Storing Waeco CR 50

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Kroppie »

ik had mijn bril zelfs op :G

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Knutselsmurf »

Zit nu thuis de berichten te lezen en ban aangenaam verrast door de vele reacties, nu al. Ik begreep van de vorige, eerste eigenaar dat het rendement van de koelkast wat tegen viel. Nu waren wij voorheen kampeerders zonder koelkast, dus alles was al beter dan voorheen. Maar ik had toch wel de verwachting van een goede koelkast dat die wat kouder zou moeten worden. En dus na het lezen van de documentatie en het storingsmeldings-schema ging ik er van uit dat en goed functionerende koelkast geen storingsmelding moest geven.
Ik ga morgen de bekabeling eens opzoek, nalopen, meten en eens kijken of ik er nog helemaal bij kan.
Wordt vervolgd!!
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Knutselsmurf »

Als newbe in de camper wereld mag je je vergissen. Maar niet te vaak. Tekeningen van de bouwer er eens bij gepakt. Allereerst betreft het niet een CR140 maar een CR 50. Is overigens groot genoeg voor ons tweeën. In zijn bouwplan heeft hij gemeld dat hij 4mm² kabel ging gebruiken, lengte kabel 8 m. Ik heb de echte lengte gemeten en kom uit op zo,n 5 m lengte.
Volgens de inbouw beschrijving is dat te dun. Ga de koelkast eerst eens uitbouwen en aan het einde de spanning meten. Want meten is weten.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Saviemeke »

Als je spanning meet als de kk is uitgebouwd zal het wel meevallen.
Zoals al geschreven trekt de kk bij het starten veel stroom, waardoor de spanning even onderuit gaat. Beter is te meten bij de kk terwijl die aangesloten is en tijdens het moment van starten.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Kroppie »

uitgebouwd zal ie toch ook op moeten starten,wil ie draaien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Knutselsmurf »

Was ook de bedoeling om te meten als hij gewoon is aangesloten. Maar dan moet hij wel eerst uit zijn kast om er goed bij te kunnen.Zoals al eerder vermeld, compressor slaat aan, 3 á 4 seconden, slaat uit en gaat verder met een zoemtoon. Rode storings-led knippert 1 keer. In de koelkast uit zetten, weer aan zetten en dezelfde cyclus herhaal zich. Ook na een wat langere tijd slaat de compressor aan, 3 á 4 seconden , slaat weer uit en gaat weer zoemen. Er wordt dus wel steeds heel even "gekoeld".
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Knutselsmurf »

Wordt vervolgd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door veetee »

Knutselsmurf schreef:
ma 29 jun 2020, 19:59
In zijn bouwplan heeft hij gemeld dat hij 4mm² kabel ging gebruiken, lengte kabel 8 m. Ik heb de echte lengte gemeten en kom uit op zo,n 5 m lengte.
4 mm2 is echt te weinig, volgens het plaatje in de Dometic manual minstens 10 mm2 bij 5 m lengte.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door BOKKIE »

Beste,

VERGEET ALLES wat hier geschreven is betreffende de kabel dikte!
Dit is maar een 45ltr koelkastje welke ik in een T4 camper heb ingebouwd waarbij ik ook een Ampere meter heb gemonteerd.
Dat ding trekt bij DRAAIEN slechts 1,5Ampere!
Jazeker zal de aanloopstroom even kunnen pieken, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Dus dat betekent dat 5mtr draad bij 4mm2 ruim voldoende is.
Het allerbelangrijkste wat ik hier nog niet heb kunnen lezen is de staat van de HUISHOUD accu.
Wat is de conditie van de accu, oud nieuw, goede capaciteit, enz.
LET OP: Deze koelkasten zijn heel gevoelig voor een TE LAGE spanning, zeker als de accu spanning beneden de 12Volt komt.
Dus meet even de accu spanning, dan kunnen we een goede diagnose stellen.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Storing Waeco CR 140



Bericht door myway »

Vergeet maar wat hier boven staat.
Ook deze kast heeft voldoende draaddikte nodig.
Dometic geeft aan dat de nominale ingangstroom 5.9 Amp is.
Trek er anders gewoon ff tijdelijk een draadje bij van 2.5mm2 kun je kijken wat hij doet.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door BOKKIE »

ONZIN, SUCCES
Niemand heeft nog maar IETS gemeten. Alles gissen..........
De praktijk is allemaal heel anders.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Storing Waeco CR 140



Bericht door myway »

En jij bent de enige die meet?
Nou ik kan je verklappen als er iemand is die altijd alles meet ben ik dat.
Nou moet ik zeggen dat 5.9 wel behoorlijk is maar mijn metingen kwamen vaak op 45-50 watt voor dit soort kasten maar bij het zelfde kastje wat later soms 35 watt.
Maar als TS nou ff een tijdelijk draadje er bij trek weet hij een stuk meer.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door jasperenpriscilla »

Mijn eerste reactie is inderdaad, krek hetzelfde als mijn waeco koelkast deed. Alleen met toeval en een hele volle accu dipte hij net niet onder de uitschakelspanning bij het opstarten van de koelkast. In andere gevallen viel hij gewoon uit binnen die paar seconden. met het rode lampje.

Het is een verrekte slimme koelkast dat hij zichzelf uitschakelt onder een bepaald spanningsniveau. Nadeel is wel dat je dus moet zorgen dat hij niet te veel dipt. dus met dikke draden is dat probleem zeker opgelost.

Je weet pas of het het goede antwoord is als je het uitprobeert of meet. Het is wel zo dat dit type koelkast vaak dit 'probleem' geeft.

Bij mij draait de koelkast inmiddels weken aan een stuk op de zonnepanelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Kroppie »

je bedoeld denk ik: hij draait op de accu en die word door de zonnepanelen goed vol gehouden, direkt op de panelen zal vooral s,nachts niet gaan.

en idd niet een paar euro bezuinigen op een dikkere diameter draad dat gaat met zo,n kk zeker niet goed, dat blijkt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie