhalen en topics kom ik zelf met de zoekfunctie er niet meer uit.

Het volgende zit zo. Wij hebben sinds een jaartje een camper met (zoals zovelen) 3500kg toegestane max. massa. Nu leek bij de aankoop in eerste instantie op papier het net te moeten kunnen met de gewichten (leve de excel). Uiteindelijk de camper leeg met alleen een volle diesel tank op de weegbrug gezet bij het plaatselijke afvalstation.. en helaas kwam daar toch een hoger gewicht uit dan bij de RDW gemeten bij de import (blijkbaar is de vorige eigenaar bij de RDW keuring niet helemaal eerlijk geweest over de inhoud van de watertank en de gasflessen in verband met het rijklaar gewicht).

Met de personen weegschaal in de hand, tot frustratie van moeders de vrouw, alles eerst via de weegschaal naar de camper. In theorie kwamen we op 20 kilo overgewicht. Vol beladen naar dezelfde weegbrug... oeps.. dat werd 60 kilo te veel. Het regende lichtjes, of had dat net gedaan (water op de camper, water op de weegbrug) maar ik verwacht niet dat dat die 40 kilo helemaal verklaard.. dus ik ga maar uit van 60 kilo teveel

Maar ja.. 60 kilo poets je er niet zomaar af. Uiteindelijk wil ik wel gaan afpellen en strepen met als streven om onder de 3500 te komen, maar ik ben bang dat ik het op een kilo of 10-20 het niet ga halen. En dan wordt het dus het boete overzicht erbij: https://www.reisemobil-international.de ... en-strafe/

Ik heb wel eens gelezen dat bij overschrijding van het Technisch max massa het zo ie zo uitladen is.... en die Technisch max massa is bij ons ook 3500kg. Nu ben ik vooral benieuwd hoe ik dat met bovenstaande boete overzicht moet zien. Zijn deze boetes van toepassing ongeacht of het een overschrijding van de Toegestane max. massa of Technisch max massa is? Of het bij overschrijding van de Technische max. massa altijd meteen uitladen?

Met een kilo of 20 teveel zit ik nog ruim binnen de 1% overschrijding en dus in bovenstaand overzicht in veel landen binnen de tolerantie.. maar als het bij overschrijding van de Technische max massa altijd uitladen is in al die landen, dan wordt het toch een ander verhaal.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door EasyBee »

Simpele vraag. Bij de tweede meting. Hoe veel water zat er in de tank?

"dan bij de RDW gemeten bij de import" Die wegen normaal niet maar nemen de officiële fabrieksopgave over van het buitenlandse kenteken.
En de fabriek speelt mooi weer, want die sturen hem bij de typegoedkeuring zonder accessoires als luifel, fietsenrek, schotel en meer van dat soort zaken. Soms zelfs met lichtere kussens en matrassen. Niets is te gek om slank op de weegschaal te staan. Net zoals de binnenruimte met een groothoeklens en photoshop altijd een baalzaal lijkt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Marco Polo »

Heb je hem ook nog per as gewogen?
Dat is vaak nog interessanter dan het totaal gewicht.
Vooral de achteras omdat daar vaak het meeste gewicht zit.
Dan kan je er totaal een klein aantal kilo’s overheen zitten maar op de achteras best wel wat meer.

Een ander forumlid kwam laatst op ongeveer 7% overbelasting op de achteras uit bij weging.

Achteras gewogen: wat moet ik met die info?
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Probleem zat hem toch wel voornamelijk bij de achteras.

