Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door kowa »

Goede middag.
Zou het niet mooi/leuk zijn dat wij als eigenaren van de N-B Flair ervaringen uit kunnen wisselen.
Wij hebben een Flair 6000i en ik zie op het forum diverse eigenaren met een N-B Flair, zelf ben ik handig al zeg ik het zelf, maar toch is het handig om wetenswaardigheden uit te wisselen met ander eigenaren van dit type campers.
Zo kwam ik vandaag er achter dat als ik de HH accu eruit heb ik toch 12V= heb niet wetende dat dit gegenereerd wordt door de zonnepanelen.
Zo zie je maar je bent nooit te oud om wat te leren.
Misschien is het wel eens leuk om een weekend met de Flair ergens af te spreken en dan ervaringen te delen.
Ik heb via de camper forum wat namen op gedaan van eigenaren maar doe het liever op deze manier.
Wie weet is het wat, ik hoor of lees het wel want zoveel Flairs zijn er niet in Nederland.

Fred
Laatst gewijzigd door kowa op di 23 jun 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door Peter LMC »

Ja ook goedemiddag.

Voordat je de HH accu klemmen los haalt cq accu eruit haalt dien je wel
even je zonnepanelen uit te zetten of af te koppelen of zo.
Dit ter bescherming van je zonnepaneel regelaar en om vonkvorming bij accu te voorkomen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door macfocus »

Inderdaad hh accu af en aankoppelen via het PAAP principe.
PAAP staat voor:
Paneel los
Accu Los
Accu vast
Paneel Vast

Dan blijft de boel heel.
Heeft iemand me hier geleerd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door Gino608D »

Wij hebben een Flair 8000i uit 1995. Destijds de grootste uit het rijtje. Op zich een leuk initiatief. Ik heb nog een folder en prijslijst (digitaal) uit die tijd.

Ik heb ze overigens ook al vanaf 1994 gezien. Het is in ieder geval op basis van de Ducato 230. Er zijn ook nog Flairs op basis van de Ducato ervoor, maar die zijn volgens mij zeldzaam.

Als je onderdelen zoekt voor je Flair moet je hier zijn: https://www.womo-partner.de/
Je kunt een link op hun website vinden naar hun e-bay site. Mijn ervaring is dat ze nog veel meer hebben dan waar ze mee adverteren.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Vaalst86
Berichten: 1
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 16:36

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i-8000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door Vaalst86 »

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds enkele weken een Flair 6700 en zijn deze aan het ontdekken. We hebben behoorlijk veel vragen dus wij zouden zeker openstaan voor een ontmoeting met soortgenoten. De handleidingen die wij erbij kregen zijn allemaal in het Duits, heeft iemand die toevallig in het Nederlands?

Enkele vragen die wij nu al hebben.
We zouden graag assteunen willen plaatsen onder de camper, omdat we hem vinden wiebelen als een van ons zich omdraait. Iemand die daar ervaring mee heeft en tips?
Sommige van de horren werken niet helemaal soepel meer of zijn aan de zijkant aan het rafelen. Is het makkelijk om een hor te vervangen?

Groeten,
Joris en Esther
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i-8000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door Gino608D »

Welkom op het forum en veel plezier met jullie camper toegewenst. Veel van jullie vragen zijn al niet specifiek voor de Flair.

Het plaatsen van steunen onder de camper is afhankelijk van het soort chassis dat jullie hebben. Jullie camper is voorzien van een Al-ko tiefrahmenchassis. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar je zou een separaat topic kunnen starten. Er zullen ook mensen zijn met een andere camper met hetzelfde chassis die jullie kunnen helpen. Overigens herken ik het wiebelen helemaal niet. Ik vind de camper best wel stevig staan met z'n tandemas of hebben jullie een 6700 zonder tandemas? Die zie je namelijk ook wel eens. Het zou ook kunnen zijn dat de schokbrekers minder zijn.

Het vervangen van de horren is ook niet specifiek voor de flair. Door op het forum te zoeken kom je vast topics hierover tegen.

Wij hebben ook een Duitse handleiding. Ik denk dat de meeste Flairs vanuit Duitsland geimporteerd zijn. Wij hebben hem zelf uit Duitsland gehaald. Wat is je niet duidelijk in de handleiding? Zo heel spannend is het niet wat er beschreven staat.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: N-B Flair1 6000i-6700i-7000i-8000i e.d. vanaf 1995 uitvoeringen

Bericht door kowa »

Ook welkom op het forum.
Het wiebelen komt mij wel bekend voor wij hebben een Flair 6000i uit 1996 en deze wiebelde bij het omdraaien in bed en het lopen door de camper.
Het onder steunen van de camper heeft bij ons niet geholpen het bleef wiebelen.
Misschien kan je eerst proberen om met schaarkrikken het wiebelen tegen te gaan, ik had er 4 bij mij nu nog maar 2 maar dan moet je de camper wel erg hoog op krikken wil je niet meer wiebelen
Sinds kort hebben we nieuwe schokdempers en veren voor ( de originele zaten er nog onder) en ik moet zeggen dat het een stuk minder wiebelt mag ook wel na 24 jaar.
Voor wat betreft een Nederlandse gebruiksaanwijzing moet ik je teleurstellen die is er niet en net wat Gino608D door de jaren heen ben ik veel te weten gekomen van de Flair en wat laten vertalen door een Duitse die ik kende.
Heb toentertijd Polch gebeld en naar de dealer maar die hadden het niet.
Toen wij de camper kochten hebben we wel een Bordbuch Flair en een map met alles over de camper mee gekregen, misschien is dat wat bij waar je wat aan hebt.
Solar, EBL, Aldekachel, koelkast e.d.
Laat maar weten als je wat kennis nodig heb( graag via een PB)
Fred
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
102000955
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 10:20
Locatie: Breda

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door 102000955 »

Goedendag allemaal,
Wat een leuk initiatief is dit. We zijn ondertussen aan onze derde Flair bezig in 5 jaar tijd. We hebben het opgebouwd en zijn van een 6700 opgeklommen naar een 7100 tandemasser en nu in het trotse bezit van een 8000 uit 2009 met Iveco onderstel. Gelukkig een onversleutelde die geheel origineel was, dus geen gatenkaas of bord spaghetti. Ondertussen op professionele manier een E&P hydraulisch stempelsysteem onder laten zetten, een 2,5 kW gasgenerator onder laten bouwen en nu het elektrische gedeelte laten upgraden bij WCS in Goch (zoek maar eens op YouTube). Helaas behoorlijk wat ervaring opgebouwd met zaken die verkeerd zijn gegaan in de loop van de jaren. Ik hoop dat ik jullie in geval van problemen met raad en daad kan bijstaan en het initiatief om eens een meeting te organiseerden lijkt ons heel gezellig.
Gr Ronald en Marga uit Breda
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door Gino608D »

Je moet het inderdaad treffen met een camper. Wij hebben gelukkig een redelijk onversteutelde camper. WCS in Goch ken ik van Youtube. Die man vindt zichzelf wel heel erg goed. Ik hoop dat hij dat waar maakt ;-)

Volgens mij is het topic bedoelt voor Flair 1 types, maar wat mij betreft haakt iedereen met een NB aan, maar ik ben dan ook niet de initiatiefnemer.

Als je overigens onderdelen zoekt is het altijd leuk om naar de opendag bij NB in Polch te gaan. Deze wordt jaarlijks georganiseerd.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
102000955
Berichten: 14
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 10:20
Locatie: Breda

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door 102000955 »

Ik denk dat het verder niet uitmaakt welk type Flair je hebt. De bouwkwaliteit is in grote lijnen wel hetzelfde gebleven. Mijn eerste was er een van ‘94, de tweede van 2003 en de huidige van 2009. Ik heb alle uitvoeringen wel doorlopen en wie weet op welke punten mijn ervaringen gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door kowa »

Volgens mij is het topic bedoelt voor Flair 1 types, maar wat mij betreft haakt iedereen met een NB aan, maar ik ben dan ook niet de initiatiefnemer.
De initiatiefnemer vind het in zijn geheel niet vervelend als er ook type 2 en type 3 aanhaken.
Het is natuurlijk zo dat de wat oudere types kuren hebben maar de nieuwe ook en we leren ervan.

Fred
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door Gino608D »

Gaan we hiermee nog iets doen? ;-)

Wellicht eerst even wachten totdat Corona is gaan liggen, maar we zouden al even wat kunnen brainstormen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door kowa »

Gino 608D heeft gelijk even wachten totdat die vervelende virus weg is, daarna ga ik het weer oppakken.

Fred
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Niesmann+Bischoff: Flair1 types en uitvoeringen sinds 1995

Bericht door Toon »

er is een arto club
dat is praktisch dezelfde camper als de flair
misschien kun je daar bij aansluiten
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gesloten