Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Gisteren een grote tegenvaller moeten verwerken, te horen gekregen dat onze Fiat Ducato camper (bouwjaar 1993, type 290, met al-ko onderstel en torsie as) niet door de keuring komt omdat de torsie as (vering) versleten of gebroken is en daardoor alleen nog maar op de banden veert . Daar gaat onze vakantie zei mijn vrouw, maar ik geef het niet zo snel op
Bij een specialist geïnformeerd triorep.nl en meteen stond het prijskaartje al op € 4000,- en dan zou er de montage nog bij komen, oeps das wel erg duur…
Op internet als een gekke gaan zoeken naar een gebruikte achteras maar niet te vinden (zelfs niet bij http://ducatospecialist.nl/) Ingeschreven bij onderdelenlijn.nl en een onbekende sloperij had er nog 1 liggen maar die vroeg er al € 2500,- voor en dan weet je nog niet wat je krijgt.
Ik zat te denken om de as zelf (met behulp van een garage) te reviseren maar kan nergens een revisie set vinden, weet iemand waar je die kan bestellen?
Heeft iemand hier ervaring mee, zonder meteen zo’n hoog prijskaartje eraan te moeten hangen? Weet iemand nog ergens een goede achteras te liggen? Alle hulp is welkom.
Bij een specialist geïnformeerd triorep.nl en meteen stond het prijskaartje al op € 4000,- en dan zou er de montage nog bij komen, oeps das wel erg duur…
Op internet als een gekke gaan zoeken naar een gebruikte achteras maar niet te vinden (zelfs niet bij http://ducatospecialist.nl/) Ingeschreven bij onderdelenlijn.nl en een onbekende sloperij had er nog 1 liggen maar die vroeg er al € 2500,- voor en dan weet je nog niet wat je krijgt.
Ik zat te denken om de as zelf (met behulp van een garage) te reviseren maar kan nergens een revisie set vinden, weet iemand waar je die kan bestellen?
Heeft iemand hier ervaring mee, zonder meteen zo’n hoog prijskaartje eraan te moeten hangen? Weet iemand nog ergens een goede achteras te liggen? Alle hulp is welkom.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Geen nood, ik heb het zelfde probleem gehad, dit staat hier uitvoerig over geschreven met hele mooi foto en een filmpje erbij,Tik even bij door zoek forum, op Al-Ko as, voor nog geen 1900euro heeft U weer een gereviseerde Al-Ko as, zie hier het filmpje er van, je moet de as wel zelf eronder uit halen en het bedrijf even contacten dan maakt hij een vrachtbrief voor je en komen ze de as bij je voor de deur ophalen en na revisie weer thuis gebracht.
https://www.youtube.com/watch?v=KW_Azid75lI
https://www.youtube.com/watch?v=KW_Azid75lI
Groet. Linfiel.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Bij een garage reviseren gaat het niet worden, het is toch wel een klusje waar iemand het goede gereedschap en wat ervaring voor moet hebben.
Dus Triorep of het Engelse adres dat het prima doet, je kunt dat natuurlijk wel in samenwerking met je garage regelen maar een paar duizend euro ben je wel kwijt.
Dus Triorep of het Engelse adres dat het prima doet, je kunt dat natuurlijk wel in samenwerking met je garage regelen maar een paar duizend euro ben je wel kwijt.
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Kareltje Cola?
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Misschien beter om de achterkant op te krikken. En chassis op ezels zetten.
De bouten op het midden van de as met WD40 inspuiten en om de 2 uur herhalen.
Wielen er af
Handrem kabel los
Remleiding loshalen.
De schokbrekers er af halen.
De bouten in het midden van de as los halen. Zitten ze erg vast, dan met grote ringsleutel kracht zetten en wat klappen met de hamer geven op de bout.
Als de bouten er uit zijn kan je aan de vering hefboom trekken en zoo de as uit de pijp halen. Opletten dat de torsie staven meekomen.
Nu inspecteren welke staven stuk zijn en of de verbindingtandwielen aan het einde nog heel zijn.
Tevens kun je dan ook controleren of er ruimte tussen as en pijp zit. Teveel ruimte, dan naar Schotland opsturen.
Met geluk alleen torsie staven nieuw kopen en na de hele pijp goed gereinigd te hebben alles weer in elkaar zetten. Wel eerst nieuwe vet nippels inschroeven en de pijp en as dik insmeren met het juiste vet.
Veel succes
Oh ja, misschien zit het type plaatje nog op de pijp.
De bouten op het midden van de as met WD40 inspuiten en om de 2 uur herhalen.
Wielen er af
Handrem kabel los
Remleiding loshalen.
De schokbrekers er af halen.
De bouten in het midden van de as los halen. Zitten ze erg vast, dan met grote ringsleutel kracht zetten en wat klappen met de hamer geven op de bout.
Als de bouten er uit zijn kan je aan de vering hefboom trekken en zoo de as uit de pijp halen. Opletten dat de torsie staven meekomen.
Nu inspecteren welke staven stuk zijn en of de verbindingtandwielen aan het einde nog heel zijn.
Tevens kun je dan ook controleren of er ruimte tussen as en pijp zit. Teveel ruimte, dan naar Schotland opsturen.
Met geluk alleen torsie staven nieuw kopen en na de hele pijp goed gereinigd te hebben alles weer in elkaar zetten. Wel eerst nieuwe vet nippels inschroeven en de pijp en as dik insmeren met het juiste vet.
Veel succes
Oh ja, misschien zit het type plaatje nog op de pijp.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
ik meende dat triorep geen assen meer reviseerdeisoplus schreef:Bij een garage reviseren gaat het niet worden, het is toch wel een klusje waar iemand het goede gereedschap en wat ervaring voor moet hebben.
Dus Triorep of het Engelse adres dat het prima doet, je kunt dat natuurlijk wel in samenwerking met je garage regelen maar een paar duizend euro ben je wel kwijt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Beste.
Misschien een kansje.
Doe eens een belletje naar kiers te erm
Gr. Toon
Misschien een kansje.
Doe eens een belletje naar kiers te erm
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Was vrij recent iemand hier op het forum die dit via Engeland geregeld had voor een best redelijke prijs. Even zoeken naar dat topic.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Linfiel heeft dat bovenstaand gemeld met een verwijzing naar het filmpje.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
Nu toch nieuwsgierig wat TS heeft gedaan.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Fiat Ducato Al-ko onderstel torsie as versleten
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything