Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door LittleTinTent »

Ja, klopt helemaal.

Ik ga lekker moeilijk doen en meer wegenbelasting betalen. Dat moet nu eenmaal in NL.
Het inrichten zoals ik wil en het lekker gaan rijden, gaat ook gebeuren. :-B
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door Bas vd laar »

Ze zien je al aankomen bij de RDW, die denken ook: gast wat doe je hier? :-?
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door Dutch Traveler »

Met alle respect hoor, maar ik denk dat je toch een probleem hebt.
Ik heb mij behoorlijk in deze materie verdiept, voordat ik het geschikte merk en model auto voor een mini camper kon kopen.
Bij mij viel de Opel Combo, en de Fiat Doblo beide af, omdat in de bestelauto versie een HEEL tussenschot verplicht is voor de belastingdienst.
Je kunt alleen bij de RDW terecht voor een keuring als je een constructiebrief van dat betreffende voertuig hebt, voor in jouw geval Opel.
En die krijg je niet.
Bij de Fiat Doblo die ik wou kopen, zat het hele tussenschot vast gemonteerd op de kop van de laadvloer en de beide B stijlen.
De laadvloer maakt namelijk deel uit van de dragende constructie, en als je voor een keuring gaat moeten achter de beide cabine stoelen voetenruimtes komen voor de tweede zitrij, en in de laadvloer gaan lopen zagen en lassen is niet toegestaan.
Bovendien zitten er geen orginele bevestigingspunten in de laadvloer voor het monteren en demonteren van een bank.
Ook zitten er geen orginele bevestigingspunten in voor het monteren van de rolgordel cassettes onder in de C stijlen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het minste probleem is nog dat je geen passagiers mag vervoeren terwijl er geen ramen tussen de B en de C stijlen zitten.

Ik heb nog geprobeerd om in Duitsland, waar sommige modellen Combo en Doblo niet met een dicht schot maar met een hekwerk werden geleverd waarbij het rechter gedeelte kon draaien te kopen, maar dat was een zoektocht die ik maar heb opgegeven.

Als je met dit voertuig met een afspraak naar de RDW gaat voor een keuring, maak je slapende honden wakker waar je later wel eens flink spijt van zou kunnen krijgen.

Je zou je licht eens op kunnen steken bij facebook, ik zit daar bij diverse besloten groepen die de mini camper een warm hart toedragen.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door Dutch Traveler »

Dit is appels met peren vergelijken.

Door dit draadje erbij te pakken, geef je al gelijk aan waar het fout gaat.

Die schitterende mini camper die jij erbij haalt, is een L 2 een verlengde uitvoering dus, met een laadruimte van (pin me niet vast op één of twee centimeter) van 2.25 mtr.
Bovendien heeft die kampeerauto een hef dak laten monteren, waardoor hij over een bepaalde lengte en breedte "stahoogte" krijgt.
Dat samen met een schitterende inbouw, verdient hij zeker het predicaat kampeerauto.

Jij hebt een korte uitvoering, een L1 met een laadvloerlengte van 1.80.
Jij wilt ook géén hef dak zoals je schrijft.
Jij wilt een simpele inbouw van spulletjes die je er eenvoudig in en uit kunt halen.

Daarom kun je een goedkeuring als kampeerauto echt wel vergeten, en kun je alleen gaan voor een keuring als PERSONEN auto.
Daar valt deze auto (wat ik dus duidelijk probeerde te maken) dan ook op af, omdat je daarvoor een verklaring van de constructeur
(in dit geval Opel) nodig hebt.
En die krijg je niet.

Maar ga gerust je gang hoor. Ik hoef géén gelijk te hebben, en niemand houd je tegen.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door LittleTinTent »

@dutchtraveler

Wat kun jij een onzin schrijven ook al 'heb je je erin verdiept'. :lol3:
Personenauto keuring, gordels, achterbank, ramen, tussenschot. Waar heb je het over?

Zoek eens op wat de eisen zijn voor een kampeerauto volgens de RDW. (Ik zal je helpen: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen)
NIET de eisen van de belastingdienst want kwarttarief is niet mogelijk, dus daar hoef ik niet aan te voldoen.
Ik heb EXACT dezelfde auto als Nicolasfirst, een L2 of maxi zoals in mijn eerste post staat. Mijn indeling van de inbouw wordt ook hetzelfde.
Alleen dan zonder hefdak omdat dat geen eis is van de RDW.

Ps. Excuses mogen ook via PB. :thumbup:
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door Dutch Traveler »

Je doet maar.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door Atoz »

Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.....

Schreef Willem Elsschot reeds in 1910, in Rotterdam zelfs.
Hou ons in elk geval op de hoogte als je administratief volledig in orde bent.
Mochten we echter niets meer horen, dan is het ook goed ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
MaDee
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 jul 2020, 19:38

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door MaDee »

Dutch traveler, een kampeerauto is een bijzondere personenauto. Een personenauto die aan extra eisen voldoet, zo staat het ook op kenteken.
Dan kan het nooit zo zijn dat het weghalen van een tussenschot bij een ombouw tot kampeerauto niet tot problemen leidt en bij ombouw tot personenauto wel tot problemen leidt. Overigens heb je wat betreft wijzigingen aan de constructie van een auto wel een punt, maar aangezien nicolasfirst het wel gelukt is om zijn Combo door de keuring te krijgen, is het blijkbaar mogelijk om het tussenschot van een Combo te verwijderen zonder iets wezenlijks aan de constructie te wijzigen. Dus het is mogelijk.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"



Bericht door LittleTinTent »

Bijna iedere camperbouwer hier op dit forum heeft toch zijn tussenschot verwijderd. Zo'n geschroefd tussenschot is geen dragend deel van de carrosserie. Vaak zijn ze zelfs van kunststof. In het buitenland rijden volop bestelauto's zonder tussenschot. Zouden die dan qua constructie onveilig zijn?
Een tussenschot is gewoon een scheiding tussen bestuurder en lading, voor de veiligheid en het comfort. Alleen in NL heeft het ook nog een fiscale reden.

Er rijden nog meer Combo's en Doblo's rond op een kampeerautokenteken in NL, dus ik zie niet in waarom dat met mijn Combo niet zou kunnen.
Ik zie de toekomst wat dat betreft met vertrouwen tegemoet. En anders blijft ie gewoon op grijs kenteken en ga ik het mrbtarief voor personenauto's betalen, net zoals zo vele bedrijfsauto's die niet meer voldoen aan de regels sinds de aanscherping van de grijskentekenregeling.

Dit is het laatste wat ik ga zeggen over de fiscale en administratieve aspecten van dit project.
Plaats reactie