Nu zou ik zelf van zo’n klein overgewicht niet geheel wakker liggen eerlijk gezegd ;-)
Als de asgewichten afzonderlijk ook maar niet extreem over hun merk heen gaan.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Janpinz »

Veel weeg bruggen hebben automatische ijking, beter 0-stelling.
Oudere types niet, die moet je handmatig op nul zetten vlak voor de weging.
Als je twee keer weegt, bv met laden of lossen, maakt dat niet veel.
Kom je echter maar voor 1 totaalweging, kan dat veel schelen! Op een brug van 18 mtr kan zomaar 1 - 200 kg water liggen tijdens een bui.
Dus verzeker je ervan, dat de brug op nul gezet is voor de weging.
Ook is er een verschil in eenheden. Er kan afgelezen worden per 10, 20, of soms zelfs 40 kg!
Erikjjs
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 8:58

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Erikjjs »

Helaas, watertank was helemaal leeg, dus daar geen marge meer.
Mogelijk heeft er nog wel water in de boiler of leidingen gezeten..dat kan nog wel wat kilo'tjes verklaren.

Maar ik zie het gewoon ook niet zitten om de hele vakantie met een half volle diesel tank te rijden ipv. vol te gooien... of om mn koelkast inhoud na een controle achter te laten.
Mn vraag blijft.. is het bij overschrijding van de Technisch max massa altijd uitladen?

Ben al aan het strepen:
-tentje van de kinderen thuis laten
-nog iets lichtere stoelen en tafel kopen
-toch maar een 1kg poederblusser ipv. 2l schuimblusser
-fietsendrager eraf en de garage zo inrichten dat de fietsen daarin kunnen
-Lithium accu aan het overwegen
-Dinette ombouw planken eruit
-en dan kilo'tjes schrapen bij de handdoeken, kleding, boodschappen, speelgoed van de kids

Nog andere tips?
Reservewiel zit er al niet meer in
Lichtmetalen velgen weegt de winst niet op tegen de nadelen en de kosten
Erikjjs
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 8:58

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Erikjjs »

Was een 10kg schaal weegbrug.
Hij zag er vrij modern uit en ze gaven aan dat die jaarlijks geijkt wordt... maar het doel van de brug was wel verschil meten tussen in en uit (overigens 2 verschillende bruggen op in en uitgaande weg).. dus 0 stelling mogelijk minder belangrijk
Zowel bij in als uitgaand (dus beide bruggen) gaf de weegbrug hetzelfde aan
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Janpinz »

Bij een systeem van meerdere bruggen, gebruikt voor handelsdoeleinden, moet het gewoon kloppen met elkaar! Helaas voor jou, dus.
Wat ook nog gewicht bespaart, is uitsluitend, of zo veel mogelijk, naturisten streken/campings aandoen.
Heb je met zn allen duidelijk minder kleding nodig!
Fietsen naar binnen, is ook gewicht naar voren, duidelijk minder achteraslast. Scheelde bij ons bijna 80 kg...
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door isoplus »

Als je over de technische massa beladen bent bij controle is het in ieder geval uitladen. Of je een bekeuring krijgt hangt van de verbalisant af denk ik.
Levensmiddelen koop je onderweg dat kan tegenwoordig overal.
Erikjjs
Berichten: 6
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 8:58

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Erikjjs »

Janpinz schreef:
do 23 jul 2020, 22:20
Wat ook nog gewicht bespaart, is uitsluitend, of zo veel mogelijk, naturisten streken/campings aandoen.
Heb je met zn allen duidelijk minder kleding nodig!
:lol3: :-B :lol:
Hulde...
Zien we je daar? :wink:
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door Janpinz »

We deden het vroeger veel, toen we met de motor gingen.
Maar als je eind augustus naar Vera Playa komt , drinken we er 1, of 2...
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door vmax »

voorheen werden de import campers gewogen , en dan werd meestal de camper gestript om hem zo licht mogelijk op papier te krijgen vanwege de houdersschapsbelasting . dus ja nu werkt het 2 kanten op

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Overbelading: Toegestane max. massa vs. Technisch max. massa



Bericht door AadenAnke »

Koop een nieuwe personenwagen en ga ermee naar de weegbrug en kijk wat er op het kenteken staat? Best een verschil hoor :think:

Gr. Aad
Plaats reactie