Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
RobMobiel
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 14:10

Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door RobMobiel »

Hier op het forum heb ik veel info gevonden over zelfbouw van een camper.
Omdat ik dat ook van plan ben, ben ik verschillende opties aan het bekijken.
Touringcar, vrachtwagen, truck met oplegger.

Voor de wegenbelasting zou een truck met oplegger de beste keus zijn.
Maar ook een vrachtwagen met 50% laadruimte en 50% leefruimte is gunstig voor de wegenbelasting.

Ik vroeg me af of ik een tweepersoons bed mag vervoeren in de laadruimte van de vrachtwagen.
En zo ja, mag ik die lading (het tweepersoons bed) dan ook (voor de veiligheid) vastzetten?

Is er iemand die hier meer over kan vertellen?

Mvg, Rob
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door Janpinz »

Lading zekeren is zelfs verplicht.
Of je in de laadruimte dan ook mag slapen, betwijfel ik..maar ja, als niemand je kan zien..🙄
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door de Jonckheer »

Wie gaat dat nou controleren. Maar in Nederland weet je het nooit met dat aantal overijverige petten wat hier rondloopt . . :lol: Maar ga je altijd naar het buitenland, onverschillig welke, is er geen haan die ernaar kraait want er zijn geen andere landen waar ze idiote regeltjes hebben zoals bij ons.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door BOKKIE »

Hoi RobMobiel,

De 50% laadvloer en camperdeel, zoals dat vaak bij paarden vervoer gebeurt kun je vergeten.
Daar trapt de belastingdienst en de RDW niet meer in.
Met andere woorden deze regeling is afgeschaft.

Ik heb dit uit zeer betrouwbare bron!

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door de Jonckheer »

Wat valt er ergens niet in te trappen? Dat is gewoon wettelijk toegestaan. Heb je 50% laadruimte mag de andere 50% ingericht zijn naar keuze. Ik kan nergens terug vinden dat die wet gewijzigd is. Als dat zo is moet het bij de RDW terug te vinden zijn. Of je er iets aan hebt is vers twee want je houd dan aan woonruimte net zoveel of minder over dan de eerste de beste 6 meter camper. Het een beetje betaalbaar met wat groter spul onderweg zijn is aardig verkloot in dit land, helaas.
R+J
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 23:22

Re: Vrachtwagen 50% ombouw tot camper?



Bericht door R+J »

Je hebt ook nog een fictieve maat voor een cabinedeel, zo uit mijn hoofd 1.13 mtr achter het stuur. Daar begint de laadruimte en dat deel moet voor meer dan 50% overblijven.
In de laadruimte mag alles vervoerd worden, je mag er volgens de wet niet in zitten of slapen. De leefruimte moet gesloten zijn, dus met een nagelvaste wand, geen deur.
Ik ben daar een jaar of 5, 6 geleden mee bezig geweest in een hele strijd met de belastingdienst, want een vrachtwagencabine van nu is niet die van vroeger met een smal bedje of topsleeper, neem bijvoorbeeld de XXXL longliner cabine van scania, die is ook meer dan 1.13 mtr achter het stuur, maar regel is regel en wat je ook aanvoert.......
Afbeelding
.
Mijn hele leven nog niet gefaald, wel duizenden manieren gevonden waarop het niet werkt.
Plaats reactie