Reservegasfles buiten de gaskast?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

Collega's, ik puzzel met het volgende: in mijn gaskast past 2x een 10kg propaanfles. Kan ik nog een kleine blauwe 5 kg fles als reserve buiten de gaskast meenemen en op enig moment een lege gasfles buiten de gaskast? Kan dat qua verzekering b.v.? En hoe veranker ik dat ding het best? In een stevige vouwkrat (Jumbo) met wat klein spul er omheen?

Ik wil niet naar lpg ombouwen (vindt mijn stalling niet meer leuk sinds februari).

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Janpinz »

Een lpg dampgas fles kan er toch ook gewoon uit, voor de stalling?
Zo gaan wij straks door europa: spaanse fles nieuw bij vertrek uit S, in NL lpg fles kopen en monteren met buitenvuller, spaanse fles blijft zolang in NL, tot we weer naar S gaan. Dan gaan beide mee..
Laatst gewijzigd door Janpinz op za 06 jun 2020, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door 't Busje »

Het is een gewetensvraag. Wij hebben een losse 5kg propaanfles in de garage tbv de gasBBQ. Vastgezet met een spanband aan de aanwezige sjorogen. In onze vorige buscamper hadden we de gasflessen ook binnen, ook met spanbanden. Het is in principe niet de bedoeling om het zo te doen, maar als je met een tent kampeert, heb je de gasfles(sen) ook gewoon in de auto staan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

@Janpinz: ja dat snap ik, maar dat lukt volgens mij weer niet icm een buitenvuller en dan krijg je gezeur bij tankstations. Daar zijn genoeg topics en meningen over vol geschreven hier op het forum.

@'t Busje: aan die tentkampeerder moet ik ook steeds denken. Wij hebben jarenlang rond gereisd met een tent en een campinggas tankje van 5 kg.

Gasfles nieuw: is verzegeld dus gegarandeerd dicht. Gasfles leeg: hoe gevaarlijk is die nog als je het laatste pufje buiten laat ontsnappen en dan de kraan goed dicht draait?

Maar dan dit: het campinggas tankje heeft een dubbele afsluiting: het kogelventiel wat pas open gaat als de drukregelaar met kraan er op geschroefd wordt en de schroefplug die je er in draait voor vervoer. En dat heeft een propaanfles niet...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Zijspan »

Ik reed ook rond met een extra 5 kg propaan fles in de garage achterin, netjes vast dat wel.
Tot er wat gebeurt.... dat hebben wij niet gehad gelukkig, nu is die niet meer nodig, lpg vulfles en extra aansluiting voor losse kook dingen buiten.
Maar gasflessen horen in een geventileerde ruimte te staan, een klein lek kan al erg vervelende gevolgen hebben.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

Maar hoe sluit je dan een lpg dampgastank die er uit moet voor hij de stalling in gaat aan op een buitenvuller en is dat dan wel veilig?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door seth_space »

Ik heb een buitenvuller en verwijder de fles bij stalling. Zwarte hoge drukslang is mobiel/flexibel genoeg.
Geen probleem.
Laatst gewijzigd door seth_space op za 06 jun 2020, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Zijspan »

Ik heb een fles waar een buitenvuller op zit, de klep vd het gashok moet open om te tanken.
Dus fles er uit.
Een vaste tank voor lpg is niet zomaar er af, hangt ergens aan de chassis vast en zit verbonden aan de buitenvuller met een slang die je los schroeft.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door gjvonk »

@Seth_space: uh, heb je misschien foto's van de opstelling? Want hoe sluit je dat dan allemaal veilig aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door thole »

Ik heb een buitenvuller en verwijder de fles bij stalling. Zwarte hoge drukslang is mobiel/flexibel genoeg.
Geen probleem.
Wij zijn ook verplicht om de LPG- fles te verwijderen in de stalling, ook bij ons gaat dat probleemloos, we hebben zo'n zelfde zwarte slang.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door KTManiac »

Idem hier en het is inderdaad net zo eenvoudig als het verwijderen van de drukregelaar van een fles.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door AadenAnke »

Oké allemaal prachtig maar de vraag is 5 kg campinggastankje buiten de gas kast. Wel in de gaskast staan je 2 flessen denk ik ook met een spanbandje vast? De kogel afsluiter sluit de tank al goed af. Daar boven op nog een keer de draaidop. Bij mij gewoon ergens binnen in de buscamper. Vlak bij de watertank waar terplaatse wel een gat in de bodem zit. Als je lang in het zelfde buitenland denkt te blijven met 1 volle fles daar heen gaan en ter plekke direct een lokale fles met drukregelaar kopen. Ga ik in het najaar waarschijnlijk ook doen voor Frankrijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door Bob Diesel »

AadenAnke schreef:
za 06 jun 2020, 18:47
Als je lang in het zelfde buitenland denkt te blijven met 1 volle fles daar heen gaan en ter plekke direct een lokale fles met drukregelaar kopen. Ga ik in het najaar waarschijnlijk ook doen voor Frankrijk.

Gr. Aad
Koop dan een groene Primagaz fles , zit de normale NL din aansluiting op , en mits de fles niet ouder als 10 jaar is word die op de meeste adressen in NL ook gevuld,, nadeel :idea: ruil je hem in FR ,kan je een oudere fles krijgen,geen probleem ,maar vullen in NL is er dan niet bij :thumbdown:

BTW, ik heb ook zo,n campinggaz fles gewoon achter in een kast staan, daar zit ook ergens een kier :!: , zou er gas ontsnappen, nog nooit gebeurd , kan dit ook weg ventileren :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Reservegasfles buiten de gaskast?



Bericht door KTManiac »

Niet te moeilijk doen om een 5kg gastankje.
Zoals eerder gemeld, bij een tentkampeerder ligt 'ie ook gewoon los in de kofferbak of op de achterbank.
Omdat het nou toevallig een camper is zou je een noodzaak voelen 'm in de gaskast te zetten of vast te zetten?
Plaats reactie