Zonnepanelen op beperkte ruimte?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door Kroppie »

panelen hebben vaak mc4 stekkers als aansluiting, indien zo heb je er daarvan ook een paar nodig(plus en min zijn bij die stekkers verschillend)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door vmax »

heeft eigenlijk niet nodig tenminste bij in serie zetten

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

De 7 meter kabel is incl elk 1 MC4 stekker:

Zonnepaneel Aansluitset 1x 4mm2 Rood / Zwart inclusief MC4 stekkerset Lengte's Solarkabels naar Keuze

De kant aan de laadregelaar heeft dat niet nodig volgens mij en inderdaad is in serie mij geadviseerd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

Nog 1 vraag, moet er nou nog een 20A zekering tussen laadregelaar en accu? Of zit dat al in de Victron 75/15.. Ik lees verschillende verhalen...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door Kroppie »

die zekering tussen accu en regelaar is er om de draad te beschermen, moet dus zo dicht mogelijk bij de accu zitten, die in de regelaar is 15 amp en niet voor die draad.

zit de regelaar binnen zeer korte afstand van de accu (<30cm)en is er geen enkele kans op beschadiging van die draad, dan neemt men vaak aan dat een zekering dan niet nodig is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

:thumbup: duidelijk, volgens mij heb ik voldoende info..

Dank allemaal.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51258
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door Kroppie »

veel zon :idea:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door Arie55 »

Heb gelezen dat die PERC panelen gevoeliger voor vocht en temperatuur zijn. Ik vind het verschil in groter vermogen dat deze panelen t.o.v. mono kristallijne panelen leveren, het niet waard. Zoveel verschillen de fysieke en vermogens niet om voor de bewezen panelen te gaan

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

Ik heb het spul (2*110Wp met Victron 75/15 MPPT) inmiddels op het dak liggen en in de camper hangen... De afgelopen zonnige dag werd de accu geladen met ongeveer 12A en op pieken met 14A. We hebben gisteravond de volle accu gebruikt om de fiets accu's weer op te laden.

Vandaag is het grijs en grauw. Toch wordt de accu (een stuk langzamer) dan gisteren opgeladen. Het schommelde tussen de 1,5 en 2 A.

Het oude zonnepaneel 90Wp met PWM-lader kwam op een zonnige dag maar tot max 3,4A..

Kortom erg tevreden :cheers:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door hathi »

:thumbup: Goed bezig Pier,en nu denk je zeker waarom had ik dit niet eerder gedaan ? :?:
Hans
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

Nee, het was al in de planning, begin vorig jaar een camper gekocht en eerst de dingen gedaan die eerst aan de beurt moesten komen.
Dit voorjaar stond een Maxxfan op het programma en dat hebben we eerst gedaan om dan het formaat van de panelen te bepalen..

Alles volgens een plan die we vorig jaar hebben opgesteld.. (niet alles kan tegelijk) ;;-)
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door de Viking »

en ben je ook nog familie van Grutte Pier Donia?
Mijn dochter heeft het laten uitzoeken en onze familie is terug te voeren naar 1500 naar boer Donia :D

Ik heb 1x 125Wp op het dak, en dat kan onze fietsaccu's wel 1x opladen, maar de volgende dag gaat de HH accu terug naar 50% en dat is allemaal net te weinig. Zit nog te dubben om 1 grotere maar een stekker in de buurt kan ook, behalve als we niet op een camping staan.

Achteraf had ik ook wel de Maxxfan willen hebben maar de Fiamme met tiptoetsen voldoet ook uitstekend.

Groeten út Fryslân
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
GruttePier
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 20:01
Locatie: Flevoland

Re: Zonnepanelen op beperkte ruimte?



Bericht door GruttePier »

Nee, niet dat ik weet... ben wel een Fries die is geëmigreerd naar Flevoland..

Wij hebben er een 75ah LifePo4 accu in, we hebben de 2 accus gisteren op een volle accu gelegd. de fietsaccus waren ongeveer nog 30 procent gevuld. Aan het einde van de cyclus was de HH-accu nog 4i% gevuld. E.e.a. Ligt aan de grootte van de fietsaccus, maar lijkt voor ons genoeg om 1 keer alles te laden en ook nog de rest te kunnen doen.

Dan zou de dag er na de zon wel weer moeten schijnen, ik denk dat we een bijna lege accu op een zonnige dag wel vol krijgen. We zullen de komende tijd e.e.a. verder doortesten. Binnenkort nog een weekend weg en daarna 3 weken naar het buitenland, hopen we.
Plaats reactie