geschorst en rijden in het buitenland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Cee Pee »

Het misverstand vindt volgens mij zijn oorsprong in de 60 dagenkaart voor campers, de voorloper van het kwarttarief. Dat was als ik het ooit goed snapte, een soort van leugenkaart die achteraf ingevuld moest worden. Had je dan in het buitenland geen boete of controle gekregen, kon je die dag 'overslaan' met invullen en zo extra rijdagen maken. Of het klopt, weet ik niet.
Nee dat klopt niet, die 60 dagenkaart was niet iets wat je achteraf in vulde maar je moest die dagen invullen waarmee je met het voertuig in Nederland op de openbare weg vertoefde.
Dat was nog uit de tijd dat je wegenbelasting moest betalen.
Ook moest je die kaart bewaren voor het geval je door de belasting controle geflitst was en ze de kaart konden opvragen om te checken of je de juiste dagen had ingevuld.
De dagen dat je in het buitenland was hoefde je sowieso niet in te vullen want dan maakte je geen gebruik van het Nederlandse wegennet.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Bas vd laar »

Nou. Als geschorst wil zeggen dat je niet verzekerd bent? Dan zou het ook zomaar kunnen dat er bij de tegenpartij niets te halen valt. En dat jij met een behoorlijk schadepost blijft zitten. Ik zou me daar wel druk om maken.
In dat geval betaalt jouw eigen verzekering de schade en gaat men deze verhalen op de tegenpartij.
Het is niet zo dat wanneer iemand zijn auto toevallig niet verzekerd jij dan op de blaren moet zitten.
Ik zit ernaast: Bij geen verzekering: Waarborgfonds, bij wel verzekerd maar niet meewerken: Zijn verzekering aanspreken, als de omstandigheden verder duidelijk zijn dan regelen de verzekeraars dit onderling.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door jielus »

Beste Aad,
Dat is dus de fout! Wegenbelasting bestaat niet meer!
Insurance and Road Tax. Dat is toch duidelijk?
Spanje is geen ander werelddeel.
Hoe gaat dat dan wanneer je zes maanden met je camper naar de USA gaat?
Zouden die Amerikanen zich druk maken om jouw 25% tarief?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Peter LMC »

Voor USA en Canada dien je je camper aldaar te verzekeren.
En buiten een paar tol wegen/bruggen betaal je verder niets aan tax.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door LMC591A28JTD »

Voor mij is het ook zo duidelijk als wat: geschorst betekent niet de weg op. Je bent in dat geval geen belasting aan het ontwijken maar belasting aan het ontduiken, dus gewoon fraude aan het plegen.
Belastingontwijkers vind ik eerder mensen die in Duitsland een camper op naam van een Duitse vriend zetten en ermee door Europa koersen. Dat is gewoon legaal.

Ik vind het eerlijk gezegd al een hele verbetering dat ik de camper kan schorsen als we er zes weken niet mee rijden. Nu het hoge tarief is afgeschaft en het schorsen 73,10 kost, loont schorsen al eerder.

Feit blijft wel dat een auto in Nederland een melkkoe is. € 73,10 voor 1 keer inloggen en een vinkje zetten, is natuurlijk absurd.

In Zwitserland doen ze dat veel beter: als je meer auto's hebt, kun je met 1 kenteken telkens op 1 auto rijden. Omdat je maar 1 set platen hebt, kun je ook altijd maar met 1 auto rijden.

Elk land doet het anders, er zou nog heel wat geharmoniseerd kunnen worden. In Nederland betalen we nu eenmaal de hoofdprijs voor mobiliteit.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door jielus »

Peter LMC schreef:
di 16 jun 2020, 17:13
Voor USA en Canada dien je je camper aldaar te verzekeren.
En buiten een paar tol wegen/bruggen betaal je verder niets aan tax.
Dus met een in Nederland geschorste camper rijden is geen enkel probleem?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Marco Polo »

Als je de (Amerikaanse) verzekering en keuring op orde hebt dezelfde situatie als in Spanje.
Ongeldig kenteken ;-)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Cee Pee »

Kenteken wordt helemaal niet ongeldig bij schorsing, lees alles maar eens goed door.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Dutch Traveler »

Weet niet wat het verschil is tussen ongeldig of niet geldig, maar hier staat het toch echt.

www.camperlanden.eu/kenteken-schorsen-buitenland/

Lees dat maar eens goed door.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Marco Polo »

Martin heeft het staan en ik kwam het ook tegen op een juridische/ verzekerings site geloof ik.
Had zelf ook hetzelfde idee als Cor eigenlijk.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door gjvonk »

@CeePee: dank voor de precieze uitleg, maar de parallel tussen de 60 dagenkaart die in het buitenland niet hoefde te worden ingevuld en het idee dat je bij verblijf in het buitenland je camper kunt schorsen voor de 'wegenbelasting' is er mijns inziens wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Cee Pee »

Dutch Traveler schreef:
di 16 jun 2020, 19:12
Weet niet wat het verschil is tussen ongeldig of niet geldig, maar hier staat het toch echt.

www.camperlanden.eu/kenteken-schorsen-buitenland/

Lees dat maar eens goed door.
Er staan daar wel een paar zaken die kloppen maar ik lees er ook een hoop onzin en onwaarheden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door AadenAnke »

Bas vd laar schreef:
di 16 jun 2020, 16:41
Nou. Als geschorst wil zeggen dat je niet verzekerd bent? Dan zou het ook zomaar kunnen dat er bij de tegenpartij niets te halen valt. En dat jij met een behoorlijk schadepost blijft zitten. Ik zou me daar wel druk om maken.
In dat geval betaalt jouw eigen verzekering de schade en gaat men deze verhalen op de tegenpartij.
Het is niet zo dat wanneer iemand zijn auto toevallig niet verzekerd jij dan op de blaren moet zitten.
Ik zit ernaast: Bij geen verzekering: Waarborgfonds, bij wel verzekerd maar niet meewerken: Zijn verzekering aanspreken, als de omstandigheden verder duidelijk zijn dan regelen de verzekeraars dit onderling.
Het waarborgfonds wordt gefinancierd door de verzekeringsmaatschappijen! Dus door de premie betalende verzekeringsnemers jij en ik dus.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door seth_space »

@cor, Zonder te vermelden waar je op doelt is dat een zinloze opmerking.
Een schorsing van het kenteken wil zeggen dat je kenteken voor die periode niet geldig is.
Wat de gevolgen daarvan zijn kan niemand voorspellen zonder de exacte situatie te kennen.
Zonder geldig kenteken mag je auto niet op de openbare weg gebruikt worden. Waar die weg ligt is niet belangrijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie