Geleidetouwtje verduistering Heki 3 dakluik los

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Sandor Gora »

Ja, dank! En het is echt dankzij dit topic dat ik wist hoe het aan te pakken.
Morgen (voor de 2e keer) het gebroken koord van de plissé hordeur vervangen. Daar heb ik een werkbeschrijving van (staat ook ergens op ons forum). Hoop dat ik dit keer beter draad heb gekocht...
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door gjvonk »

Geweven koord is bij o.a. Gamma en Praxis in allerlei diktes re koop in het watersport schap, ik weet niet of dat sterk genoeg is. Anders naar een hengelsportwinkel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Sandor Gora »

Ik had er visdraad in, op advies van de hengelwinkel draad voor platvissen, dat zou "sleepvast" zijn.
Mijn vissende neef zei nu dat carbon-visdraad steviger zou zijn en anders "ijzergaren" uit een handwerkwinkel.
Maar uiteindelijk heb ik nu een klos koord voor plissé hordeur van Aluparts gekocht.
Ben benieuwd hoe lang dit houdt.
Ik moet wel bekennen: er zat een kiezelsteentje in het gootje onderin, daar kan natuurlijk geen ene draad tegen....
Is dus een dingetje waar ik op moet letten onderweg,
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Solman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:15

Re: Geleide touwtje verduistering dakluik los



Bericht door Solman »

WiSpi schreef:
ma 04 jun 2018, 22:46
Hier heb ik ook last van gehad en via via op een Engelse site gevonden hoe je die draadjes er weer er in kunt rijgen. Daar heb ik een schets van gemaakt (zie bijlage). Ik denk dat hij aan één kant niet meer vast zit. Misschien dat je hem weer vast kant zetten en dat je er dan bent. Bij mij lukte dat niet meer en moest ik dat hele draadje er opnieuw in rijgen. Dan heb je deze schets nodig. Volgens mij (weet het niet eens meer zeker), is dit het bovenaanzicht. Dus de plafondkant. Als je daar op kijkt, kun je zien hoe de draden lopen. Dus je moet het luik eraf halen. Wellicht eerst even droog oefenen, voordat je de draad verwijderd, dan krijg je inzicht hoe het loopt. Daarna volgens dat schema weer er in rijgen.
Het laatste stuk is wel prutsen en kracht zetten, maar als dat met beleid gebeurt, gaat er niets kapot. Hij zit bij ons al weer enkele jaren.

Succes!
De Engelse site waaraan wordt gerefereerd is een YouTube filmpje denk ik. Het laat precies zien hoe de draadjes lopen.... ik heb mijn Heki (tijdelijk?) gerepareerd.
Zie : https://youtu.be/0-ClAZ6l6pw

Groet, Evert
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Andorus »

Bij onze dakluiken heb ik dat al verschillende keren gehad, ik ben toen ook met kabelklemmetjes van plastic aan het lijmen geweest, gaat toch weer een keer kapot,omdat het te strak om de bocht gaat, je kunt het plafond deel er zo afhalen zit geklemd. Ik heb de touwtjes eraf gehaald en op het deel waar het harmonica gedeelte tegen aan sluit een klein plastic plaatje met 1 schroefje zo vast gezet dat ik hem kan draaien, als het harmonica deel opgeschoven is zet ik hem met het draaiplaatje vast,zodat ik het hor gedeelte daaraan vast kan klikken ,en anders om houd het horgedeelte de verduistering vast ,die is stugger. Het werkt perfect geen gedonder meer met touwtjes. Let er evt op dat het draaiplaatje als je hem naar beneden draait ong 1cm onder het randje komt zodat hij hem vast houd.
fred flair
Solman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:15

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Solman »

De draadjes zitten inderdaad erg strak. Ik heb een schroefje in het uiteinde van één van de geleiders (waar het plastic hoekje was afgebroken) gedraaid en met moeite het draadje er langsheen geleid.
Ik ben geïnteresseerd in jouw oplossing Fred, heb je er een fotootje van ?
Groet, Evert.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door rijschoollucassen »

gjvonk schreef:
ma 29 jun 2020, 3:46
Geweven koord is bij o.a. Gamma en Praxis in allerlei diktes re koop in het watersport schap, ik weet niet of dat sterk genoeg is. Anders naar een hengelsportwinkel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Volgens mij moet je bij een woninginrichter zijn. Jalousiekoord oid.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Andorus »

Solman schreef:
ma 10 mei 2021, 14:29
De draadjes zitten inderdaad erg strak. Ik heb een schroefje in het uiteinde van één van de geleiders (waar het plastic hoekje was afgebroken) gedraaid en met moeite het draadje er langsheen geleid.
Ik ben geïnteresseerd in jouw oplossing Fred, heb je er een fotootje van ?
Groet, Evert.
Ik heb je een email gestuurd
fred flair
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Andorus »

Simpel maar wert goed.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A415F met Tapatalk
fred flair
Joepj
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 20:17

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Joepj »

En weer met behulp van het camperforum het verduisteringsluik kunnen fixen. Geweldig!!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Aloys »

Nu ben ik aan de beurt, plastic hoekje afgebroken waar die touwtjes omheen lopen... :(

Die oplossing met dat grendeltje van Andorus, blijft het gordijn dan wel dicht wanneer je 'm dichtschuift? "Floept" 'ie niet een stuk terug?
En je hebt de touwtjes van het verduisteringsgordijn verwijderd?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Arie55 »

Dat dakluik waar Andorus een foto van heeft geplaatst, vind ik een draak! Je kan beter vragen wat nog wel heel is...

+De afgebroken hoekje waar de touwtjes doorheen gaan.

+Hou het luik dicht met gemodificeerde draadspanners (de rode lijn is waar eventueel de luchtspleet afgsloten kan zijn; ander type)

Arie

DakRaamRep1.JPG
DakRaamRep1.JPG (59.03 KiB) 997 keer bekeken
DakRaamMod2.jpg
DakRaamMod2.jpg (24.16 KiB) 997 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door gjvonk »

Je kunt ook het binnenkader met verduistering en hor in 1x vervangen, ben je ook weer voor jaren klaar. Vergis je niet over de invloed van de zon/uv licht op kunststof: niet zo gek hoor dat er dingen breken op die plekken na 10 jaar of langer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Aloys »

Lijkt me goed plan! Heb je een idee waar die onderdelen te koop zijn? Ik heb trouwens het model mét slinger.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie