ziek door chemisch toilet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Ik vraag mij af of er iets bekend is over ziekteverwekkende bacteriën die vrij komen bij het leeg gieten van de toilet cassette. Het hangt van de losplaats af, maar soms heb ik het idee dat er toch van alles in de lucht komt wat mij door mijn neus, ogen en handen ziek zou kunnen maken.
Net terug van een mooie paar weken, maar ook een paar dagen met vervelende darmklachten achter de rug en dat is niet de eerste keer.
Zijn de toilet vloeistoffen antiseptisch ? of gaat dat alleen over de geur en uit elkaar laten vallen van de fecaliën ? Op de sites van de verschillende producenten vind ik hier niet veel over. Ben benieuwd of iemand er meer van weet en wat je zou kunnen doen. Handschoenen, bril, mondkapje.. wordt wel een heel circus iedere keer, enfin benieuwd naar wat feiten.
Mvg Hans Kohler
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Camperic »

Vanwaar de vermeende relatie tussen klachten en het (lozen van) chemisch toilet?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door AadenAnke »

Wij gebruiken een mengsel van azijn en zeep nooit last van darmklachten! Na hè lozen wel altijd goed de handen wassen met water en zeep! Ik heb nog al wat allergieën en van die chemische troep moet ik niet veel hebben. Heb er ooit eens een scheutje van de spoelvloeistof over mijn hand gehad, gelijk afgespoeld voor 5 minuten met stromend water. Binnen een uur vol met rode vlekken en een jeuk! 2 pilletjes en een paar uur later nergens meer last van. Toen toch maar eens de azijn zeep oplossing geprobeerd. Doen we nu alweer bijna 6 jaar.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Kroppie »

en als je alles altijd maar mega hygienisch doet bouw je ook geen weerstand op, bril mondkapje, handschoenen e.d, gewoon doen en na gedane zaken handen wassen is m.i meer dan genoeg, en ik heb nooit wat wat betreft darm of andere klachten. :DD .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door freddorr »

Handschoenen, bril, mondkapje.. wordt wel een heel circus iedere keer,
Als je simpel legen van een toilet cassette al een circus vindt.........
Gewoon de normale hygiene maatregelen nemen alsof je zelf naar het toilet gaat. en vermijdt direct contact met het loos station door het gebruik van handschoenen.
Daarna goed je handen wassen en klaar is Kees (of wie dan ook).

p.s. Ook wij gebruiken azijn en zeep na elke leging.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

ziek door chemisch toilet



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij is ook normaal toiletbezoek - en spoelen - al een dingetje qua verspreiding van bacteriën en dergelijke.
Het campertoilet legen zal niet veel hygiënischer zijn :D
Als je daar gevoelig voor bent zal je iets meer maatregelen moeten nemen.
Volgens mij zijn de gemiddelde vloeistoffen meer gericht op stankoverlast te beperken en de zooi in de tank snel uit elkaar te laten vallen.

Maag en darm problemen zou natuurlijk ook aan het schoonwater kunnen liggen als je daaruit drinkt en een vrij gevoelige fysiek hebt.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door PE1OPQ Theo »

niet opdrinken en aanraken tijdens het eten, bij het leeg gooien de gebruikelijke hygiëne normen in acht nemen.
En anders in een schoonmaak automaat doen?

Theo
Uitgeschreven

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Uitgeschreven »

Waarom zou het aan het toilet liggen?
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Re. Marco Polo
Ja daar zal het wel op uitdraaien, hoewel zeep ook goed werkt tegen bacteriën en virussen, daar weten we dankzij COVID-19 weer alles van. Vandaar dat ik benieuwd ben of de vloeistoffen daar in ook een rol spelen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

ziek door chemisch toilet



Bericht door Marco Polo »

Thetford, wel bekend neem ik aan, zegt er zelf over dat zijn producten bedoeld zijn om:

Stankoverlast in de hand te houden.
Het zoveel mogelijk vloeibaar maken van de inhoud om de cassette makkelijker te kunnen legen.
En het tegengaan van de vorming van gassen in de tank.

Van het ontsmetten van de inhoud van de tank maken ze geen melding.
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door bretzfra10 »

Ja klopt, staat bij allemaal. Ik zie er het nut dan ook niet erg van in, sog via het dak, geen stank en het uitelkaar vallen gebeurt vrij snel als je al een stukje hebt gereden.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Will »

Ik zou eerder aan de los plek denken dat ziet er niet uit af en toe, ook de buitenkant van de waterslang is smerig het zit vol bacterieen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door Hoofdnoorman »

Wij zaten er in Enkirch over te discussiëren.

Je ziet dus mensen met de wc cassette achter op de fiets vasthouden met rubber handschoenen aan. Terugkomend de cassette weer op de plaats en de handschoenen er naast. Even later stappen ze op de fiets en grijpen de handvaten op het stuur vast.
De binnen zijde van eventuele handschoenen zijn vast niet schoon evenals de handvatten en bagagedrager van de fiets.

Dus gewoon goed nadenken wat je doet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: ziek door chemisch toilet



Bericht door StefM »

is de ventialatie in je woonmobiel goed genoeg ? Ik heb meerdere vakanties last van darmklachten gehad als gevolg van slechte ventilatie. Te hoog CO2 gehalte leidt (bij sommige mensen) tot verkramping van de darmen.
Plaats reactie