LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
anneliesmu
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 21:32

LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door anneliesmu »

Wie kan mij helpen?

De situatie is als volgt:
* Ik heb een Mobilvetta K-Yacht 89 uit 2014;
* Daarin zit een Nordelettronica NE185 schakelpaneel waarop een startaccu (lood) en een service accu (AGM) zijn aangesloten.
* De acculader is ook van Nordelettronica type NE186 300W

Ik wil nu de service accu gaan vervangen voor een LiFeo4 accu met bijbehorende BMS. Ik besef dat ik een nieuwe lader nodig heb om de LiFePo4 accu te laden.

Ik heb de volgende vragen:
* Start accu en service accu's zijn straks niet meer van het zelfde type en hebben dus ook geen gelijke eindspanning e.d. meer. Hoe moet ik e.e.a. schakelen in combinatie met de NE185?
*De acculader NE186 heeft een "line" signaal (Ik denk: geeft 12 v als de lader aan het lichtnet is aangesloten). Ik denk dat het paneel NE185 dit signaal gebruikt om de beide accu's parallel te schakelen en dat mag nu niet meer zo maar met twee verschillende accu types. Hoe los ik dit op?
* Omdat het een Fiat Ducato betreft met een Euro5 motor denk ik dat ik met een dynamo te maken heb die wordt terug geregeld en dat ik dus een laad booster zou moeten toepassen. Hoe sluit ik deze aan in combinatie met het NE185 paneel.

Veel vragen dus, maar ik hoop dat er iemand op het forum actief is die een dergelijk vraagstuk al eens heeft weten op te lossen.
Oplossingen, schema's e.d. zijn dus van harte welkom.

Hoor graag van een ieder.

Groet,
Jorrit Mulder
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Metor »

Het zou handig zijn als je een schema van je elektroblock met lader zou hebben en kan er meer gezegd worden of en wat er gewijzigd kan worden aan bekabeling. Ook is het handig zijn als je zegt welke LFP je wilt. Niet alle LFP zijn vergelijkbaar.
Onafhankelijk of je een slimme dynamo hebt of niet (euro klasse zegt niet alles), is het raadzaam een DC-DC booster te gebruiken om de LFP op te laden tijdens het rijden. Bij de booster moet het mogelijk zijn om LFP in te stellen met de goede parameters die bij de accu horen. De booster stroom vanaf 20% tot max. 50% van de LFP capaciteit kiezen maar niet hoger dan ca. 25% van je dynamo capaciteit. Dus een 100Ah accu kan b.v. geladen worden met een 25A booster, alleen als je minimaal een 100A dynamo hebt.
De huidige 230V lader NE186 vervangen voor een LFP lader. Richtlijn bv 20% van de LFP capaciteit.
Deze lader kan eventueel ook de startaccu van een druppellading voorzien.
Verder zijn zonnepanelen erg geschikt als een derde laadmogelijkheid. Weet niet of je die hebt. Ook hier een LFP geschikte laad controller inzetten.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door kampo »

Je moet er wel bij vermelden welke LFP accu en welke BMS je wenst te gebruiken.
En of je een gecombineerde Multiplus/Combi gaat gebruiken of een inverter en acculader apart.

Ik kan een omschrijving geven van de job maar dan op basis van onvolledige informatie:
DC/DC converter op dynamostroom
NE accu lader afkoppelen.
230 volt omleggen naar stopcontacten indien Multiplus.
Solar regelaar vervangen door versie met LFP instelling
Nieuwe acculader met LFP instelling
Battery Protect systeem op verbruikers en laders en via BMS
AC detect op BMS systeem.
Druppellader op startaccu.
Klaar.

Paar uur werk om het uit te zoeken en uit te voeren, in te stellen en te testen.
Reken op een 20 tal uur want er komt altijd wat bij.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Hoofdnoorman »

Aangezien ik niet denk dat jij Multimiljonair bent, zullen we voorgaande even negeren.

Zoals Metor zegt, een laadbooster vanaf de dynamo. Let even op de instelling van de spanning als dit mogelijk is.
Ga je een Votronic monteren, zou je kunnen kiezen voor de VCC 1212 - 30. Volgens mij voordelig en goed. (Ik heb hem zelf ook :) )
De startaccu wordt hier ook bij aangesloten maar beslist niet parallel geschakeld.
Bij instelling LiFePO4 geeft de booster een onderhoudslading door van tussen 13,4 en 13,5 Volt en max 1 Amp.

De LiFePO4 lader kan rechtstreeks op de accu's. Kies hiervoor een geschikte LFP lader. Zo heel bijzonder is het ook niet, meestal (eigenlijk altijd) regelt de BMS of hij lading accepteert of niet. Mochten de accu's vol zijn, geeft de BMS niet meer door. Het enige wat een punt van aandacht moet hebben is of er bescherming tegen laden bij zéér lage temperaturen aanwezig zou moeten zijn.

In ieder geval, de Votronic booster "ziet" dat er externe lading aanwezig is en laadt dan de startaccu nog bij. Dat doet hij ook als de solarpanelen laden. Zoals Metor terecht opmerkt, de solarregelaar moet ook LFP geschikt zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Frank1954 »

Hi anneliesmu

Hoeveel solar capaciteit heb je op de camper want daar lezen we niets van... :wink:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Atoz »

Hoofdnoorman schreef:
di 14 jul 2020, 0:12
Aangezien ik niet denk dat jij Multimiljonair bent, zullen we voorgaande even negeren.
Waarom?
Omdat het van iemand van onder de bijbelgordel komt?
Of omdat het Kampo zijn schrijfsel is?

In het eerste geval wil je de mening niet horen van een ganse groep, in het tweede geval speel je op de man.

Puur technisch staat er in Kampo zijn schrijven geen enkele fout.
Dus zomaar zijn gratis advies negeren zou dom zijn.

Een advies als ''Let even op de instelling van de spanning als dit mogelijk is.'' mag je natuurlijk altijd geven, maar of dat dat dan een waardevol advies is aan de vraagsteller ?

In den beginne toen ik LFP leerde kennen leek die prijs mij een struikelblok.
Ondertussen ontdekte ik de echte voordelen van LFP, een constante spanning bv.
Maar zelfs een loodzuuraccu zijn we de laatste dertig jaar beter gaan behandelen tijdens het laden (*), dus waarom zouden we die LFP niet met zachtheid behandelen? En dus wel de correcte spanning en laadcurve te nemen.

(*) Wie gebruikt er nog een loodzuur acculader van 50 jaar geleden? Een ruim bemeten trafo met 1 diode en eventueel een ampère metertje? Jij?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door 309T16 »

Ik vind Hoofdnoorman zijn reactie nog netjes hoor.

In ieder geval is het een reactie op de inhoud en had ik misschien met iets andere woorden, maar inhoudelijk ook zo kunnen reageren :wink:
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Arie55 »

Metor schreef:
zo 12 jul 2020, 20:20
[knip...] De booster stroom vanaf 20% tot max. 50% van de LFP capaciteit kiezen maar niet hoger dan ca. 25% van je dynamo capaciteit.
[knip
Zou je daarover wat meer kunnen uitweiden. Bijvoorbeeld, waarom niet tot 75% van de max. te leveren stroomsterkte door de dynamo?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Metor »

Je bent vrij om het anders te kiezen, maar dit zijn mijn uitgangspunten.
Dynamo's zijn niet ontworpen voor continue 100% belasting dus neem de helft daarvan als max. voor lange levensduur. Waarvan de helft voor de booster en de helft voor andere verbruikers bv alle verlichting, kachel aanjager en eventueel gebruik van omvormer tijdens rijden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Atoz »

Een autodynamo werd ontworpen met een bepaald doel.
Het laden van die LFP stond nergens in het lijstje van de ontwerpers.

Dus nergens werd die autodynamo ontworpen om urenlang zulke stromen te leveren.
Maar het kan, desnoods staat hij roodgloeiend, dus doen we maar.
Tot hij stuk gaat.

Wil je zulke extreme stromen laden, dan plaats je best onmiddelijk een geschikte dynamo in je voertuig.
Steld zich de vraag of er plek genoeg is om hem te plaatsen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door kampo »

De helft?
Ik zou me beperken tot ongeveer 1/3 van de dynamo capaciteit.
Zeker bij een groot LFP accu pack.
Anders wordt de dynamo te heet.

Boosters die de spanning detecteren werken niet zo goed. Die geven de meeste problemen.
Beter een D+ of een alternatief daarvoor als inschakelsignaal. Altijd met een timer.
Of op trillingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Metor »

Goed lezen: helft van de helft ( = 1/4) voor het laden van de LFP met de booster en de andere helft van de helft ( = 1/4) reserveren voor andere gebruikers. :bow:
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door Peter A7 »

kampo schreef:
di 14 jul 2020, 21:26
Boosters die de spanning detecteren werken niet zo goed. Die geven de meeste problemen.
Dan moet je misschien eens een ander merk proberen :lol3:

Zonder zwanzen, ik heb al meerdere 50 ampère MacPlus boosters geinstalleerd die spanningsgestuurd werken. Je kan dat perfect tweaken bij dit type booster, werkelijk alle parameters zijn instelbaar. En dat werkt zeer goed :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePo accu toepassen bij Nordelettronica 185



Bericht door kampo »

@A7
Goed dat het met de mastervolt booster wel goed gaat op spanning.
Je bent wel even bezig met het juist "tweaken" dan :-B
Lukt dat ook goed bij start/stop voertuigen?
Gaat dat tweaken via Bluetooth of moet je de laptop aansluiten ?

@Metor
Ik had daar overheen gelezen. De helft van de helft.
Mijn ervaring is dat de nieuwere dynamos serieus opgefokt werden. 180, 200 en 250A. Moet ook wel. Het stroomverbruik op een voertuig is sterk gestegen.
Tenslotte zijn ze aan de buitenkant dezelfde afmetingen gebleven. Het rendement is laag en de warmte moet ergens naartoe .
Groeten Kampo
Plaats reactie